Kittens die geen kattekwaad uithalen en moedwillig kijken hoever ze kunnen gaan bestaan volgens mij niet

Wat voor mij altijd heeft geholpen is lekker wild met ze spelen om ze zo doende ook klaar te maken voor eventuele interactie met kinderen. Ook zorgt het ervoor dat ze minder hun nagels gaan gebruiken aangezien ze dit als spelen anders dan verdedigen gaan beschouwen.
Ik zeg "wild" maar dat is zeg maar ruw. Lekker in de rondte zwiepen en gewoon wat directer contact zoeken. Kittens reageren er altijd wel goed op. Ook kan je ze leren om zich in te houden door bij (gemiddeld) pijn duidelijk AU! of Zachtjes! te roepen.
Plantenspuit is duidelijk de beste manier om een kitten te leren dat neit te doen, associeer het met een luid geluid, maar laat ze minimaal zien waar dat water toch vanaf komt. Anders krijgt ze het door en dan werkt het niet meer. Ze moeten de daad met onverwachts water gaan combineren. niet de plantenspuit :P. Als de kitten dichtbij is kan je ook denken aan een tick op de kont of snuit. Maar dan wel met je wijsvinger en niet de volle hand (Arm beest