# Vraagjes over aanschaf jonge kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
WickedSkakid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2009 20:13

# Vraagjes over aanschaf jonge kitten

Bericht door WickedSkakid »

Ik heb vandaag het poesje van mijn dromen op internet gezien. Ik ben er helemaal weg van, maar voordat ik zeker weet dat ik hem wil, wil ik wel een aantal dingen zeker weten. Ik heb al een kat, maar die heb ik vanuit mijn ouderlijk huis meegenomen. Okee, hier komen de vragen dan. Ik heb wel dingen in andere topics gelezen maar kon het niet allemaal samenvatten tot mijn vragen.

1. Welke inentingen heeft een kitten nodig en wat zal dit gaan kosten?
2. Tot wanneer is het noodzakelijk om kittenvoer te geven?
3. Welk 'merk' voer kan dan ik het beste kopen?
4. Is het noodzakelijk om je kat te laten chippen (mijn andere kat is wel gechipt)
5. Willem (de andere kat) is ongeveer 3,5 jaar oud, welke reacties kan ik van hem verwachten tegenover de kitten?
-. Willem is wel gewend om met honden en andere kleine huisdieren samen te wonen en tegenwoordig is hij ook gewent aan andere katten zoals buurtkatten, is dat voordelig?
6. Willem is sinds kort een buitenkat (nouja, alleen met mooi weer) en ligt alleen in de achtertuin (van de buurvrouw) en op het balkon, is het moeilijk om de kitten als binnenkat te houden als Willem wel naar buiten mag? (ik wil de kitten niet naar buiten laten omdat we binnenkort moeten verhuizen)
7. Weten jullie nog leuke katten namen? (muv Willem (andere kat) Fred & Pip (Ratten).
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten.

Bericht door Umimeis »

1. Welke inentingen heeft een kitten nodig en wat zal dit gaan kosten?
Een kitten moet 2x inge-ent worden tegen kattenziekte en niesziekte, ik dacht de eerste keer met 8 weken en de 2x met 12 weken?? Kosten verschillen per dierenarts. Ik was €97 voor Flea kwijt en voor Sam €90, maar sam is een asielkitten, ik kreeg er een zak brokken bij en hij word omdat hij een asielkitten is met 6 maanden kostenloos gecastreerd door de DA vh asiel (ik heb immers toen ik hem ophaalde al €90 betaald.) Ook de vaccinatie en de chip zaten bij de prijs inbegrepen.

2. Tot wanneer is het noodzakelijk om kittenvoer te geven?
Ik heb hier ergens gelezen dat ze tot en met 10 maanden kittenvoer moeten hebben evt alvast met wat volwassenvoer erdoor (zo heb ik dat wel gedaan met mijn kat Flea

3. Welk 'merk' voer kan dan ik het beste kopen?
De meeste hier op het forum gebruiken Royal Canin en/ of versvoer (rauwe kip, zalm, kabeljauw etc.). Ik gebruik zelf brokken van Hills

4. Is het noodzakelijk om je kat te laten chippen (mijn andere kat is wel gechipt)
Ja, ik vind van wel. Mijn kat is ook gechipt. Als je hem kwijtraakt, heb je meer kans dat je hem terug vind (dood of levend en als hij uberhaupt gevonden word door iemand)

5. Willem (de andere kat) is ongeveer 3,5 jaar oud, welke reacties kan ik van hem verwachten tegenover de kitten?
-. Willem is wel gewend om met honden en andere kleine huisdieren samen te wonen en tegenwoordig is hij ook gewent aan andere katten zoals buurtkatten, is dat voordelig?
Ja, kan wel, maar het zal enige tijd duren voordat hij gewend is aan een kitten (kittens zijn nogal druk en speels en niet alle oudere katten vinden dat leuk.) Maar het is wel moeilijk om te zeggen hoe hij zal reageren

6. Willem is sinds kort een buitenkat (nouja, alleen met mooi weer) en ligt alleen in de achtertuin (van de buurvrouw) en op het balkon, is het moeilijk om de kitten als binnenkat te houden als Willem wel naar buiten mag? (ik wil de kitten niet naar buiten laten omdat we binnenkort moeten verhuizen)
Het kitten moet je sowieso enkele weken binnenhouden omdat het moet wennen aan de omgeving. Ook als je net verhuids bent, kun je het kitten beter nog ongeveer 6 weken of langer binnenhouden.
Maar als hij een paar maandjes ouder is, kan hij wel naar buiten. Het ligt er ook aan of je een mannetje hebt of vrouwtje. Vrouwtjes kitten kun je beter binnenhouden to het gesteriliseerd (dit mag als de kitten 6 maanden oud is), is ivm kans op zwangerschap.
Als het een kater is, dan kan hij wel eerder naar buiten, dit doe ik ook met mijn andere kitten (Sam) van 12 weken, die mag ook eerder dan met 6 maanden naar buiten, maar voorlopig wel eerst onder toezicht van mij. Ook hij word als hij 6 maanden is gecastreerd.


7. Weten jullie nog leuke katten namen? (muv Willem (andere kat) Fred & Pip (Ratten).
Ehhh ik zal er nog ff over nadenken....
Laatst gewijzigd door Umimeis op 29 jun 2009 21:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
WickedSkakid
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jun 2009 20:13

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten.

Bericht door WickedSkakid »

Dankjewel voor je antwoorden. Willem hebben we eerst ook een hele tijd binnen gehouden na de vorige verhuizing omdat we bang waren dat hij anders weg zou lopen, dus dat zouden we sowieso met de kitten ook doen. De kitten die ik op het oog heb is een mannetje.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten.

Bericht door Umimeis »

Ok, ja, ik hoop dat je hier wat aan hebt aangezien ik zelf ook nog maar bijna 1 jaar ervaring heb met kat en kitten.
Hier op dit forum vind je nog veel meer antwoorden op je vragen of in elk geval onderwerpen die er mee te maken hebben.

O ja, ik heb bij punt 1 nog iets toegevoegd over de kosten

Misschien dat er nog anderen zijn die hier nog wat aan toe te voegen hebben......
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten.

Bericht door Nyncke »

Verschillen in de prijzen van inentingen zijn erg groot, hier bij ons in de buurt kan dat oplopen tot 10 euro verschil per keer.
Bovendien de goedkoopste is de beste, volgens een da-test, alles wordt gechequed.
Duurdere ( waar ik eerst kwam) deden dat niet.

Ik heb kittens en katten meteen bij elkaar gedaan, alleen als ik weg was hield ik ze apart, totdat de kittens groot genoeg waren om zich te weren...ze kregen wel hulp van newfoundlander...maar dat is ook niet alles als je er niet bent. ;-)

Bij Willem vind ik een naam als Gijs of Teus of Teun wel leuk!

Als je brokken geeft, zou ik Prins geven.
Ik gaf tot 1 jaar kittenvoer.

Chippen, ja dat is wat je wil, je kunt er in ieder geval mee wachten totdat hij naar buitengaat.

Hier wisselt het wanneer ze naar buiten mogen, eerst was mijn tuin afgesloten, toen mochten ze er al snel in.
Maar nu wacht ik tot het kleine eraf is...bang dat ze meegenomen zouden worden.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten.

Bericht door Umimeis »

Ik zou als je het kittentje laat in-enten wel meteen laten chippen, dat scheeld weer een rit naar de dierenarts.
En ook al komt hij nog niet buiten, ik zou hem al wel chippen voor het geval hij per ongeluk ontsnapt.

Ik heb mijn kitten uit het asiel en daar hebben ze hem de dag voor dat ik hem kreeg al gechipt.
Mijn beide katten zijn dus gechipt.

Ik zou het dus echtwel doen, er zijn nu op dit moment niet voor niks acties om je huisdier te laten chippen, maak er gebruik van!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Vraagjes over aanschaf jonge kitten

Bericht door JLC »

Chippen is sowieso handig om te doen. Je weet maar nooit of je kat een keer de weg kwijt raakt.
Verder geef ik Hills brokken. Mijn katten krijgen voer voor volwassen katten vanaf het moment van hun castratie respectievelijk sterilisatie na overleg met de DA.

Bij Willem vind ik de naam Alexander wel leuk. Of is dat te koningsgezind? :smile:
Je kunt er altijd nog Alex van maken.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gesloten