Poes accepteert nieuw kitten niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Marcel en Heleen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2009 20:30
Locatie: Fijnaart

Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Marcel en Heleen »

Hallo allemaal,

Wij hebben een gesteriliseerde poes van ca. 4 jaar. (Uit asiel dus leeftijd niet helemaal bekend). Nu hebben we er sinds dinsdag een kitten (katertje) bij van ca. 8 weken. Onze poes (Semmie) is bang en blaast en gromt continue naar de kleine. We hebben ze de eerste dag gelijk bij elkaar gezet, maar het was gelijk foute boel. Ze probeert de kleine ook aan te vallen.
We zijn ertussen gesprongen, en hebben ze nu gescheiden in huis. We proberen elke dag om ze even samen te doen, maar Semmie blijft naar de kleine grommen, blazen en slaan. Voordat het uit de hand loopt, zorgen we weer dat ze uit elkaar gaan. De kleine vindt niks een probleem, maar we vinden het zo zielig. Wat kunnen we het beste doen??

Marcel en Heleen
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Camoth »

Hai Marcel en Heleen, welkom op het forum!

Het is heel normaal dat katten in het begin naar elkaar grommen, blazen en slaan. Dat komt omdat de oudere kat ineens een andere kat in haar territorium tegenkomt.

Dit gaat ook niet 1,2,3 over. Dit kan soms een paar weken duren. De oude kat moet even laten blijken dat zij de baas des huizes is namelijk. Ze moeten de rangorde bepalen onderling. Je kan ze dan ook het beste gewoon hun gang laten gaan als ze blazen, grommen en een tik uitdelen. Als ze echt tot bloedens toe bijten of de vacht door de lucht vliegt kan je met een plantenspuit ze uit elkaar drijven op of een andere manier afleiden. Wanneer je geen toezicht kunt houden kan je ze het beste gescheiden houden tot je weer terug bent.

Heel veel succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Marcel en Heleen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2009 20:30
Locatie: Fijnaart

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Marcel en Heleen »

Hallo Camoth,

Bedankt voor je reactie.

Kunnen we ze dan het beste continue samen laten zijn, of af en toe een half uurtje om te proberen? Semmie is heel achterdochtig en continue op haar hoede, om te kijken of de kleine in de buurt is. Nu hebben we ze voornamelijk gescheiden, en wisselen we 's avond en 's morgens om. Zo zijn ze om de beurten bij ons, en om de beurten in 'elkaars gebied'.

Groetjes
Marcel en Heleen.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Leonie89 »

je kan ze iniedergeval s nachts gescheiden houden. dat is beter omdat je dan geen oogje in het zeil kan houden..
als ze elkaar niet constant in de haren vliegen zou ik ze zo veel mogelijk overdag samen laten. als iemand er maar bij is..
succes! het komt vast goed :)
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Camoth »

Marcel en Heleen schreef:Hallo Camoth,

Bedankt voor je reactie.

Kunnen we ze dan het beste continue samen laten zijn, of af en toe een half uurtje om te proberen? Semmie is heel achterdochtig en continue op haar hoede, om te kijken of de kleine in de buurt is. Nu hebben we ze voornamelijk gescheiden, en wisselen we 's avond en 's morgens om. Zo zijn ze om de beurten bij ons, en om de beurten in 'elkaars gebied'.

Groetjes
Marcel en Heleen.
Gewoon bij elkaar laten zolang er iemand bij is en ze elkaar niet daadwerkelijk afmaken. Dus een half uurtje is in principe te weinig tijd voor ze. Als eentje zich verstopt: laten gaan. Elkaar achterna zitten: laten gaan. Alleen ingrijpen als het echt de spuigaten uitloopt, je gaat slapen of weg moet.

Ik krijg volgende week ook een kitten bij een oudere asielkat. Ben benieuwd of het bij mij net zo zal gaan ;)

Succes!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Umimeis »

Ik heb Flea en Sam nooit appart gezet (ook 's nachts niet) heb ze gewoon hun gang laten gaan.
A meteen vanaf de eerste dag dat Sam bij mij was.
Ik let alle deuren open zodat beide katten weg konden als het hen te veel werd.
Ook kon Flea via het luikje naar buiten.
In het begin was het blazen en grommen,maar dit duurde bij mij 8 / 9 dagen ongeveer.
Nu is het nog vooral stoeien (Flea laat dan merken dat hij hier als 1e woont en dat hij dus de baas is)



Nu ben ik bijna 4 weken verder en het gaat steeds beter. Ik laat ze nu zelfs zonder toezicht samen.

Mijn advies is; ze gewoon in 1 ruimte samen laten of gewoon alle deuren openlaten, zodat ze weg kunnen vluchten als het de een te veel word.
Hoe vaker ze elkaar zien/tegenkomen hoe beter en sneller ze aan elkaar wennen.
Dit is mijn ervaring. En vooral niet bang zijn dat ze elkaar wat aan doen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Nyncke »

Zorg voor wat plekjes waar de kitten onder kan en de volwassen kat niet bij kan komen.

Hier was dat zo'n kattenmandje aan de verwarming...werkte perfect. Kitten eronder en had rust en ze konden tegeleijkertijd met elkaar spelen en dus aan elkaar wennen.
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Siris »

Ik heb Simba en Phoebe ook niet apart geplaatst. En ook niet als ik er niet bij ben. Het is toch raar als je 1e kat opeens niet meer op de andere plek kan komen, waar hij/zij eerst wel mocht. Katten kennen ook jaloezie.Ze zijn nu 2 weken bij elkaar, en heeft zijn ups en downs. De ene keer geven ze elkaar een neusje en de andere keer, mept Simba Phoebe. Of Phoebe blaast naar Simba. Als ze de kitten iets aan had willen doen, had ze dat nu wel gedaan. Maar als het voor je eigen gemoedstoestand is, zou ik ze apart houden als je er niet bent. Maar hoe langer ze bij elkaar in ruimte zijn, hoe sneller ze aan elkaar wennen.

Groetjes,
Siris
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Marcel en Heleen
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jun 2009 20:30
Locatie: Fijnaart

Re: Poes accepteert nieuw kitten niet

Bericht door Marcel en Heleen »

We zijn nu twee dagen verder, en het gaat al een stuk beter. Ze zijn meer bij elkaar. Het is nog wel blazen, en laten zien wie er de baas is, maar wij hebben goede hoop dat het goed komt. Semmie is wel regelmatig buiten, dat is ze gewend, maar 's morgens en 's avonds zijn ze samen. We zullen zien hoe het verder gaat.
In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Marcel en Heleen
Plaats reactie