Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
johanna11
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2009 20:22

Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door johanna11 »

help, net terug van 4 daagjes vakantie en gezien dat een kitten (15 dagen oud) het puntje van zijn oor af is (hangt er nog met een haartje aan). Echt geen zicht, zo'n mooi katje met een half oor. En zo erg, dat kan zeker niet meer aangroeien. Morgen naar dierenarts gaan. Weet iemand wat het zou kunnen zijn? 'k Ga vannacht nachtmerries hebben denk ik dat zijn staart er ook af valt.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Cari »

Ach, ach....zo jong en nu al beschadigd....nee, dat groeit niet meer aan :-( .
Geen nachtmerries krijgen hoor - die staart zit er morgen gewoon nog aan ;-)
Ben wel benieuwd wat de da zegt.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door ktje »

Heb je de kittens alleen gelaten met moeder?
Misschien dat moeder het heeft gedaan, of kunnen er ook nog andere katten bijkomen? Die kunnen ook agressief zijn naar de kittens toe.
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
johanna11
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2009 20:22

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door johanna11 »

Er is nog een andere poes, maar die kijkt er niet naar om. Mijn ouders kwamen de poezen 's morgens en 's avonds eten geven en eens buiten laten. Die weten van niets. Stom hé, maar je kan moeilijk je reis van een paar daagjes annuleren omdat je kat jonkies heeft. Ik was natuurlijk de hele tijd ongerust. Superblij dat ze allemaal oké waren tot we dat oortje zagen natuurlijk :(
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door ktje »

ben bang dazt die andere poes hem misschien heeft gepakt of toch de moeder zelf!
Hou dat even in de gaten
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Katrin »

Zonde van het kleintje, hoop dat wondje schoon is.
Verder vind ik het maar vreemd.
Alhoewel mijn Mien wel eens is gaan lopen met haar kittens en dan pakte ze ze niet in het nekvel, maar sleurde ze aan een pootje oortje naar een ander deel van de kamer.
Zo zou de wond bij jou kitten misschien kunnen zijn ontstaan.
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door loonsy »

Annuleringsverzekering...ooit van gehoord? (klinkt rot maar ik meen het wel)

Je kan niet op vakantie gaan als de kat gaat jongen. Men kan roepen dat het 'de natuur' is, maar de manier waarop de mens de kat heeft gedomicilieerd maakt dat de kat bij bevalling en nazorg niet alleen kan zijn. Ergo vakantie vlak na bevalling is onwenselijk.

Wat betreft het oor, de kitten zal voor de rest van zijn leven met een beschadigd gehoor rondlopen.

Wat betreft jou verantwoordelijkheid daarvoor, dat is een tweede. Men zou zich kunnen afvragen hoe jij in vredesnaam dit tegen had kunnen houden (zoals ik). Als de poes de kitten had aangevallen was je er ook niet snel genoeg bij geweest.

Ik zou zeggen maak je niet al te druk, de wond zal helen maar het heeft wel invloed op haar gehoor. Houd eventuele ontstekingen in de gaten en ga voor de zekerheid langs de DA!! sowieso gaan!!

succes
johanna11
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Cari »

Of het kitten een gehoorbeschadiging heeft, betwijfel ik ten zeerste. Als alleen het puntje eraf is, heeft het enkel en alleen gevolgen voor zijn uiterlijk.

Overigens denk ik niet dat een annuleringsverzekering een poes die bevallen is, als geldige reden tot annulering ziet.

Je zou toch ook naar de da gaan?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door loonsy »

Excuus voor mijn wat sterke reactie, het was in een impuls geschreven.

Wat betreft het gehoor, het is de schelp van het oor die de geluiden opvangt. Als de schelp kleiner of beschadigt is zal het gehoor minder zijn. Niet de gehoorgang natuurlijk.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Boomer »

Ach een schoonheids foutje siert een kitten / kat ook.
Misschien is het ergens achter blijven steken. Je kan gissen maar hier kom je toch niet achter.

Onze Banjer is ook ooit een flinke stuk uit zijn oor kwijt graakt en is hij door het leven gegaan met een driehoek uit zijn oor. Dit is ooit door vechten buiten gekomen.
Hij heeft er nooit hinder van gehad.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
johanna11
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2009 20:22

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door johanna11 »

De dierenarts weet het ook niet. Hij heeft mij een soort isobetadine meegegeven om er aan te doen. Het is in ieder geval geen schimmel, heeft hij getest onder een lamp. Het is een proper wit randje, dus je kan geen wond zien. Toen we thuiskwamen hing het puntje er nog (los) aan, dus kon je het bijna niet zien, maar toen ik blies waaide het er af. Het kan een ongelukje zijn volgens de da, kitten de moeder misschien pijngedaan en dan de moeder gebeten? Of één of andere rare aandoening, iets hormonaals of zo. De kittens en poezenmoeder goed in de gaten houden. De da weet ook niet hoe het er later zal uit zien, of er haar op het randje gaat groeien of niet. Jammer in ieder geval van dat oortje. Over dat op vakantie gaan: wij zijn zaterdag nog naar de dierenarts geweest, hij heeft de moeder en de kittens gecontroleerd en verzekerde ons dat het geen probleem was dat we van maandagmiddag tot vrijdagmiddag weg gingen. Aangezien mijn ouders er 's morgens en 's avonds een tijdje bij waren. De poesjes waren maandag 14 dagen en het is een prima moedertje. Ik was natuurlijk de hele tijd ongerust en mijn ouders sms'ten elke avond, die hebben jammergenoeg niets gezien. Ben benieuwd.
johanna11
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jun 2009 20:22

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door johanna11 »

Ha, mysterie opgelost denk ik. Mijn moeder opperde dat de dierenarts waarschijnlijk in haar oortje heeft gesneden bij de keizersnede. (Twee van de drie poesjes zijn met keizersnede geboren, eentje was groot en dik en zat achterstevoren) Zou dat kunnen denken jullie? Toen ik bij de dierenarts kwam, was het eerste wat hij zei toen hij het oortje zag : 'dit lijkt bijna met chirurgische precisie gedaan, kan bijna niet gebeten of gescheurd zijn'. Ik ga maandag eens naar de da bellen en eens horen wat hij zegt. Moet ik meteen niet meer piekeren over vreemde ziektes en afvallende oren en staarten. :)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Cari »

Niet een beetje vreemd dat je het dan pas na 15 dagen ontdekt :ethink: ? Hoewel....oortjes zijn natuurlijk eerst heel klein en zitten plat....mama heeft 'm natuurlijk goed schoongehouden, dus bloed was er ook niet te zien....het zou dus zomaar kunnen :shock: :grin: !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Uumie »

Er kan heel veel gebeurd zijn... maar ik zou me niet al te veel zorgen maken of bang zijn. Eén van de poezen die bij mijn ouders woont is ook het puntje van haar oor kwijt sinds haar jonge jaren, maar zij heeft daar helemaal geen last van. Bij haar leek het ook wel afgesneden, maar dat kan nooit zo geweest zijn. Het is inderdaad niet meer aangegroeid en op het topje van het oor zit een beetje dun haar. Maar niks ernstigs voor de rest. :)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: Kitten is het puntje van zijn oor kwijt

Bericht door Nyncke »

4 dagen weg moet kunnen als ze 2 weken oud zijn... we moeten ook werken en slapen...dan zijn we er ook niet bij, zelfs niet als ze net geboren zijn. Tenminste mijn baas ziet een jongende/ zogende kat niet als goede rede om me vrij te geven :lol:

Ik zou maar niet teveel over het hoe en wat piekeren, mss kom je erachter maar hoogstwaarschijnlijk niet. In ieder geval, heb je gedaan wat je kon om goed voor de beestjes te laten zorgen.
Plaats reactie