Mijn kat Trouble accepteert de nieuwe kat niet

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Trouble
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:12

Mijn kat Trouble accepteert de nieuwe kat niet

Bericht door Trouble »

Hallo,

Ik had een vraag je aan jullie op internet vind je veel over hoe je 2 katten aan elkaar kan laten wennen en wat beste en fijnste is voor de nieuwe kat. Mijn probleem is niet de nieuwe kat maar me eigen kat!

De nieuwe kat was komen aanlopen en hadden haar naar asiel gebracht en toen toch maar besloten haar te houden en haar te adopteren van het asiel en dat was eigenlijk allemaal vrij snel geregelt. De nieuwe kat is geholpen( is een vrouwtje) en vind het hier eigenlijk wel prima. En reageert alsof ze hier al jaren woont. Ze zat vanacht zelfs aan de slaapkamer deur te krabben van ik wil ook bij jullie slapen. (om de rust te bewaren slaapt Trouble snachts met kattenbak en eten en drinken bij mijn vriend en mij)

Alleen mijn eigen kat Trouble (ook een vrouwtje geholpen en wel) maakt er een drama van als ze de kat al ziet begint ze te blazen. Ze heet niet voor niks Trouble want aan mij heeft ze ook heel lang moeten wennen ik heb haar bij mij moeten laten slapen om aan mij te wennen als kitten. Nu is dat allemaal goed.

Maar ik zou graag willen weten wat ik kan doen nu om het tussen die 2 te proberen. Bedoel de nieuwe kan altijd weg natuurlijk maar ik ben gek op dieren en 2 katten vind ik in een vrij groot huis moet toch wel kunnen. Mijn moeder zei ga anders met ze beide op een kamer zitten en aaien en wat lekkers geven en dat heb ik geprobeert tuurlijk gaat het niet in 1 keer goed maar die van mij blaast en gromt alleen maar en wil weg en die nieuwe gaat zelfs al achter mijn kat aan en slaat haar ook echt. Katten kunnen niet praten dus lijkt me logisch dat dat op een andere manier gaat als bij ons hahaha. Maar is dit normaal? Die nieuwe kat voelt natuurlijk dat die van mij ontzettend bang is.

Hebben jullie nog tips wat ik eventueel kan proberen?? Want ik wil de nieuwe kat toch graag houden uiteindelijk lijkt het me leuk als ze een maatje heeft en met mij heeft het ook heel lang geduurt alleen die nieuwe kat gaat echt op die van mij af en slaat wat die van mij niet wilt!

Alvast bedankt voor het lezen haha!

Groetjes Serena
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Me kat Trouble Accepteerd de nieuwe kat niet

Bericht door Camoth »

Hai Serena, welkom op het forum!

Hoe lang heb je de tweede kat er nu bij? Het kan soms een paar weken duren voordat katten niet meer vechten en blazen namelijk hoor. Dat is meestal geen kwestie van een weekje.

Heb je ze uberhaupt wel eens een dagje in dezelfde kamer laten zitten? Om aan elkaar te wennen en te bepalen wie de baas in huis wordt moeten ze het nogal eens "uitvechten" heb ik vernomen.

Misschien dat anderen hier nog tips hebben?
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Trouble
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:12

Re: Me kat Trouble Accepteerd de nieuwe kat niet

Bericht door Trouble »

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie! Ze zijn nog maar een aantal dagen bij elkaar! En mijn eigen kat Trouble maakt er ook echt een drama van als ze de nieuwe al ziet en de nieuwe gaat haar gewoon achterna! Ik denk dat ik het dan maar gewoon even afwacht zo maar ik heb geen zin in dat ze elkaar afmaken ofzow haha En die nieuwe is pas geholpen dus heeft natuurlijk nog hechtingen en wil dat niet erger maken. Daarom vind ik het ook zo eng en die van mij is buiten gewend en hoor der af en toe wel buiten, maar met sommige buurtkatten doet ze ook als ze maar in de buurt komt of ze word afgemaakt maar ik ben bang omdat ze zo bang is, dat als de nieuwe te dichtbij komt dat ze echt gaan vechten. Overdag heb ik de kamers gewoon open en dan zien ze elkaar dus wel maar dan vliegt die van mij naar boven en die andere der ff achteraan maar dan gaat die van mij op de klerenkast liggen.

En ik wil ze allebei een eerlijke kans geven om dit te slagen en vandaar dat ik even vraag hoe of wat omdat ik beide niks gemeens toewens!

Alvast bedankt!

Ps weet niet of uit maakt maar Trouble is 3 en de nieuwe Xavi heet ze hebben ze op 8 geschat dus tis al best een ouwe tante ook haha.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Me kat Trouble Accepteerd de nieuwe kat niet

Bericht door Umimeis »

Mijn kat Flea deed eerst ook zo naar mijn kitten, grommen en blazen.
Maar na 7 dagen werd het minder, je moet veel geduld hebben. Ik liet ze het gewoon uitvechten (tenzij het te ruw ging)
Ook al woont Sam hier al bijna 3 weken, hij en Flea zijn nog steeds niet de beste maatjes. Af en toe spelen ze al wel samen. Maar ik denk dat dit wel beter gaat worden wanneer Sam niet meer zo klein is en ook naar buiten mag.
Sam is nu 11 weken en Flea nu ruim 11,5 maanden.

Mijn advies is, laat ze gewoon hun gang gaan. Volwassen katten vinden jonge katten vaak een beetje eng omdat ze zo druk en speels zijn. Hoe oud zijn ze, als ik het vragen mag? Zit er veel verschil tussen?

Ik hoor hier op het forum dat een verdamper van Feliway ook wonderen doet, die kun je krijgen bij de dierenarts.
Of speeltjes met kattenkruid???



EDIT: ik lees net dat die nieuwe kat net geholpen is. Na enige weken zal die ook wat rustiger worden omdat de hormonen dan zijn verdwenen of in elk geval verminderd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Me kat Trouble Accepteerd de nieuwe kat niet

Bericht door Leonie89 »

het is normaal hoor, dat je eigen kat blaast enzo.. het is haar territorium.. als daar ineens een wildvreemde kat bijkomt is dat even wennen voor trouble..
laat ze bij elkaar als jij thuis bent, en laat ze hun gang gaan, blazen grommen enz. je zou een plantenspuit bij je kunnen houden voor het geval het vechten echt uit de hand loopt. ze mogen best vechten, maar ze moeten elkaar wel heel laten..
doe dit eerst een uurtje en bouw het langzaam op, tot ze hele dagen bij elkaar kunnen zijn zonder grommen en blazen. pas dan zou je ze s nachts en als je er niet bent ook samen kunnen laten..
dit kan maar zo 4 weken duren, misschien langer, omdat je katten al wat ouder zijn..
heb geduld en kijk per week terug hoe het gaat.. zo lang er verbetering te zien is, gaat het goed..

succes!
Gebruikersavatar
Trouble
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:12

Re: Me kat Trouble Accepteerd de nieuwe kat niet

Bericht door Trouble »

Hallo !

Super bedankt! Ik denk dat ik dat ook wel een goed idee vind ja als ik thuis ben laat ik ze samen en als ik weg ga geef ik ze allebei een eigen plek met eten en kattenbak en een planten spuit vind ik wel een goed idee ik denk dat ik die dalijk maar eens ga halen ! In iedergeval bedankt voor de tip! Ik zal laten weten hoe het gaat !!

Groetjes Serena
Gebruikersavatar
Trouble
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:12

Re: Mijn kat Trouble accepteert de nieuwe kat niet

Bericht door Trouble »

Hallo,

Ik heb even een vraagje! Ik had jullie al verteld dat we er een nieuwe kat bij hebben van het asiel Xavi en dat dat nog niet erg lekker loopt wat normaal is.
Nu is het zo dat ik 2 katten van vrienden te logeren heb die 3 weken op vakantie zijn. Die zijn vandaag gebracht en eigenlijk laten die katten Trouble met rust en omgedraait ook ze kijken wel maar laten elkaar in hun waarde.
Nu heeft Xavi de nieuwe kat van ons die 2 ook gezien en die wil ze eigenlijk gelijk zoals bij onze eigen kat Trouble aanvallen en dat heeft ze ook gedaan. Nu heb ik toch de vraag of Xavi dan wel aan andere katten kan wennen want die andere kennen mijn kat ook niet en dat gaat dan redelijk normaal. En Xavi wil ze dus eigenlijk direct aanvallen! De andere katten zitten nu met Trouble boven hebben ze 4 kamers om te lopen. 1 van de 2 zit bij Trouble en de ander nog verstopt omdat hij bang is maar dat gaat goed. Xavi kan ik er dus niet bij zetten want dan word het vechten en die zit nu dus in de woonkamer.

Hebben jullie nog tips?
Is dit normaal of zal Xavi gewoon niet met andere kunnen? ( Ze is naar mensen wel super lief)

Serena
Gebruikersavatar
Siris
Panter
Panter
Berichten: 405
Lid geworden op: 13 mei 2009 17:45
Locatie: Beverwijk

Re: Mijn kat Trouble accepteert de nieuwe kat niet

Bericht door Siris »

Xavi is nog geen eens één week bij jou. Dan kan je niet echt zeggen dat ze niet aan andere katten kan wennen. Ik vind het wel erg stress vol om nog eens 2 andere katten erbij te doen. Konden zij niet bij hun eigen huis blijven en jij daar naar toe? Troubel en Xavi zijn amper aan elkaar gewend, dit werkt denk niet echt voordelig om Xavi en Trouble aan elkaar te laten wennen. :icon_shifty:
Groetjes Daniëlle
Noa (17-5-13), Riley (25-1-16)& Marley (4-3-16)
(Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Trouble
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2009 15:12

Re: Mijn kat Trouble accepteert de nieuwe kat niet

Bericht door Trouble »

Hallo,

Nee onze vrienden wonen ver weg maar we hebben iedereen apart en iedereen leeft gewoon even zijn leventje als de andere katten weg zijn denk ik dat ik Trouble en Xavi ga proberen te laten wennen maar ik ga geen stressvolle situatie maken dus alle katten hebben een eigen kamer op het moment ! Ik wil wel van de week gaan proberen om Xavi en Trouble in een mandje allebei te doen )ieder aparte he haha) even bij elkaar te zetten zonder dat ze elkaar wat aan kunnen doen. En ik weet dat het ook heel kort is maar Xavi en Trouble zijn 2 uiterste Trouble is vrij bange kat en Xavi juist niet! Maar ik geef niet zomaar op hoor !

Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder gaat!

Groetjes Serena
Plaats reactie