Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Ans40
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2009 12:03

Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Ans40 »

Hoi allemaal,

Ik ben hier nieuw op dit forum en zit met een probleem...
Vorige week hebben we te horen gekregen dat onze oude poes Amber ( bijna 19 jaar oud ) ernstige nierproblemen heeft. Zo ernstig dat ze niet meer behandeld wordt .
Ik ben hier erg van geschrokken en voel me ergens ook schuldig dat ik dit niet eerder in de gaten heb gehad.
Ze is sterk vermagerd, eet niet tot nauwelijks , drinkt veel, mottige vacht enz... alle symptomen die genoemd worden hier en elders heeft ze... Ik dacht dat het gewoon ouderdom was..
Ik weet dat ze zal sterven. Maar het probleem is wanneer.... Wanneer moet ik ingrijpen , over drie weken gaan wij op vakantie en afgesproken was dat een vriendin voor onze katten zou zorgen ( we hebben er 3 in totaal ) Ik wil niet! dat zij sterft waar wij niet bij zijn, en dat mijn vriendin die beslissing moet nemen.
Aan de ene kant is Amber heel ziek, maar kan ze nog wel genieten van het warme zonnetje . Ze slaapt veel, is niet meer actief . Moet ik haar nu laten gaan , nu ik er zelf nog ben . Voor mijn vakantie dus..
Pfff , ik vind het zo moeilijk..

Ik weet dat Amber een goed leven heeft gehad bij ons. Toen ik haar meenam uit het asiel ( waar ik destijds werkte ) was ze sterk vermagerd en ziek. De DA gaf haar nog een paar maanden en ik heb haar meegenomen om haar tenminste die paar maanden die ze nog had een fijn en warm huis te geven...
Dit is nu 6 jaar geleden....

Wat is het moeilijk om dit oude en lieve vrouwtje te laten gaan....
Laatst gewijzigd door Admin op 14 jun 2009 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Katrin »

Hoi Ans,
ik weet niet wat de prognose is van de dierenarts, uiteindelijk zal ze komen te overlijden maar misschien duurt dit nog een half jaar of langer?
Heeft ze nu pijn?
Als de dierenarts zegt dat het nog maar een kwestie van een paar weken is zou ik haar voor de vakantie in laten slapen, het is voor de kat dan toch ook prettiger als ze inslaapt waar jij die ze goed kent, bij is.
En het is inderdaad heel belastend voor je vriendin die daar misschien een beslissing over zal moeten nemen.
Ook weet ik niet of je vriendin bij jullie intrekt of maar 1 of 2 x per dag komt kijken waar door ze misschien ook niet een al te goed beeld krijgt van hoe het met je kat gesteld is.
Sterkte.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wat moet ik doen?

Bericht door Boomer »

Dit zijn altijd hele moeilijke beslissingen. En gaat altijd met emotionele pijn gepaard :cry:

Kijk eerlijk ( en even zonder je gevoel) naar je kat.
Is ze nog gelukkig ? Kan ze nog van de dingen in haar omgeving genieten ? Heeft ze pijn ( dit geven katten moeilijk aan ivm overlevings drang)?
Is ze nog kat wat ze was ?

Persoonlijk denk ik dat je een kat nooit te vroeg kan laten inslapen. Ik bedoel dit dan bij een uitzichtloze ziekte. Je kan je kat beter te vroeg laten inslapen , dan dat ze nog een paar dagen met pijn enz ligt.

Ik wens je heel veel sterkte met de moeilijke beslissing !!!
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Cari »

Wat een akelige, moeilijke situatie Ans.
Het is voor een buitenstaander niet te zeggen wanneer je haar zou moeten laten inslapen. "Het is nooit te vroeg" vind ik ook wat makkelijk gezegd. Je wilt haar toch zo lang mogelijk geven, mits het maar prettig voor haar blijft. De pip is dat katten zo weinig laten merken... Eet ze nog goed?
Ik ben een paar jaar geleden ook met mijn toen 17,5 jaar oude poes naar de da geweest, die me toen ook vertelde dat het allemaal geen zin meer had. Ik ben toen naar een homeopatisch da voor een second opinion gegaan, omdat mijn eigen da had gezegd dat medicijnen haar niet meer zo goede lever teveel zouden beschadigen. De homeopatisch da zei me dat haar nieren te ver heen waren om homeopatisch te behandelen, maar hij had nog wel vertrouwen in een behandeling met Fortekor. Eind van het verhaal: Noes heeft nog 1,5 jaar een goed leven gehad en zelfs haar lever kwam weer in betere conditie. Misschien dus niet te gauw opgeven?
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Boomer »

Even een aanvulling op mijn vorig bericht.

Misschien staat het er wat cru " Nooit te vroeg" .
Maar wat ik er mee bedoel is :
Als een DA geen behandeling meer heeft wb medicatie , operatie enz en een dier heeft geen gelukkig bestaan meer ( bedoel ik met eerlijk naar je dier kijken) dan is het soms beter om een beslissing te nemen. Ik bedoel niet >> het dier heeft iets dus weg ermee, we proberen niet eens iets.
Helaas zie ik soms te veel mensen in mijn omgeving die niet eerlijk zijn tegenover een dier. En uit angst voor je eigen verdriet moet het dier maar langer blijven leven en dus lijden. Ik vind dat niet eerlijk tegenover een dier. Zoang een dier geen pijn heeft enz is het ook niet nodig een beslissing te nemen. Maar zoals ik al zei >> blijf eerlijk kijken.

Ik ga er ook vanuit dat mensen er alles aan gedaan hebben voordat ze zo'n beslissing nemen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Cari »

Ik had je wel begrepen hoor Boomer ;-)
Je hebt ook helemaal gelijk in wat je zegt. Mijn punt is eigenlijk alleen dat het zo verduveld moeilijk is om te bepalen wanneer het voor je kat zelf niet meer de moeite waard is.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Kers-87
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 jun 2009 22:28
Locatie: Vlijmen

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Kers-87 »

Hoi Ans,

ik lees al een tijdje mee op het forum en jou bericht deed me besluiten eindelijk eens
te registreren en een reactie te posten.

Het is een ontzettend moeilijke keuze waar je voor staat, ik kan het helaas weten.
Wij hebben pas onze kat van 15 jaar ook moeten laten inslapen wegens nierfalen. Helaas is dit
allemaal heel snel gegaan.. Op een zaterdag met spoed naar de dierenarts en hij is niet meer naar huis gekomen, de dinsdag hebben wij hem in laten slapen.

Wat onze dierenarts heeft verteld is dat wanneer een kat/poes zijn/haar nieren het niet meer doen, hij/zij zichzelf langzaam vergiftigd.
Met de wetenschap dat ze 'niet meer te redden is', is mijn advies aan jou om haar in jou/jullie armen zachtjes te laten inslapen, zodat ze bij jullie is en jullie haar thuis een rustig plekje kunnen geven.
Alternatief is dat ze nog een paar weken steeds zieker wordt. En dat jij op vakantie gaat met de wetenschap dat er iedere dag een telefoontje kan komen dat jou dierbare Amber is overleden.... Het is heel moeilijk om dit te beseffen, maar dat je poes in de zon ligt, is waarschijnlijk ook omdat ze zichzelf niet meer goed op temperatuur kan houden.
Helaas had onze kat dit ook...

Het is een ontzettend moeilijke beslissing en jij alleen kan hem maken,
maar ik hoop dat je voor jezelf en voor je Amber de juiste beslissing maakt.
Je zei zelf; ze heeft bij jullie een goed leven gehad en je hebt haar nog 6 jaar een gelukkig thuis gegeven.


Heel veel sterkte.

Kers.
I never thought i'd be a cat-person!
Waiting for my two new babies to come home!
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door beestenbende »

Ik sluit me hierbij aan, hoe moeilijk ook. Je bent nu nog in de gelegenheid om het rustig en liefdevol te laten gaan. Het kan ineens veel slechter gaan en dan moet alles snel gebeuren. Nu heb je het zelf in de hand en kan het redelijk rustig en zonder teveel stress verlopen. Ik wens je veel sterkte!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Hilde_72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 19 mei 2009 19:22
Locatie: Emmeloord

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Hilde_72 »

Hoi Ans,

Wat moeilijk is dit hè, jij moet een besluit nemen over leven en dood.
Ook ik sluit me aan bij de vorige schrijvers. Hoe verdrietig ook, je weet dat ze steeds zieker zal worden. Hoe lang wil je dan nog wachten, en ga je wel met een lekker gevoel op vakantie, wetende dat zij ziek thuis is?
Ik heb ervaren dat het in zo'n situatie beter is om in alle rust zo'n besluit te nemen, en dan kun je nog op jouw manier afscheid van haar nemen én er zelf bij zijn. Want als ze plotseling nog zieker wordt, moet je opeens snel handelen en is die tijd er niet meer.
Ik weet hoe moeilijk het is om afscheid te nemen van je liefste poezenvrouwtje. Veel sterkte als de tijd daar is.
Groetjes, Hilde
Otto (2,5) en Tessa (3)


A home without a cat, is just a house.
Ilovemypoesx
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:22

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Ilovemypoesx »

Wat erg voor je zeg! Dit grijpt me extra aan, omdat mijn kat ongeveer de zelfde leeftijd heeft als jouw Amber (18.5 jaar) en ook mogelijk nierproblemen heeft (veel drinken, maar niet afvallen..)

Ik denk dat je zelf het beste kan beslissen wat goed voor je is en voor jouw Amber. Jij kent haar, jij weet hoe het beestje is en weet wanneer ze zich op haar gemak voelt of niet. Ziet ze er ziek uit? Zo nee, dan voelt ze zich misschien wel niet ziek. Ik zou nog een poosje afwachten, sowieso tot aan de vakantie en dan weer verder kijken. Wie weet gaat ze deze 3 weken wel achteruit en is het duidelijk dat ze niet lang meer leeft, maar dit allemaal hoeft nog niet haar einde te zijn! Wie weet leeft ze nog wel een half jaar heel gelukkig en geniet ze van haar oude dagje. Maar dat kunnen we natuurlijk niet voorspellen. Ik zou, als je het echt niet meer weet, naar de dierenarts bellen om te vragen wat hem het beste lijkt. Zij hebben er verstand van en weten wat het beste voor de poes is.

Ik wens je ontzettend veel sterkte, ik moet er zelf ook niet aandenken om zo'n oude vertrouwde poes te moeten laten gaan :(
Maak nog wat extra mooie foto's van haar. Dat zal je helpen in de tijden dat ze er niet meer is.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Adriana »

pssst, dit is een bericht van 2009 en die lieve Amber van Ans leeft ongetwijfeld al lang niet meer. voorgaande schrijvers hebben gelijk, het einde van een nierfaalkat is voor de kat niet zo prettig om het maar zachtjes te zeggen. ze zijn misselijk en zwak en drogen uit, want nemen vocht niet meer goed op.
vanuit de katzel gezien zul je zelf moeten proberen niet egoistisch te zijn en katzel op tijd na een mooi leven een zacht einde te gunnen. en die beseft echt niet of hij/zij een paar weken langer of korter leeft. natuurlijk moet je er zelf ook aan toe zijn, maar ik denk dat de kwaliteit van leven van je lieve katzel in alle gevallen op de eerste plaats zou moeten komen.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Roos en Minousch »

Roos* was 8 jaar toen ze stierf aan nierfalen, en ik heb haar in laten slapen toen ze nog niet helemaal op was, ze gaf het wel zelf aan, ik had misschien nog wel een paar weken verder met haar gekunt, maar dan was het geen katwaardig bestaan meer, ik moest haar zowiezo al dwangvoeren, dus dat is al niet leuk, dus ik heb belsoten dat ik haar toen heb laten inslapen, en ik ben er nog steeds blij om dat ik het zo heb gedaan, natuurlijk was het niet makkelijk om een kat in te laten slapen die misschien nog wel een paar weken langer had kunnen leven, maar de kwaliteit is voor mij het belangrijkste, ik kon haar dat niet aandoen dat ze met zoveel pijn en weet ik veel wat nog een paar weken verder moest gaan.
ik zeg altijd..
Houden van is ook loslaten.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ernstige nierproblemen, wat moet ik doen?

Bericht door Adriana »

je hebt helemaal gelijk Roos, het einde van een nierkat is akelig en dan is houden van ook op tijd loslaten. en het blijft pijn doen en verdriet geven. en het blijft een vreselijk moeilijke beslissing die je voor je kat neemt en een heel zacht einde zonder al te veel zichtbaar lijden is het liefste en beste wat je nog kunt doen...
en we blijven ze altijd missen, de meesten van ons kennen dat gevoel....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie