Ondernemende katten en een waterfontein

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door spammerhamster »

Kiwi schreef:Ik heb sinds kort ook een fontein voor de poezen. Het is een Cat-It Fresh & Clear, voor 27euro bij een tuin/dierenzaak.

Het stroomverbruik vond ik ook van belang. Misschien valt het niet zo op..maar hij zal wel 24 uur per dag, 7 dagen in de week, jaar in jaar uit aan staan.
Verbruik is 4 watt. Per jaar dus 35.050 watt oftewel 35kwh. Als je dit berekend met Essent prijzen, komt het neer op ongeveer 7 euro per jaar.
Misschien niet veel, maar in een huishouden waar wij alle lampen al vervangen hebben door spaarlampen en led-verlichting tellen deze dingen ook mee. Misschien ga ik er wel een sensor op bouwen dat de fontein alleen aan springt als de katten in de buurt komen.
Ik vraag me soms af of de aanschafprijs van spaarlampen en led-verlichting in de praktijk wordt terugverdiend. Ik heb bv onze oudere spaarlampen had vervangen omdat er nieuwe spaarlampen kwamen die mooier licht geven, direct op sterkte, geen geknipper in het begin en andere voordelen...

Hou er rekening mee dat een sensor ook stroom kost, en iets dat automatisch aanspringt als ze langslopen is ook niet altijd zo grappig voor katten. Ik heb mbv een webcam opgenomen wat onze katten nou doen. Bleek dat ze vooral snachts veel drinken (bijna om het kwartier zelfs), en na het eten sochtends. Dus ik heb gewoon een tijdschakelaar ingevoerd.
Hoeven wij het geluid van klaterend water van de Drinkwell Platinum tenminste niet aan te horen overdag.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Kiwi »

Wij hebben toch regelmatig verlichting aan, en wisselen hiermee ook graag af. We hebben in de woonkamer van 20m2 toch 9 lampen staan:
3x led living colors 5watt
2x spots 9watt
1x hanglamp met een speciale spaar-halogeen-lamp
1x led spotje 2watt
2x gewone 25watt lamp (kon niet anders, een spaarlamp zou de dimmer kapot maken)

We gaan er echt niet van uit dat dit binnen enkele weken terug verdiend is, maar op de lange termijn waarschijnlijk wel.
Spaarlampen kosten trouwens meer energie voor het opstarten dan een gewone gloeilamp. Mocht je 1x per dag een bepaalde lamp maar 5minuten aan zetten, dan is een gloeilamp voordeliger. De moderne spaarlamp waar je het over hebt, kost dan nog meer energie (dat snelle opstarten kost gewoon meer). Het is dus geen kwestie van 'alles' vervangen, maar wel slim vervangen.

Met betrekking tot de sensor kun je wel gelijk hebben ja. Het zal niet veel voeding gebruiken, maar alsnog een klein beetje. Maar het lijkt er hier ook op dat de katten vooral 's nachts actief zijn en dan veel drinken. Maar stiekem moet ik ook toegeven dat ik het bouwen er van leuker vind dan het nut ;-)
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Hoe vaak water verversen katten fontein?

Bericht door puck0906 »

Hallo allemaal,

Ik heb een tijdje geleden een katten fonteintje aangeschaft. Mijn katten vinden het geweldig en drinken er veel uit. Aangezien dit op stroom gaat zet ik hem alleen aan als ik thuis ben (voor de veiligheid) Verder hebben ze natuurlijk water ook los staan. Mijn vraag is hoe vaak jullie dit water verversen? Ik doe het zelf 2x per week omdat het niet vies is ofzo maar ik vroeg me af of het kwaad kan aangezien het water ook stil staat een tijd en ik wel is gehoord heb dat je stilstaan water ook niet te lang moet laten staan ivm bacterien. Wie weet hoe of wat?
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe vaak water verversen katten fontein?

Bericht door Camoth »

Ik doe het elke dag. Ik zou zelf ook niet van water willen drinken wat al drie dagen staat. Maar kwaad denk ik niet dat het kan. Aangezien het stroomt en waarschijnlijk ook gefilterd wordt.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Hoe vaak water verversen katten fontein?

Bericht door Leonie89 »

onze fontein verversen we ongeveer elke week.. dan issie zo leeg dat hij hard gaat brommen..
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Roos en Minousch »

Zoveel stroom geeft de waterfontein niet, en de hele bedoeling van een drink fontein is dat ze elke dag vers en koel water hebben, zo niet staat het stil, en kan je net zo goed weer met bakjes water beginnen..
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
Mandy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 aug 2009 15:56
Locatie: In het zuiden van Limburg

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Mandy »

Ik verschoon de water fontein 2 x per week!
En als ik zie dat die iets leger is dat vul ik een glas met water en dan kiep ik het erbij in de fontein!
Love cats
daantje_xxx
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 26 jul 2009 21:50
Locatie: N-H

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door daantje_xxx »

sinds een paar dagen hebben wij ook een Cat-it drinkfontein, een blauwe 8-)

in het boekje staat dat je om de 3 weken het filter moet vervangen.
Nu zal dat er vast niet voor niks in staan, maar hoevaak vervangen jullie hem?

we gaan ook nog zo'n speciale placemat kopen, omdat we laminaat hebben. Nu ligt er een theedoek onder.
puck0906
Poema
Poema
Berichten: 357
Lid geworden op: 28 jul 2009 10:25
Locatie: Utrecht

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door puck0906 »

bij ons staat hij alleen aan als wij thuis staan en als we niet thuis zijn dan halen we het blauwe gedeelte eruit. Bakjes water helpt bij ons niet aangezien ze dat omver gooien. Dit is dus perfect omdat het zwaarder is. Wij hebben 4 katten die er alle 4 graag uitdrinken dus voor ons is het een succes. Ik verschoon de filters 1x in de 2 of 3 maanden maar dat komt omdat hij niet de hele dag aan staat. Water ververs ik om de dag.
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Kiwi »

daantje_xxx schreef:sinds een paar dagen hebben wij ook een Cat-it drinkfontein, een blauwe 8-)

in het boekje staat dat je om de 3 weken het filter moet vervangen.
Nu zal dat er vast niet voor niks in staan, maar hoevaak vervangen jullie hem?

we gaan ook nog zo'n speciale placemat kopen, omdat we laminaat hebben. Nu ligt er een theedoek onder.
Placemat leek ons ook handig. Omdat wij net nieuwe vloerbedekking hadden laten leggen in de slaapkamer, had ik nog wat stukjes over. Ik heb een vlak van 30 x 30 cm uitgesneden en op de vloer vastgeplakt (dubbelzijdig tape).

Filter maak ik gewoon schoon bij iedere keer schoonspoelen. Heb er nog nooit een nieuw filter in gezet (6 maanden in bezit).

Wij maakten de fontein eigenlijk maar 1x per maand schoon. Hij is namelijk zo geïnstalleerd dat het 15minuten kost om hem weg te halen en terug te zetten. We vulden gewoon dagelijks het water bij met een drinkglas. We hebben van familie wat tips gekregen ook ivm samonella, dat het slim is de bak toch 1x per week met heet water te spoelen...dat doen we nu dan ook maar.
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door JoBoris76 »

Ik maak de fontein iedere week schoon. Hij voelt dan al wat glibberig aan dus dan is het weer tijd om hem weer schoon te maken. Het filter vervang ik ook regelmatig maar kan niet zeggen om de hoeveel weken. Ik proef het water zelf :oops: en als ik er een apart smaakje aan vind zitten doe ik er een nieuw filter in. Een half jaar met een filter is wel erg lang hoor. Denk dat het water dan ook niet lekker meer smaakt.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Kiwi »

Even naar JoBoris geluisterd..en in mijn pauze een pak filters gekocht ;-)

De indicatie van 'iedere 3 weken vervangen of eerder' vind ik wel een beetje overdone.
De filters kosten 7,99 per 3 stuks, dus 2,66 per stuk.
Als je ze op de uiterst voorgeschreven datum vervangt, dus om de 3 weken, ben je dus minimaal 18 filters per jaar nodig.
Dit vertaalt zich dan in 47,94 euro per jaar...aan kattenwaterfonteinfilterzakjes :shock:
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Leonie89 »

elke 3 weken vind ik ook onzin.. ik kijk gewoon bij elke keer bijvullen (en dan gelijk afspoelen of als hij vies is schoonmaken) hoe de filter eruit ziet.. ik denk dat ik elke 3 a 4 maand de filter verwissel..
Gebruikersavatar
JoBoris76
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2004 12:07
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door JoBoris76 »

Elke 3 weken doe ik ook niet hoor. Ik proef het water altijd zelf en als ik er geen watersmaakje meer aan vind zitten doe ik er een nieuwe in. Ik betaal 5.50 voor 3 filters trouwens.
Russengroetjes Jolanda

Russian Blue I love you and Binky too!!
In Memoriam: Flappy
Gebruikersavatar
Kiwi
Lynx
Lynx
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2009 16:58
Locatie: Gorinchem

Re: Ondernemende katten en een waterfontein....

Bericht door Kiwi »

Dan denk ik dat intratuin niet goedkoop is qua filtertjes :-(
Tama: Brits korthaar - Chocolate tortie
Kiiro: Bengaal - Silver spotted
Plaats reactie