Katten en een aquarium

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Ingmar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2009 14:47

Katten en een aquarium

Bericht door Ingmar »

Hallo Mensen,

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op wat er zoal bij komt kijken als je een kat in huis wilt nemen. Dit forum is daarbij al een waardevolle bron van informatie geweest. Nu heb ik een vraag die ik nog niet heb kunnen terugvinden dus dat is een mooi moment om eens actief deel te gaan nemen aan de discussies.

Op dit moment heb ik een aquarium in huis met een omvang van 120cm bij 40cm bij 50cm. Deze staat op een speciaal aquariummeubel en aan de achterkant hiervan lopen twee slangen die het water van en naar de externe pomp transporteren. Ik hoop dat het beeld een beetje duidelijk is en jullie voelen 'm natuurlijk al aankomen. Ik verwacht dat dit nogal wat problemen zou kunnen opleveren met een kat. Het lijkt me nogal moeilijk om een kat te leren om van die slangen af te blijven. Het water dat er doorheen loopt is verwarmt en de pomp maakt, weliswaar heel minimaal geluid. Dat gaat zeker de aandacht trekken. En als ze er spelenderwijs in slagen om een slang los te krijgen dan is dat, om het maar eens voorzichtig te zeggen, natuurlijk nogal vervelend.

Ik overweeg om het aquarium anders maar de deur uit te doen maar ik wil toch eerst eens kijken of het anders op te lossen is. Zijn er hier mensen die een vergelijkbare situatie hebben en daar misschien advies over kunnen geven?
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Umimeis »

Jawel hoor, is wel aan te leren dat ze niet aan die slangen komen.
Gewoon consequent heel hard in de handen klappen of met de plantenspuit spuit richting de kat(ten) als ze eraan of in de buurt komen.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Katten en een aquarium

Bericht door beestenbende »

Is er geen mogelijkheid om het acquarium aan de achterkant te beveiligen tegen gewillige pootjes, van je toekomstige katten. Ik zou dan proberen om een soort kastje aan de achterkant te maken, want je bent er niet altijd bij, of de vissen in een andere kamer te zetten. Maar is inderdaad wel een lastig probleem.Succes
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Maartje »

wij hebben zelf ook een aquarium van 240 liter alleen met een binnenfilter. De 2 poezels hier (nu 10 maanden oud) zijn helemala gek van de vissen ze jagen op ze. Opzich is dit wel een grappig gezicht maar de vissen raken daardoor een beetje gestressed. verder laten ze de bak wel met rust. we zitten er overigens wel over na te denken om het aquarium weg te doen ook omdat het aardig wat tijd kost om hem te onderhouden.

Verder het afleren lukt wel hoor, plantenspuit werkt erg goed bij ons, af en toe nog eens herhalen. en misschien de slang vastmaken aan het aquarium zodat deze niet meer los kan schieten.

Succes met de keuze.

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Ingmar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2009 14:47

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Ingmar »

Alvast bedankt voor de reacties. Het grootste probleem is denk ik het loshalen van de slangen. Dat zou inderdaad wel te verhelpen moeten zijn door eens goed na te denken over een manier om deze, bijvoorbeeld met tape, extra goed vast te zetten. Ik zou ook de kast nog zodanig kunnen verbouwen dat ze verder nergens bij kunnen wat kwaad kan. Een ander punt is zoals hierboven genoemd dat ze de vissen misschien wel erg interessant vinden. De bovenkant van het aquarium is warm en ik heb bij vrienden wel gezien dat warme plekjes populair zijn bij katten. Zeker als er ook nog wat te beleven valt. Als ze de vissen erg interessant vinden dan levert dat stress op bij de vissen en dat is ook niet de bedoeling. Dat zijn immers ook dieren waar je goed voor dient te zorgen.

Conclusie is in ieder geval dat het op zich te doen moet zijn. Door het aquarium slim te bewerken met tape en/of ander materiaal zou ik de gevoelige punten kunnen beveiligen en met de plantenspuit en wat opvoedkundig overwicht ( ;-) ) zou ik de katten kunnen aanleren dat ze er niet bij mogen komen. Hoewel dat laatste natuurlijk lastig lijft als je er niet bent.

Ik ga er nog even over nadenken of het aquarium blijft of niet. Die beslissing kan ik natuurlijk ook nog later nemen als blijkt dat ik de bak wel kan beveiligen maar de vissen niet kan beschermen tegen stress.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Boomer »

Wij hebben 3 aquariums waarvan 1 met een nat-droog bioloog en 2 eheim pompen. Onze katten hebben daar nooit naar gekeken. De meeste pompen hebben een goed systheem waarmee de slangen goed vast zitten,zeker van eheim.
Hier kunnen ze niet bij de pompen komen omdat ze in de kast zitten.
Boven op het aquarium liggen vinden ze inderdaad erg lekker. Bij ons is de ervaring dat de vissen er wel aan wennen.
In onze 2 meter bak wordt Xeon juist uitgedaagd door de vissen als hij over het randje heen kijkt. Daar hebben we grote tanganyika vissen in zoals frontosa's. Als we de bakken gaan verversen komen ze er gezellig bijkijken maar verder niet.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Ingmar
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mei 2009 14:47

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Ingmar »

Dat is wel enigzins vergelijkbaar. Ik heb namelijk een Malawi aquarium met een externe eheim pomp (de professional II). De kast, waar het aquarium op staat en de pomp in zit, is aan de achterkant open. Daar kunnen ze er dus bij tenzij ik het netjes dicht maak. Dat is wel te doen. De kant waar ik me het meeste zorgen om maak is de plek waar de slangen zijn aangesloten op de buizen die het aquarium in gaan. Daar kunnen ze bij als ze bovenop de bak zouden springen.

Misschien is het wel onzin hoor. Die slangen zitten immers behoorlijk stevig. Maar je kan er maar beter vooraf even goed aandacht aan besteden in plaats van dat je later met de ellende zit.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Boomer »

zeker weten ! Ik ben 1x thuis gekomen dat mijn bodemplaat gescheurd was (1.50m bak). Je wilt niet weten wat voor water je dan moet opdweilen. Alles dood natuurlijk want alles stond kurkdroog te draaien in de bak.
Het gat is toch niet zo groot waar je water de bak inkomt ? Hier zit dat aan de achterkant van de bak en ze kunnen daar moeilijk bij.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Katten en een aquarium

Bericht door Umimeis »

Ja, ik denk net als Noomer dat de vissen er wel aan wennen.
Ik ik zelf een vis in een kom en die is nog nooit gestressed geraakt.
Flea heeft in het begin wel geprobeerd om haar hem te pakken, maar dat heb ik hem afgeleerd, nu drinkt hij er nog alleen maar uit want hij wil niet uit zijn eigen drinkbak drinken :lol:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Katten en een aquarium

Bericht door ktje »

Bij ons kijken ze er niet eens naar om! Ze loopt er langs en vindt het wel best. Alleen met verschonen komt ze even kijken hoe en wat. En erop springen doet ze bij ons niet, terwijl ze dit makkelijk zou kunnen. Dus ze hoeven helemaal niet geinterseerd te zijn in vissen!Q
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Katten en een aquarium

Bericht door sandy »

Wij hebben 2 aquariums en de (4)katten kijken er zelden tot nooit naar om, bij het ene aquarium zouden ze makkelijk bij de slangen kunnen komen, want die liggen open en bloot, maar dat interesseert ze totaal niet, nooit gedaan ook.
Een hele enkele keer als ik met de visjes bezig ben komen ze wel is kijken maar dat is een zeldzaamheid.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Plaats reactie