# Voor het eerst een kitten

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

# Voor het eerst een kitten

Bericht door Biny »

Hallo,
Ik had al eerder eens een bericht gepost, ik geloof in maart, omdat we een kat wilden!
Tot nu toe hebben we er nog geen, omdat we gewoon rustig wilden afwachten of er wat voor ons tussen zat. Geen overhaaste beslissingen nemen.
In het asiel helaas zat er voor ons niets tussen, daar is het onbekend of ze met kinderen en honden kunnen, en dat is bij ons een voorwaarde, aangezien er veel kinderen over de vloer komen, en we zelf binnen een paar jaar hopelijk ook kinderen zullen en mogen krijgen. Ook willen we tegen die tijd een hondje.
Nu zijn we op het internet mensen tegengekomen die een nestje kittens hebben, op zich maakt het ons dus niet uit of het een volwassen kat is of een kitten. Maar deze groeien op in huis, met kleine kinderen en een hond. Dat is voor ons dus perfect. En ik vind het kitten echt prachtig.
Ik ben in principe al voorbereid op heel veel dingen, heb me suf gelezen maandenlang. Maar waar ik nog niet echt een antwoord op heb zijn de volgende dingen.
1. Hoe leer je een kitten dat hij niet mag bijten/krabben/tijdens het spinnen met nagels werken.
2. Hoe leer je een kitten dat hij niet aan meubels etc. mag krabben maar aan de krabpaal.
3. Hoe maak je een kitten zindelijk?
4. Ik ben bang dat ze 's nachts kattenkwaad gaat uithangen en meubels gaat krabben, of op kabels bijt (zijn bij ons moeilijk tot niet weg te werken, we hebben nogal wat kabels, die overigens niet in het stopcontact zitten als we ze niet gebruiken) Kan ik haar bijv. in de gang laten 's nachts en als we weg zijn? Of is dit voor een jong kitten moeilijk te begrijpen. Badkamer is hier ook wel een optie, die is bijna 3 bij 3.. dus net zo groot als de kleinste kamer die anders nog over zou zijn (maar daar ligt tapijt, lijkt me niet handig als ze nog niet zindelijk is)
5.. Een moeilijke. De mensen van wie ze komt, willen haar met 7 weken weg doen! Ze wilden, zeiden ze, de eerste enting verzorgen, toen vroeg ik voor de zekerheid; als ze al met 9 weken weg mag, is het misschien handiger dat we zelf de enting gewoon doen? Toen antwoordde ze dat ze al met 7 weken weg mag.. dat is immers véél te vroeg. Hoe moet ik hier mee aan? Ik ga er in ieder geval met ze over praten. Maar als het niet anders is, hoe moet ik dan met het kitten aan? Mag ze dan al water drinken of beter kittenmelk etc.?
Op zich zou ik wel 2 kittens willen, haar broertje/zusje is er ook nog. Maar mijn vriend wil dat niet, plus dat dat financieel toch ook weer zo'n 20 euro extra zal zijn per maand..
Dus waarschijnlijk wordt het gewoon ééntje, waarbij de kans dus groter is dat ze wel dingetjes gaat uitspoken :eangel: Hoe kun je ze dus het best leren dit niet te doen, want van de moeder zal ze helaas weinig meekrijgen als ze wel met 7 weken weg moet.. hopelijk heeft ze dan inmiddels daar geleerd niet overal in te hangen, maargoed.. ze is dan nog piepjong.
We gaan er vanuit dat ze een 'ze' is omdat ze lapjes is, meestal zijn dat poezen, toch?
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door beestenbende »

Hallo Biny, wat leuk dat je een kitten krijgt. Om je gerust te stellen kan ik je het volgende melden. Natuurlijk is het beter om een kitten pas vanaf een week of 9 te laten komen, maar 7 weken hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog meestal eten ze dan al brokjes en zijn ze zindelijk gemaakt door de moederpoes, zo niet is het erg makkelijk aan te leren door haar er telkens weer op te zetten. Je argument dat een 2e kitten veel meer kost is denk ik niet geheel waar, natuurlijk heb je meer kosten aan voer en kattegrit etc. Maar de kans op niet acceptabel gedrag wordt juist door een 2e kitten vele malen kleiner, ook voor het sociale gebeuren raad ik juist 2 katten aan, zodat ze elkaar hebben en niet vereenzamen. Gedrag afleren kan bijvooreeld met een plantenspuit te spuiten of te laten schrikken, bij gedrag wat niet mag, je kan bijvoorbeeld sleutels laten vallen. Wij hebben in totaal 6 katten, waarvan er 4 binnenkatten zijn, juist doordat ze elkaar hebben en speeltjes hebben ze voldoende afleiding en gaat er eigenlijk nooit iets kapot. De kittens zou ik domweg in je woonkamer laten s'nachts, als dat de plek is waar ze het meeste zijn. Kortom haal je vriend over om een 2e erbij te nemen, want veel mensen komen erop terug om 1 kitten te nemen, en dat is niet voor niets!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door Biny »

Ik belde net met mijn vriend, hij zegt nu ineens (maar hij is nogal wisselvallig): 'Anders nemen we het rooie katje er ook wel bij'. :grin:
Dat zou super zijn! Ik had echter ook gereageerd op een ander poesje, welke ik wel mooi vond, deze reageerden nu of ik haar nog wilde of niet. Zouden jullie liever een nestgenootje erbij doen (het rooie katje dus), of maakt dat niet zo veel uit. De andere mensen vragen echter wel 50 euro voor een katje welke ze niet van plan zijn in te enten, te ontwormen of te ontvlooien......
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door beestenbende »

Dan zou ik kiezen voor het broertje. succes en als je ze hebt willen we graag foto's zien haha
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door Biny »

Ik hoop maar dat hij niet weer van gedachten verwisseld want daar is 'ie erg goed in. Opzich is het broertje wel fijn denk ik, voor beide. Ze moeten al zo vroeg bij mama weg, dan hebben ze nu tenminste elkaar nog! Ik zeg nu wel het broertje, geslacht is nog niet bekend :)
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door beestenbende »

Dan moet je hem blijven overtuigen dat 2 kittens domweg beter is, juist vanwege het sociale aspect. Ach als je de kittens over een tijdje castreerd is er niets aan de hand.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Re: Voor het eerst een kitten

Bericht door Biny »

Dat andere poesje bij andere mensen waar ik het over had, is inmiddels verkocht. We gaan morgen kijken, dan horen we ook of het andere kitten nog beschikbaar is.
Gisteren heb ik de eerste kattenspulletjes gekocht :grin:
Een slaapkussen en een onderlegger waar de bakjes op kunnen staan! Vind het helemaal leuk! Vooral het kussen, en nu moet ze er nog op gaan liggen :lol: En dat blijft de vraag...
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gesloten