Wat mag je je kat WEL geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Sasser
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2009 15:16
Locatie: Utrecht

Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Sasser »

Ik lees op dit forum heel veel berichten met dingen die (zeer) slecht zijn voor de kat. Nu vraag ik me af wat je de kat WEL mag geven. Ik heb al aardig wat zitten lezen over het bafen, maar dat vind ik persoonlijk iets te uitgebreid (om dat te maken voor mijn diva's ;) ).
Er staan hier altijd standaard twee bakjes met brokken, 1x per week krijgen ze een kwart portie blikvoer per poes en ze krijgen 1 per week gekookte vis.
Nu zijn katten van nature vleeseters en wil ik ze af en toe graag wat vlees voor gaan zetten. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Wat geven jullie de katten zoal? Zijn er dingen die ze rauw mogen, of juist niet (zoals bijvoorbeeld rauw ei)? Van varkensvlees weet ik dat ze het alleen mogen hebben wanneer het gekookt is. Misschien een stomme vraag, maar mogen ze dan bijvoorbeeld ook geen stukje (ongezouten&ongekruid uiteraard) gebakken schnitzel bijvoorbeeld? Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.


Groetjes (ook namens Lux en Luna :) ),

Saskia.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Boomer »

In de topic barfen staat al heel veel informatie.
Varkensvlees zou ik helemaal niet geven , ook NIET gekookt !! Dit ivm de ziekte van aujeszky. Verder zijn alle vlees soorten goed zoals kippenvlees , paardenvlees , gehakt , rundvlees (bv soepvlees) , hart en levertjes. Mits het maar rauw is !! Botjes van bv kippenvleugels mogen ze ook hebben ( hier zit veel calcium in) MAAR ... ook rauw! Gekookt of gebakken botjes splinteren heel snel en kunnen problemen geven in het maag/darm kanaal (scherpe randen bij splinteren). Verder zijn kippenbotjes zacht waardoor ze het makkelijk kunnen eten.
Ik zou ook geen gebakken vlees geven. Ook al heb je ze niet gekruid, in boter of olie zitten toch veel zouten. Tuurlijk kan af en toe een heel klein stukje geen kwaad maar ik zou het zelf niet doen.
Rauw ei kan je af en toe wel geven maar qua voedingwaarde hoef je het niet te doen. Tenzij je alleen eigeel geeft. De voedingswaarde wat in eigeel zit wordt door het eiwit weer opgeheven. Als je katten het lekker vinden dan mag je het best af en toe geven als traktatie.
Een kat heeft een hoge PH waarde aan maagzuur waardoor je niet bang hoeft te zijn voor bv salmonella besmetting ( dit overleeft niet in de maag ivm hoge PH waarde. Verder schuurt rauw vlees ook goed het gebit schoon.
In de meeste supermarkten vind je ook pakjes vlees van het merk Smuldier ( in de diepvries). Er staat een afbeelding op van een hond en een kat. Dit kan je ook proberen. Pens vinden de meeste katten niet lekker.
Verder heb je ook carnibest, dit zijn bevroren worsten in allerlei smaken .De worsten zijn helemaal compleet qua voedingsstoffen zoals organen, botten en vlees. Sommige dierenartsen , particulieren of dierenwinkels verkopen ze. Kijk eens op de site van carnibest. Daar zie je ook de verkooppunten in je buurt.
Als je af en toe vlees geeft hoef je niet echt op te letten, maar als je hoofdzakelijk gaat barfen ( dus rauw vlees gaat geven) dan moet je erop letten dat je een uitgebalanseerde maaltijd geeft ivm eventuele tekorten .
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Sasser
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2009 15:16
Locatie: Utrecht

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Sasser »

Bedankt voor je uitleg en je tips. Vooral dat ze het vlees gewoon rauw kunnen rijgen had ik niet verwacht, ik had juist gedacht dat dat slecht voor ze zou zijn. Eens kijken wat ik mijn dames vanavond voor kan zetten.
]Ik las trouwens ergens anders op dit forum dat het geven van varkensvlees geen kwaad kan, omdat de varkens in NL ingeent worden tegen die Ziekte Met De Moeilijke Naam. Is dit waar, o dit dit weer zo'n broodje aap-verhaal?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Boomer »

Of varkens ingeent worden weet ik niet en de kans is wel klein tegenwoordig ( vergeleken met paar jaar geleden). Maar ik zou het risico gewoon niet nemen, er zijn zat andere vleessoorten.
In het hele barf wereldje wordt het liever niet gegeven, je hebt altijd uizonderingen ;-)
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Camoth »

Ik geef mijn kat nu dagelijks een klein beetje rauwe kipfilet (als extra).
In het begin moest ze er niets van weten. Ik moest het met de hand voor haar neus houden en dan ging het heel voorzichtig een beetje naar binnen.

Nu hoef ik alleen maar de koelkast open te trekken en ze begint al te miauwen. Geef het dus niet meteen op met een vleessoort als ze zich er niet direct volledig op stort. Soms hebben ze een beetje aanmoediging nodig.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door sandy »

Al zou de kans op auzjesky nul zijn is varkensvlees niet goed voor ze, zelfs mensen reageren niet altijd goed op varkensvlees.
Haaksbarf is ook een goed merk, dat voer ik mijn katten dagelijks, bestel ik via internet
Carnibest zou een optie zijn als er geen rijst ingezeten had en de variatie groter.
Katten die geen rauw gewend zijn kunnen erg moeilijk doen en dat vrij lang volhoude, dus dan is het echt een kwestie van wie de langste adem heeft :roll:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
JLC
Jaguar
Jaguar
Berichten: 726
Lid geworden op: 31 mar 2009 17:21
Locatie: La Nucia, Spanje
Contacteer:

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door JLC »

Volgens mij kan rosbief (dunne plakjes die je op brood kunt doen) geen kwaad. Die van mij krijgen af en toe een stukje rosbief.
Groetjes Jaap, Lizzie, Christel
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door sandy »

Als wij brood eten krijgen de jongsten, de enige 2 die vrijwel alles wel eten, ook altijd een stukje rosbief, vinden ze heerlijk :grin:
Het is wel gezouten maar af en toe kan inderdaad geen kwaad.
Mijn schoonouders gingen voor hun kat zelfs speciaal bij de slager rosbief halen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Uumie »

George heeft gisteren kipsaté gejat. :???: Blijkbaar vindt hij dat echt superlekker, maar mij lijkt het niet zo goed i.v.m. de satésaus! Daar zitten toch pinda's in, en ik dacht dat dat niet goed was voor katten? Ik geef het hem dus liever niet meer, maar ik wil wel even weten of het kwaad kan?
Verder krijgen ze hier heel af en toe een stukje ansjovis, maar vaker nog gekookte kip. Nu hoorde ik laatst dat katten sperziebonen wel lekker vinden, kan ik ze dat ook gewoon geven? Ze hadden laatst een bakje Gourmet gratis gekregen, en daar zaten sperziebonen door. Dat vonden ze inderdaad wel lekker. Dus misschien gekookte kip met sperzieboontjes? Ik durf niet zomaar te gaan experimenteren. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Boomer »

Katten zijn carnivoren en hebben dus geen groente en granen nodig. Dit is anders dan bij honden .
Ik zie het nut er ook niet van om het te geven. Ik zou er ook zeker geen hele maaltijd van maken samen met kip.


En ach, alle katten eten wel een keertje iets wat ze niet mogen hebben. ;-) Als hij tot nu toe nergens last van heeft, zou ik me geen zorg maken.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Uumie »

Stomme Gourmet... :roll:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Boomer »

Tja waarom er groente in zit , weet ik niet.
Ik verdiep me niet in blikvoer omdat ze het niet krijgen hier.

Wat ik wel 1 a 2 x per week geef is een eetlepel yoghurt. Hier vinden ze het heel lekker en het is goed voor ze ook.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Uumie »

Ja, hier ook. ;) Dat gaat er wel in! Meestal als mijn vriend vlees eet dan krijgen ze wel een stukje van hem.
Nou ja, ik had al eerder gehoord dat Gourmet nogal vaag voer was. Maar ze kregen een zakje gratis en ik dacht... 1x kan vast geen kwaad. Maar zelf zou ik het niet nog een keer kopen. Je gaat er toch vanuit dat kattenvoer gewoon 'klopt', maar helaas valt dat in de praktijk nogal eens tegen.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door Camoth »

Whiskas doet dat ook: een heel verhaal op de verpakking en met plaatjes van doperwtjes en wortels, haha. Slaat echt nergens op. Ik trapte er ook in hoor. Dat is menselijk. Zo van: wat goed is voor mij is vast ook gezond voor mijn dier. Maar wij zijn alles-eters, dus tja, dat geldt echt niet voor al het voedsel ;)
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Wat mag je je kat WEL geven?

Bericht door lievelijn »

in de 10 maanden kittennieuwsbrief van whiskas zeggen ze ook dat goede voeding enzo heel belangrijk is... erg goede informatie.. maar wel erg stom dat precies hun dat zeggen
ik <3 Vlinder
Plaats reactie