Afwijkend gebit

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Tine68
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2009 23:35

Afwijkend gebit

Bericht door Tine68 »

Sinds een paar maanden heb ik een 12 jaar oude kater opgehaald bij een gezin met kleine kinderen en woont hij dus nu bij ons.
Onze kat verkeert in uitstekende gezondheid, is levendig en speels en een enorme veelvraat.
Het enige wat afwijkend is, dat is zijn gebit en ik vraag me af of het geen kwaad kan of dat hij er op den duur geen problemen mee krijgt.
Het punt is namelijk dat zijn linker boven hoektand extreem lang is, waardoor deze volledig over zijn kinnetje valt, dit in tegenstelling tot zijn rechter boven hoektand die volgens mij gewoon zijn normale lengte heeft.
Wie weet of hier iets aan te doen is en hoe dit mogelijk heeft kunnen ontstaan?
Ik ben erg benieuwd naar de antwoorden,

alvast bedankt!
goetjes Tine68 :grin:
shiva
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 feb 2009 20:04

Re: Afwijkend gebit

Bericht door shiva »

Hoi Tine,

Ik zou even naar de DA gaan om zijn gebit na te laten kijken, misschien een gebitsbehandeling?
want t zou even later misschien kunnen gaan ontsteken of andere problemen kunnen krijgen, dus je kan t beter voorkomen.
ik zou even een afspraak maken

groetjes
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Afwijkend gebit

Bericht door Uumie »

Ik zou ook even langs de da gaan. Maar als hij normaal kan eten en geen pijn heeft, zou ik me niet al te veel zorgen maken. Onze 2-jarige kater James heeft ook zulke grote hoektanden dat hij zijn bek niet helemaal dicht krijgt. Maar volgens de da was het niet nodig om er iets aan te doen, omdat hij er geen pijn van heeft en normaal eet. Een gebitsbehandeling zou dan alleen maar onnodige stress veroorzaken.
Maar als die hoektand echt zo ver over zijn kin heenvalt, zou ik er toch even naar laten kijken. Wie weet doet het wel pijn aan zijn kin of iets dergelijks. Beter het zekere voor het onzekere nemen. ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Afwijkend gebit

Bericht door Cari »

Dames, de kat is al 12 jaar....als dit ernstig was, had hij er toch al lang last van gehad :???: ?
Wees maar gewoon blij met je kleine sabeltandtijger ;-) !
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tine68
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mei 2009 23:35

Re: Afwijkend gebit

Bericht door Tine68 »

Tis een schat van een ouwe kat en zolang hij als kruimeldief perfect dienst doet ;-) twijfel ik niet aan het eetvermogen van ons sabeltandtijgertje. :-P
Zoals het er nu naar uitziet heeft hij er geen last van, dus laat ik het maar zo.
Ouwe mensen hebben toch ook zo hun gebreken, van kwijlen tot incontinentie en zo heeft onze kater dus een echte Eucalipta look. Dat heeft ook wel weer zijn charme :grin:

Bedankt voor de reacties!

Groetjes Tine68
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Afwijkend gebit

Bericht door Uumie »

Als het dier er geen last van heeft is het prima lijkt me. Ik had even gemist dat de kat al 12 was, dus vandaar. :oops: Als hij al zo lang zo rondloopt is er zeker geen reden tot zorgen. Geniet maar lekker van de tijger! ;)
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Plaats reactie