Ik sluit me helemaal bij Uumie aan! Het is nauwelijks duurder en veel meer pret, voor jou, maar vooral voor het kitten. Laat een kat kat zijn - dat kan het best met een soortgenootje

.
daar ben ik het niet mee eens.. een kat kost gemiddeld zo'n 25 euro per maand.. (dat is 300 euro per jaar) dat is niet niks! ik kan natuurlijk niet in jou portemonee kijken maar dat is zeker niet niks..
je moet er goed over na denken of je het wilt en kan betalen!! en en 2e kat is niet goedkoper.. maar om verder ontopic te gaan:
nodig heb je als je kitten komt:
kattenvoer
vraag aan de mensen waar je beestje vandaan komt wat hij nu krijgt en koop dat, de verandering is al groot genoeg, een beetje vertrouwd is wel zo fijn voor het beestje. Maar laat je zeker ook informeren door t forum of de dierenwinkel om over te stappen op speciaal kittenvoer van een premiummerk. dit lijkt op het eerste zicht duurder, maar omdat je afgepaste hoeveelheden kan geven is het uiteindelijk goekoper, zeker als je het in grote zakken koopt.
Kattenbak
voor de vulling geldt ook hier: vraag waar ze gewend aan zijn! als een kitten schrikt van waar zet ik nu mijn pootjes op en daardoor in huis gaat plassen ben je verder van huis... dus kies zeker voor de 1e x veilig.. daarna kan je je orienteren en overstappen op wat je zelf prettig vindt. aan de kattenbak zelf valt weinig uitleg te geven.. wat makkelijk is? een kattenbak waar je de bovenkant makkelijk vanaf kan houden in het begin.. en waar het klepje uitkan... maar om erlijk te zeggen heb ik nog nooit een bak gezien waarbij dit niet kan. een uitloopmat kan handig zijn maar dit merk je vanzelf in de loop der tijd. (persoonlijk heb ik een kokosmat hiervoor, die gebruikt ze ook als krabmat)
Krabpaal of krabplank
kijk goed om je heen en zoek een stevige paal uit, die niet makkelijk omvalt als je kat er enthousiast inspringt

je kan prima beginnen met een kittenpaaltje, maar bedenk wel dat je kat daar uitgroeit.. en dan dus ook iets anders nodig hebt.
Voerbakjes en drinkbakjes
er is een grote keuze zoek iets leuks uit

metalen bakjes zijn het meest hygienische.. maar ach je kan ook een excuus zoeken om volgend jaar nieuwe te kopen... ik zou zeker in het begin op meerdere plaatsen in huis watebakjes neer zetten.. je merkt dan vanzelf welke plekken de voorkeur hebben.. en uhm ja de bakjes niet te dicht bij de bak zetten.. veel poezels zijn hier niet van gediend..
Transportmandje
als je een x eerder gaat kijken kun je een handdoek meenemen en die daar leggen, die neem je dan mee als je de kitten mee naar huis neemt. Dan heeft de kitten een lekker vertrouwd geurtje.. is er iets al lekker vertrouwd! je hebt manden in verschillende prijsklasses.. heb er zelf 1 van nog geen tientje.. en die is prima.. dus kij vooral even rond, je hebt er echt geen van 20 euro nodig!
Speelgoed
pas op! er is zoveel leuk kattenspeelgoed, dat als je niet oppast je meteen voor 100 euro aan speelgoedjes mee naar huis zou kunnen nemen

vaak krijg je een heleboel van mensen die op bezoek komen om naar je kittentje te kijken, dus koop een paar leuke dingetjes maar niet teveel. Iets waarmee je samen kan spelen (bv. een hengeltje) is erg leuk! maar vaak zijn de spontane dingen het leukst.. (propjes papier, kleine balletjes, een draadje van kleding etc.) pas dus op dat je geen vermogen aan speelgoed uitgeeft in het begin en dat je dan na een tijdje speelgoed hebt waar hij/zij niet mee speelt.
mandjes zou ik nog niet aanbeginnen.. vlinder vond vanzelf allerlei lekkere plekjes om te liggen en mandjes etc. kun je altijd nog kopen

ook hier is heeeeeeeeeeeel veel keus in en moet bekennen dat vlinder er pas 1 na een maand of 9 gehad heeft en nog steeds de voorkeur aan andere dingen geeft (momenteel een plastic doos van de ikea met een dekentje erin, maar een doos is ook erg fijn

) waar je ook aan moet denken is ontwormen, ontvlooien en inenten... t laatste is als t goed is al 1 x gedaan als je de kat meekrijgt, dan moet je een aantal weken later nog een x en dan kan je het beste aan je da vragen wat hij vindt van de 1e 2, hier gaan nl. nogal veel verschillende ideeën over rond...
veel plezier met je beestje!!