We hebben 4 kittens van een week oud. De eerste is twee keer zo groot als de laatst geborene. Hoeveel mag/moet een kitten wegen? Hoe merk je of mama genoeg melk heeft?
Tot nu toe ging alles goed. Mama een voorbeeldig moedertje. Gisteravond was mama druk en nerveus en ging met haar kittens slepen. Telkens een op een ander plekje, zomaar bij de deur. Wat betekent dit gedrag? Kan het te maken hebben met de leeftijd van mama? Die is pas 10 maanden.
Moet er straks een kattenbak bij?
Groetjes Clementine
Hoeveel moet/mag een kitten wegen?
-
- Kitten
Re: hoeveel moet/mag een kitten wegen
10 maanden voor een moederkat is nog erg jong. Ik denk dat je in je handen mag knijpen dat alles goed is gegaan. Want er zijn er zat die jong zijn en waarbij het niet goed gaat.
Een kitten van ongeveer 1 week moet tussen de 150 en 200 gram wegen.
Als de moederpoes haar kids wil gaan verslepen dan voelt ze zich niet veilig op het oude plekje. Dit kan komen doordat ze te weinig rust krijgt (teveel mensen / dieren bij haar kittens) , te veel tocht langs de vloer, harde geluiden enz enz. Het kan ook onwennigheid zijn. Ze is nog jong en het is haar eerste nestje. Het kunnen dus verschillende oorzaken hebben. Probeer een zo rustig mogelijke plek voor haar te maken.
Als de kittens meer rond gaan lopen wordt het tijd voor een 2e kattenbak erbij.
Kittens moeten dan steeds op de bak gezet worden na het slapen/ eten enz. Je moet ze helpen bij de zindelijkheids training.
Let op dat mama nu ook snel weer krols kan worden en dus ook weer zwanger. Ik hoop dat het bij dit ene nestje blijft en dat je haar snel laat helpen.
Een kitten van ongeveer 1 week moet tussen de 150 en 200 gram wegen.
Als de moederpoes haar kids wil gaan verslepen dan voelt ze zich niet veilig op het oude plekje. Dit kan komen doordat ze te weinig rust krijgt (teveel mensen / dieren bij haar kittens) , te veel tocht langs de vloer, harde geluiden enz enz. Het kan ook onwennigheid zijn. Ze is nog jong en het is haar eerste nestje. Het kunnen dus verschillende oorzaken hebben. Probeer een zo rustig mogelijke plek voor haar te maken.
Als de kittens meer rond gaan lopen wordt het tijd voor een 2e kattenbak erbij.
Kittens moeten dan steeds op de bak gezet worden na het slapen/ eten enz. Je moet ze helpen bij de zindelijkheids training.
Let op dat mama nu ook snel weer krols kan worden en dus ook weer zwanger. Ik hoop dat het bij dit ene nestje blijft en dat je haar snel laat helpen.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
-
- Kitten
Dank jewel Boomer,
Dit zijn praktische tips. Ja we laten onze poes snel steriliseren. Het was ook niet de bedoeling dat ze een nestje zou krijgen. Vandaar dat ze zo jong is.
Toch zijn we nu wel blij het een keer meegemaakt te hebben. Het is fantastisch hoe dat gaat.
Groetjes Clementine
Dit zijn praktische tips. Ja we laten onze poes snel steriliseren. Het was ook niet de bedoeling dat ze een nestje zou krijgen. Vandaar dat ze zo jong is.
Toch zijn we nu wel blij het een keer meegemaakt te hebben. Het is fantastisch hoe dat gaat.
Groetjes Clementine
Natuurlijk is dat leuk!! Geniet er maar van. En goed dat je haar straks laat steriliseren.
Als er geen kattenoverschot was, dan had ik ook wel een nestje gewild in de toekomst....maar jah.....
Als er geen kattenoverschot was, dan had ik ook wel een nestje gewild in de toekomst....maar jah.....
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Nog even ter aanvulling over de kattenbak, het best kan je geperste houtkorrels nemen, als je grit neemt bijft dat aan hun pootjes kleven en kunnen ze het oplikken.
Weeg je ze elke dag, dat is de makkelijkste methode om er achter te komen hoe goed ze groeien?
Ik had een lijst gemaakt en die elke dag ingevuld, je zult zien dat ze de ene dag meer drinken dan de andere dag, niet gelijk in de stress schieten als het wat minder is, wat niet goed is is als het kitten afvalt, ze moeten wel elke dag zwaarder worden.
De moeder ging ook op sjouw met de kittens, uiteindelijk heb ik weken wijdbeens achter het computerburo gezeten, omdat ze daar de kittens wou hebben.
Weeg je ze elke dag, dat is de makkelijkste methode om er achter te komen hoe goed ze groeien?
Ik had een lijst gemaakt en die elke dag ingevuld, je zult zien dat ze de ene dag meer drinken dan de andere dag, niet gelijk in de stress schieten als het wat minder is, wat niet goed is is als het kitten afvalt, ze moeten wel elke dag zwaarder worden.
De moeder ging ook op sjouw met de kittens, uiteindelijk heb ik weken wijdbeens achter het computerburo gezeten, omdat ze daar de kittens wou hebben.