Hallo Kattenliefhebbers!
Ik ben Diana en ik heb sinds 2 weken 2 lieve kittens thuis. Ze zijn nu acht weken. Ze komen uit het nestje van de poes van mijn schoonmoeder en alle kittens zijn in de familie gebleven.
We weten nog niet og het mannetjes of vrouwetjes zijn. De grootste van de 2 noemen "de zwarte" of "baarsje", en de kleinste heet lappie.
Baarsje eet normaal, s'ochtens krijgen ze natvoer (samen een half zakje kittenvoer van whiskas), hij eet rustig totdat hij genoeg heeft en loopt dan weg. Lappie daarintegen schrokt het natvoer als een gek naar binnen en je kan hem absoluut niet weg pakken bij het voer dan word hij gek! Hij begint te krijsen, krabben en bijten.
Water is er altijd genoeg en ook de brokken staan altijd klaar, Baarsje eet hier van maar Lappie niet. S'avonds krijgen ze wat kattenmelk en wederom doet Baarsje rustig en beheerst en Lappie schrokt alles al een gek naar binnen. Wanneer ik meer natvoer neerzet dan eet Lappie gewoon meer, Baarsje eet gewoon normaal, hetzelfde geld waneer ik wat water bij de kattenmelk doe. Lappie drinkt dan gewoon meer en Baarsje niet. Wanneer de kittens wat extra's geven zoals een plakje ham of een stukje leverworst dan eet Baarsje rustig en Lappie niet. Lappie hapt in je vingers, krabt je hand open om beter bij te kunnen en ook wanneer je zelf zit te eten dan krabt hij je helemaal open. Erg ongewenst wanneer je visite op de bank zit met een stukje worst.
Ik ben op het idee gekomen dat Lappie niet van hard voer houdt omdat hij ook geen harde snoepjes eet, hij wil alleen de zachte kauwsnoepjes. En wanneer hij alleen nat voer eet/lust dan snap ik dat hij zo schrokt... want als dat het enige is wat je eet dan zorg je natuurlijk dat je er zoveel mogelijk van binnen krijgt!
Omdat wij geen agressieve kittens willen, willen wij het schrokken maar vooral het agressieve gedrag wat betreft het eten afleren.
Heeft iemand tips?
Lappie is na 8 weken 720 gram zwaar,
Baarsje is 965 gram... Ik heb het nagekeken en ze zouden nu tussen de 650 en 800 gram moeten wegen.
Gisteren heb ik gewoon geen natvoer gegeven aan Lappie en heb ik Baarsje in de keuken natvoer gegeven, Lappie begon enorm hard te schreeuwen en gillen aan de andere kant van de deur en Baarsje was teveel afgeleid om te eten. Verder heb ik Lappie in 1e instantie alleen droge brokken gegeven, maar hij at niets. Na een paar uur heb ik bij die brokken wat kattenmelk gegoten en toen begon hij rustig de melk weg te likken en vervolgens at hij de natte zompige brokjes wel op. Ver heb ik beide katten niets meer gegeven.
Vandaag heb ik wederom niets ander gegeven aan Lappie dan droge brokken, maar hij eet het gewoon niet op. Hij gaat constant bij het bordje brokken zitten mieauwen in de hoop dat ik er nat voer neer zet. Ik heb er toch maar een beetje melk bij de brokjes gedaan en nu eet hij rustig het hele bord leeg, Baarsje is allang klaar met eten en Lappie eet maar door! Maar ik wil Lappie niet blijven matsen, hij moet gewoon droge brokken eten, zonder melk erbij...
Wie kan ons helpen?
Groeten Diana, Frans, Baarsje en Lappie
Mijn kitten eet geen brokken
- diandiaantje
- Kitten
- diandiaantje
- Kitten
Re: Mijn kitten eet geen brokken
Een wonder is net gebeurd!
Lappie is gestopt met eten zonder dat alles op was!
Hij/zij heeft zowaar een restje laten ligger en ligt zichzelf nu lekker te wassen!
Nu moet hij alleen nog droge brokken gaan eten!
Lappie is gestopt met eten zonder dat alles op was!
Hij/zij heeft zowaar een restje laten ligger en ligt zichzelf nu lekker te wassen!
Nu moet hij alleen nog droge brokken gaan eten!
Re: Mijn kitten eet geen brokken
Hoi Diana,
je kittens zijn nog erg jong, meestal worden ze pas op deze leeftijd gescheiden van hun moeder.
Om dat ze nog zo klein zijn zou ik de kittenbrokjes gewoon weken zodat ze wat zachter worden.
Ik zou Lappie gewoon geven wat hij/zij nodig heeft, kittens zullen zichzelf niet zo gauw overeten.
Zijn Lappie en baarsje wel ontwormd?
Ik hoop dat het agressieve gedrag gauw verdwijnt, al weet ik wel dat kittens akelig hysterisch kunnen zijn als ze weten dat ze eten krijgen, bij mij klommen ze in mijn broek naar boven in een poging om bij het aanrecht te komen.
Ik zou zelf nog een beetje oppassen met leverworst geven enzo.
Sterkte ermee.
je kittens zijn nog erg jong, meestal worden ze pas op deze leeftijd gescheiden van hun moeder.
Om dat ze nog zo klein zijn zou ik de kittenbrokjes gewoon weken zodat ze wat zachter worden.
Ik zou Lappie gewoon geven wat hij/zij nodig heeft, kittens zullen zichzelf niet zo gauw overeten.
Zijn Lappie en baarsje wel ontwormd?
Ik hoop dat het agressieve gedrag gauw verdwijnt, al weet ik wel dat kittens akelig hysterisch kunnen zijn als ze weten dat ze eten krijgen, bij mij klommen ze in mijn broek naar boven in een poging om bij het aanrecht te komen.

Ik zou zelf nog een beetje oppassen met leverworst geven enzo.
Sterkte ermee.