Het is echt niet rot bedoeld Idris en ik maak je ook zeker niet uit voor dierenbeul, maar ben wel heel blij dat ik weer wat twijfel gezaaid heb. Mag ik nog even ingaan op een paar van je punten?
Er zijn genoeg mensen die alleen zijn en maar 1 kat hebben en er zijn genoeg katten die na hun geboorte nooit meer met soortgenoten in contact komen, daar ben ik dan echt niet de enige in!
"Niet de enige zijn" houdt niet automatisch in dat het dan goed is. Er is veel onwetendheid bij mensen wat betreft katten en problemen worden niet altijd zichtbaar. Het is soms ook "een niet beter weten" van de kat. Niet weten hoe het leven rijker kan zijn.
ik ben ook van mening dat als ik een kat zou nemen, ik er niet vanuit ga dat ik hem na een paar jaar naar een asiel breng (en dat die dan niet met soortgnoten kan omgaan). Ik neem een kat voor het hele leven, want die verantwoordelijkheid ben ik bereid te nemen!
Ik geloof je zonder meer, maar je weet nooit hoe het leven loopt. Jij (of ik) kan morgen bij wijze van spreken wel dood zijn.
alle grote katten, op de leeuwen na, leven allemaal een solitair bestaan
Dat is in grote lijnen waar, maar dat is meestal voedsel gerelateerd. (Overigens leven mannetjes cheetahs ook graag met 2 of 3 samen.) Verwilderde huiskatten zijn geen grote katten en vormen meestal kolonies.
En ja ik geef toe, een 2e kitten erbij zou inderdaad zorgen voor veel (betere) afleiding.
En niet alleen voor de kittens, maar ook voor jou. Ik sluit me helemaal aan bij Lloyd Alexander:
Two cats can live as cheaply as one, and their owner has twice as much fun.
Twee katten in een 2 kamer appartement vind ik namelijk ook niet diervriendelijk
Waarom niet?? Het is genoeg ruimte om elkaar te ontlopen als ze dat willen en genoeg om altijd van elkaars gezlschap te kunnen genieten als ze dat willen. Je geeft dan aan hun de keus.
De huiskat die mijn ouders hadden was ook vooral aan het luieren en slapen
Juist het luieren en slapen is zo gezellig samen. Ik zou je foto's kunnen sturen van mijn katten in innige omstrengeling, heel gelukkig samen snurkend. Als je die foto's ziet, weet je wat ik bedoel. Dan snap je misschien beter waarom ik het zo triest vind om dit een kat te ontnemen.
Idris, ik wil je echt nergens van betichten of je aanvallen, maar ik denk simpelweg vanuit het belang van de kat, als kitten, maar ook als volwassen kat.
Als jij echt van je kat gaat houden, zal je je in de toekomst regelmatig schuldig gaan voelen als je hem/haar alleen laat.
Een avondje uit? Een nachtje uit logeren? Weekendje weg? Denk ook eens aan vakanties. Dan is er ongetwijfeld iemand die de kat eten zal geven, maar dan is er niemand voor de kat om tegen aan te kruipen, niemand om warmte of respons van te krijgen. Twee of drie weken in stille eenzaamheid, met alleen maar dode spullen om je heen
Oke Idris, ik laat het hierbij. Ik heb mijn zegje gedaan en weet dat veel mensen op dit forum het met mij eens zullen zijn.
Denk niet alleen "word ik gelukkiger met de kat" , maar ook "wordt de kat gelukkiger met mij". Jij hebt uiteindelijk de macht om een beslissing te nemen. Ik kan alleen maar hopen dat het de juiste is.