Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen

Bericht door spammerhamster »

Zo, na lang wikken en wegen gaan wij waarschijnlijk ook een kat (of twee) nemen. Wij zijn alleen nog niet helemaal uit wat we precies gaan doen dus schrijf ik het even hier van me af.

De grote onduidelijkheid is nu: 1 of 2.
Ten eerste zijn wij nog jong (20-30) en gaan dus wel eens op vakanties, beiden werken (32 uur).
2 katten zal dan wel logisch zijn, maar dat is dan ook weer gelijk 2x zoveel onderhoud en kosten.

We willen zeker zijn dat niemand in huis allergisch is... Na drie bezoekjes bij het asiel ben ik wel een beetje snotterig (maar ik had 20 jaar geleden ook katten gehad zonder problemen, dus het kan ook gewoon door de stof van het asiel komen)
En om dan gelijk 2 te nemen is ook zo...

Helaas zijn wij na drie bezoekjes nog geen kat gevonden waarvan we zeggen "die nemen we". Hoewel we het wel heel leuk vinden om even met de katten gespeeld te hebben...
Er waren dan ook bijna alleen maar buitenkatten daar... Wij hebben geen tuin, wel een groot balkon en een groot huis
(150m2), dus moeten we toch binnenkat(ten) hebben.
En we hebben toch liever een kat dat jongher is dan 5 jaar...

ach wat een dilemma. Misschien dat we in/na de zomer

Ondertussen ben ik maar even rond aan het neuzen om te kijken welke spullen we moeten kopen. Kattenmand, krabpaal, etc.
Laatst gewijzigd door spammerhamster op 03 mei 2009 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door Uumie »

Als je vaker op vakantie bent, en beide werkt, zou ik toch voor 2 katten gaan. Dan hebben ze elkaar als gezelschap als jullie weg zijn. Bovendien zijn katten heel sociale dieren, en leren ze veel van soortgenoten. Daarom zou ik jullie aanraden om dan voor 2 te gaan. Wij zijn zelf allebei bijna 22, maar wij zijn saai en arm (;)) dus we gaan bijna nooit lang weg. Toch merken we hoe George (nr.1) erg opleeft van het gezelschap van James (nr.2). Maar sommige katten zijn gewoon liever alleen, informeer er even naar bij het asiel.

Kun je je niet vantevoren bij de dokter laten testen op een allergie? Ik zou niet weten hoe dat allemaal gaat, maar als je het zeker wilt weten zou ik dit even uitzoeken. Het zou inderdaad vervelend zijn als de kat(ten) straks terug naar het asiel moeten omdat je allergisch blijkt te zijn.

Overigens, dat het 2x zoveel kosten zijn met twee katten is niet altijd zo. ;) Wij hadden er eerst 1 en toen 2, en de kosten zijn nauwelijks gestegen. We doen nog ongeveer even lang met het voer en er zijn geen mandjes en dergelijke bij gekomen, die hebben ze genoeg. Bovendien verkiezen ze liever de bank of de kast om op de liggen, dus om dan meteen 5 mandjes aan te schaffen leek ons overbodig. ;) Het is maar net wat je er zelf van maakt - onze katers zijn veel blijer met een (gratis) kartonnen doos dan met een speciaal kattenmandje. En een krabpaal hoeft niet meteen een enorm ding van 150/200 euro te zijn, het kan ook goedkoper.

De basisdingen die je in huis moet hebben:
- Kattenbak(ken)
- Voederbakjes
- Krabpaal
- Mandje/kussens/doos etc
- Voer (maar dat lijkt me logisch, stem het voer af op de kat)
- Borstel (zeker voor langharige katten en in geval van rui ;))
- Vlooienkammetje
- Speelgoed
Dat is even alles wat ik kan bedenken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! Veel succes met het maken van jullie keuze!
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door spammerhamster »

Oh, het is niet de kosten voor het voer en kattenbakvulling welke me zorgen baren, maar meer de kosten voor als we op vakantie gaan en de katten moeten naar een kattenpension. Als we echt, echt, echt geen andere opties meer kunnen vinden.
Dan tikt het wel flink aan.

(wij hebben al gekeken welke opties we hebben: 1) 2 sets aan ouders. 2) zus 3) mogelijke buurmeisje of kattenstichtingoppassers)

Ik ben altijd niezerig bij tocht en stof, dus het is moeilijk te zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu een kattenallergie heb terwijl ik vroeger dat niet heb. Maar helaas is dat niet echt te testen met de standaard allergietesten dacht ik.
De enige manier om dat met zekerheid te zeggen is een kat voor een langere duur in huis nemen. (van een goedgeborstelde kat zal ik echt niet niezen)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door Uumie »

Ja, pensionkosten kunnen behoorlijk oplopen. Maar als je mensen in de buurt hebt die op willen passen is dat in ieder geval al een zorg minder. ;)

Het lijkt me ook sterk dat je nu dan ineens allergisch bent, maar een allergie kan zomaar uit het niets opduiken. Dat is het vervelende eraan. Ik zou zeggen, probeer het uit en borstel het diertje goed. Misschien is er helemaal niks aan de hand en was het inderdaad het stof etc. in het asiel.

Overigens, over het binnenkatten-verhaal: Als katten nog jong zijn kunnen ze makkelijker wennen aan een binnenleven. Onze James is inmiddels net aan 2 jaar, en was een buitenkat. Inmiddels is hij erg tevreden in ons appartementje zonder balkon, zolang hij maar door het raam kan kijken. Hij heeft ook niet de behoefte om te ontsnappen of wat dan ook. En aangezien jullie huis lekker groot is, zal er genoeg zijn voor de kat om te ontdekken. Wellicht heeft hij/zij dan niet zo'n drang om naar buiten te gaan.
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door Katrin »

Je kan wel getest worden op kattenallergie, mijn dochter is oa daarvoor getest.
Ze kreeg kleine krasjes met daarin het allergeen.
Helaas is ze allergisch voor katten, maar niet erg.
Thuis word ze niet benauwd van onze katten maar als ze bij een vriendin komt met 8 katten dan gaat het fout.
Kun je gewoon bij de huisarts laten doen.

Dat van 2x zoveel kosten bij een kat er extra bij nemen valt reuze mee, ja je bent meer geld aan kattengrit en voedsel kwijt, maar dat was het dan zo wel een beetje.
En dan natuurlijk de dierenartskosten.
Ik raad je aan om er toch 2 te nemen, jullie zijn toch geregeld weg en dan is het fijn om nog een maatje te hebben.
Het is goed om er eerst eens over na te denken.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door spammerhamster »

Ik denk dat ik dan maar een afspraak met de huisarts ga maken.

Wat ik me wel afvraag... vinden asiels het wel leuk dat wij meerdere keren komen "windowshoppen" tot we "onze kat" hebben gevonden? Of is het voor hun toch liever, kijken=meenemen?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door rieneke »

een goed asiel zal het op prijs stellen dat je je goed orienteert.
beter dan een impulsaankoop die na een tijdje weer retour asiel moet.
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Wij gaan ook (een) asielkat(ten) nemen.

Bericht door Umimeis »

spammerhamster schreef:Ik ben altijd niezerig bij tocht en stof, dus het is moeilijk te zeggen. Ik kan me niet voorstellen dat ik nu een kattenallergie heb terwijl ik vroeger dat niet heb. Maar helaas is dat niet echt te testen met de standaard allergietesten dacht ik.
Ik heb ook allergieen ( huismijt en hooikoorts, vroeger had ik ook eczeem ....ik ben ook lichte cara patient) maar ik heb ook een kat. Mijn kat Flea woont nu ruim 7,5 maanden bij me en ik heb nog geen allergische reacties gehad.
Behalve dat ik nu zo nu en dan last van hooikoorts heb, maar verder geen allergische reacties op m´n huid ofzo.

Maar een allergie kun net zoals erover heen groeien ook opbouwen, dus je kan je eventueel voor alle zekerheid laten testen bij de dokter.

Ook al zou ik over een paar jaar wel ineens allergisch zijn, mijn kat doe ik beslist niet weg!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Plaats reactie