Vreemd gedrag?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Hai allemaal,

Ik heb drie weken geleden een lieve oude poes (+- 9 jaar oud) uit het asiel gehaalt.
Daar zeiden ze dat ze kern gezond was. Ik vertrouwde dit niet (vanwege de redenen die ik hieronder zal noemen) en ben met haar naar de dierenarts gegaan. Deze vond het maar raar dat ik kwam terwijl ik niet precies kon zeggen wat ik dacht dat er mis was (ik heb nooit eerder een kat gehad). En zei dat alles in orde was, en toch vertrouw ik het niet.

* De dierenarts zei dat ze te dik was (valt mij niet op, maargoed). Daarom krijgt ze van mij niet bijzonder veel voer.
* Van het asiel moest ik nog 1 pak Prins door blijven voeren, dat zou beter zijn omdat ze dat bij het asiel ook kreeg en door de stress anders blaasontsteking zou kunnen krijgen. Ik ben daar dus helemaal niet blij mee en heb Hills besteld, maargoed, die zak Prins moet eerst op.
* Ze is een binnenkat
* Europees korthaar
Dat even voor zover de centrale informatie. Dan het rare gedrag

* Ze slaapt zo'n 22/23 uur per dag. Als ze slaapt maakt ze vaak schokkende bewegingen, beetje stuip-achtig.
* Ze is helemaal panisch op eten. Als ik alleen al naar keuken loop rent ze mauwent achter me aan. Als ik haar lege voerbakje pak (om er dus wat in te doen) wordt ze helemaal gek. Als ik haar het eten geef dan duwt ze zo ongeveer het bakje uit m'n handen.
* Ze heeft kale plekken op haar buik en achterpootjes. Die bij de achterpootjes zijn nu al stukken minder, maar op haar buik niet.
* Ze heeft huidschilfers. Klein en wit. Niet bijzonder veel overigens, maar genoeg dat je het ziet.
* Ze stinkt vreselijk uit d'r bekje. Ik heb al speciale kattensnoepjes geprobeert die dit zouden moeten tegengaan, maar het werkt niet. Ze krijgt bij mij alleen maar droogvoer.
* Ze is 0,0 speels. Ik heb ALLES geprobeert. Een hengel met veertjes, een opwindbare muis met kattenkruid, een softballetje, een stuiterballetje, een pluizige nepmuis met belletje, een zakje kattenkruid met een belletje..... helemaal niets. Het enige wat ze boeiend vind is mijn hamster die in een kooi zit, maar dat is uiteraard geen speelgoed. En daar kijkt ze alleen maar naar (dus geen jaaggedrag).
* Ze bijt. Soms komt ze naar me toe en geeft kopjes. Dan likt ze m'n hand en wil ik haar over haar kopje aaien en dan bijt ze ineens naar m'n hand. Heel raar. Ze blaast niet ofzo, maar alleen happen. Ze doet dit niet altijd, 9/10 keer kan ik haar gewoon aaien over haar kopje, maar regelmatig hapt ze ineens.

Ik weet niet goed of dit normaal gedrag is of niet. Als dat wel zo is dan ben ik in elk geval al erg gerust gesteld.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Katrin »

Hoi Camoth

Een kat slaapt gemiddeld zo'n 16 tot 18 uur per dag, dus veel.
Ik vind dat jou kat wel heel veel slaapt, wisten ze met zekerheid te zeggen dat ze zo'n 9 jaar oud is, of was dit een inschatting, misschien is ze wel veel ouder?
De bewegingen in de slaap kunnen komen doordat ze droomt.
Je weet nooit precies hoe ze vroeger behandeld is, misschien heeft ze wel veel honger geleden, mijn Tommie is nu 8 jaar oud en kreeg ik als klein uitgehongerd kitten, die fixatie voor eten is nooit helemaal overgegaan.
Kale plekken horen niet, misschien een allergie ofzo zei de dierenarts daar niets over?
Huidschilfers zou ik niet weten, misschien heeft ze een droge huid?
Heeft de dierenarts naar haar gebit gekeken, daar komt soms de vieze adem door.
Mijn kat Co heeft het al heel zijn leven, een niet al te frisse adem, maar volgens mijn dierenarts hoort dat bij hem, het is niet anders.
Tja dat niet willen spelen, lijkt me toch een teken dat ze niet lekker in haar vel zit, op haar leeftijd zou ze nog best moeten spelen.
Dat bijten, mijn Co en Mientje doen het niet, Tommie heel af en toe, niet hard, meer als waarschuwing van blijf nu van me af.

Ik vind het alleen maar goed dat je om haar even na te kijken bij de dierenarts bent geweest.
Als je je er niet goed bij voelt zou ik nog een keer gaan.

Groetjes, Katrin
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Hai Katrin,

Bedankt voor je antwoord. De dierenarts zei dat ze waarschijnlijk wel 9 jaar oud zou zijn. (Ik had hem ook verteld over het slapen). Ook heb ik hem op de kale plekken gewezen, hij zei dat het stress was van het asiel.
Hij heeft ook naar haar gebit gekeken. Daar zag hij dat er kiezen getrokken waren, waarvan er bij 1 de wortel er nog in zat, dat gebeurde wel vaker zei hij, maar was niet erg. Alleen als ze moeite met eten zou hebben moest ik terugkomen.

Ze is nu 3 weken bij mij en volgt me het hele huis door. Als ik achter de computer zit moet ze perse voor mijn toetsenbord liggen, dus heb ik daar maar een dekentje opgevouwen en neergelegt (anders is dat bureau zo hard). Ik heb niet het idee dat ze zich niet op haar gemak voelt, maargoed, dat weet je nooit zeker. Wie weet dat ze over een paar weken wel wil spelen... Ik heb het meeste speelgoed wel bewaard voor de zekerheid, paar dingetjes aan vrienden gegeven die ook katten hebben omdat ik het anders zonde vond.

Mijn zusje studeert nu voor dierenarts assistente en was meegegaan, maar ze stonden me daar gewoon (plus twee aanwezige assistentes) achter mijn rug om uit te lachen dat ik met de kat kwam voor een check up. Ik hoefde ook niet te betalen van de dierenarts, want "er was niks aan de hand en ik heb niks gedaan". :eeh: Dit is overigens een hele "luxe" dierenarts. Is namelijk uit het Gooi (woon zelf in Amsterdam) en al die kakfiguren gaan daar met hun dieren heen, dus ik denk niet dat het een slechte dierenarts is... Ging er juist heen omdat ik er zoveel over had gehoord.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Leonie89 »

je hebt haar ook nog maar drie weken.. oudere katten doen er meestal langer over om zich ergens thuis te voelen.. dat ze overal achter je aan loopt en op je toetsenbord wil liggen (bij jou dus!) is naar mijn idee een heel goed teken.. als ze goed eet, drinkt, plast en poept zou ik het gewoon nog even een week of twee afwachten.. kijk dan terug op de eerste dag dat ze bij je was..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Sinds de allereerste nacht slaapt ze al bij me in bed (kwam uit zichzelf bij me liggen). Helemaal opgekrult tegen me aan. Ze eet goed, gaat netjes naar de kattenbak. Als ik op de bank zit komt ze op schoot liggen slapen. Als ik aan de eettafel aan m'n studie zit dan slaapt ze op de stoel naast me (of ook op schoot). Dus ze is heel erg aan mij gehecht, meteen al vanaf het begin. Maar ze kan ook prima alleen zijn, ze miauwt niet als ze me niet ziet en alles blijft heel.

Het is meer dat happen/bijten en dat vele slapen wat ik zo vreemd vond. Maar dat is dus wel normaal. :)

Bij me in bed slapen:
Afbeelding

Bij de computer liggen:
Afbeelding

Naar de hamster kijken:
Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Katrin »

Wel een lieverd zeg, mooie foto's.
Zeker met dat hamstertje. :-P
Lief dat ze je zo vertrouwd en altijd bij je wilt zijn.
Vind het echt belachelijk dat je zo onvriendelijk behandeld werd bij de dierenarts, wat is daar nou voor raars aan als je vragen hebt, en je kat even nagekeken wilt hebben.
Weet je wat over haar verleden, er is vroeger wel voor haar gezorgd aangezien er kiezen waren getrokken?
inderdaad toch maar gewoon een tijdje aanzien, hopelijk word ze dan wat rustiger wat het eten aangaat, en mocht het stress zijn dan zullen hopelijk de kale plekjes ook verdwijnen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Ja, mijn moeder vond het ook al raar dat ze zo vreemd deden. Ik heb mijn zusje achteraf ook gevraagd waarom ze nou zo moest lachen, ze zei dat het een beetje raar was om naar de dierenarts te gaan met je kat als er niks "mis" is. Kijk; had ze al deze dingen niet (kale plekjes bijv), dan zou ik me er nog iets bij voor kunnen stellen, maargoed.

Bij het asiel zeiden ze dat ze van een ouder iemand was geweest die ziek was geworden. Ze heeft 1 maand in het asiel gezeten en ze hebben vermoedelijk daar ook die kiezen getrokken (dierenarts zei dat het niet lang geleden was). Waarom die kiezen getrokken zijn weet ik niet. Ik kreeg een vodje van een "paspoort" mee, wat ze zelf bij het asiel in elkaar hadden gefrummeld notabene, dus van haar verleden weet ik niets. Ik heb overigens bij de dierenarts meteen een officieel Europees Paspoort aangevraagt en het bezoek laten aftekenen.
Ik vond dat een van haar voorpootjes er heel vreemd uitzag en heb dit ook aangekaart bij de dierenarts, die zei dat ze ooit haar pootje moet hebben gebroken (ze loopt, rent en springt er prima mee overigens). Maargoed, ik moest ALLES vragen aan die man, hij kwam zelf met niks.

Verder weet ik dus niks over haar. Behalve dat ze absoluut niet met andere katten overweg kan.

Ik geloof alleen geen barst van dat verhaal van het asiel, want als dat zo is dan weet je toch wel hoe oud ze is?
Ze heeft overigens die hamster eergister te pakken gekregen, maar ze doet er niks mee. Ik stond onder de douche en hoorde een klap, Coco (poes) bleek een buis van de kooi los geduwt te hebben en de hamster eruit gesleurt. Hamster in d'r bek genomen en een rondje door m'n woning mee gewandelt, vervolgens bij haar voerbak op de grond gezet en erbij gaan liggen. Die hamster is zo tam, die is nergens bang voor, dus die vond het allemaal maar prima. Ik schrok me kapot, de hamster zat helemaal onder het kwijl, maar was verder helemaal ongedeerd. Afijn: die buizen gaan er dus voortaan af als ik weg ben of ga douchen.

Gek genoeg heeft ze totaal geen interesse in mijn aquarium met drie grote vissen :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Boomer »

Het bijten kan ook vriendschappelijk bedoelt zijn, zeker als ze niet hard bijt en boos is.
Op mijn werk hebben we een kat die af en toe bijt met de bedoeling dat we moeten doorgaan met aaien. Zolang de oortjes naar voren staat en vriendelijk kijkt is er niets mis mee.
Heerlijk dat ze zo aanhankelijk is .
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Ze blaast niet en d'r oortjes staan volgens mij wel naar voren. Ik dacht inderdaad op een gegeven moment ook dat het vriendschappelijk was, dus ik ging door met aaien, maar dan beet ze wel eens zo hard dat het zeer deed en dan begon ik toch te twijfelen.

Overigens krabt ze ook nergens aan. Ze heeft een krabpaal/klimding met een plateau en een huisje (waar ze niet naar om kijkt) en een krapmat, maar met beiden doet ze niks. Mijn meubels laat ze ook metrust. Moet ik dan haar nagels knippen? En hoe weet ik of haar nagels te lang worden?

Wat betreft aanhankelijkheid: het is net een kindje. Ze babbelt tegen me in de keuken, als ik ga douchen wacht ze achter het gordijn tot ik klaar ben (behalve van de week, toen was de hamster even interessanter ;)), als ik thuiskom ligt ze altijd op een stoel bij de voordeur te slapen. Het grappigste is nog als ze s'ochtends wakker wordt en geaaid wil worden, maar ik slaap nog. Dan likt ze aan m'n neus tot ze ziet dat ik m'n ogen open heb en miauwt dan keihard in m'n oor tot ik haar ga aaien. Als ik dat doe gaat ze liggen en weer verder slapen :D Zo lief!

Ze luistert ook heel goed. Als ik ergens "nee!" zeg, dan houdt ze meteen op :)

Deze foto vond ik overigens ook nog heel mooi, dat is op m'n balkonnetje:
Afbeelding
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door beestenbende »

Dit klinkt mij niet zorgelijk in de oren hoor. Het is inderdaad een wat oudere kat, die meer tijd nodig heeft. Maar gezien zijn gedrag gaat het steeds beter. Minet die wij nu ca 4 weken hebben, kwam ook uit het asiel, onder de schilfers en at ook heel veel...maar dat is nu over en ze is heel aanhankelijk en lief, ook voor de rest van de katten. Kortom maak je niet teveel zorgen en geniet van het beestje!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Leonie89 »

mijn oude kat kan ook nog wel eens bijten.. en hard ook.. maar hij kan ook superlief en een knuffel zijn.. maar als je bepaalde plekjes aanraakt slaat hij toe.. dan is het een tijger.. maar dat is gewoon zijn aard en daar is niets mee!
en dat vele slapen.. het is een oudere kat, dus misschien niet meer zo speels en actief als een jonge.. ook zou het zo kunnen zijn dat hij s nachts actief is als jij slaapt..
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Ik weet dat ze even lang slaapt als ik (meestal slaapt ze zelfs nog langer dan ik ;)) Dus s'nachts is ze eigenlijk niet actief. De enige keer dat ze van mijn bed af gaat als ik er nog in lig is als ze naar de kattenbak moet.

Okay, dus dat bijten is niet bedoelt als knuffelgedrag :D

Het gekke is dat ze met mij niet speels is, maar mijn hamster die vind ze dus helemaal geweldig. Daar kan ze heel lang gefascineerd naar kijken, dus dat is wel raar... Misschien komt het nog.

Wat is dat overigens een prachtige kat in je avatar zeg! Een Noorse boskat denk ik? Echt heel mooi!
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Leonie89 »

ik denk dat ze met jou NOG niet speels is.. laat haar in haar waarde en dring niets op.. dan komt ze vanzelf :)
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Katrin »

Spannend avontuur van je hamster die behoorlijk koelbloedig is, zo te lezen :grin:
Wij hadden vroeger muisjes en later ratten, kan me nog herinneren dat de muisjes eens op tafel mochten spelen, dan bouwden mijn kinderen van alles waar ze in en door konden kruipen.
Mijn kat Co mocht een keertje op mijn schoot kijken, hij was helemaal slap en ontspannen(dacht ik) totdat hij in 1x heel snel uithaalde naar een muis, is gelukkig goed afgelopen, hij miste.
Vind het bijzonder dat je kat bij die hamster ging liggen.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Vreemd gedrag?

Bericht door Camoth »

Ik denk dat ze niet zo goed wist wat ze ermee moest doen. Haar instinct zei dat ze het moest vangen, maar toen ze het had gevangen wist ze niet meer wat de bedoeling was denk ik :D
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie