Kat buitenlaten of niet?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Kat buitenlaten of niet?

Bericht door lievelijn »

hallo allemaal!

Afgelopen week zijn poezel en ik halsoverkop verhuisd naar mijn ouders, doordat de relatie tussen mij en mijn vriend over is. Momenteel gaat het niet lukken om zelf iets te huren/kopen dus ben ik noodgedwongen weer bij mijn ouders terrecht gekomen. (gelukkig is dat helemaal geen probleem) Maar nu komen er dingen aan de orde waaraan ik nog nooit gedacht had.. (ik dacht altijd als we ooit een huis kopen met een buiten krijgt ze een heerlijk afgezette tuin, maar had niet verwacht dat ik weer hier zou wonen..) Vandaar dat ik vraag of jullie even hardop mee willen denken...

Op onze flat liep ik af en toe met de poezel in een tuigje op het balkon en de galerij, dit vond ze erg leuk. maar ze taalde hier eigenlijk nooit echt naar.

Nu heb ik dat al een paar x hier gedaan en dat gaat op zich prima. heb zelfs een lange lijn aan haar tuigje gemaakt en dat vind ze helemaal prima. Ze vindt het ook niet heel erg dat ze niet verder kan dan de lijn lang is. je ziet duidelijk dat ze er wel van geniet. Maar nu denkt ze zodra de schuifpui opengaat dat het feest is! en dat ze naar buiten mag... maar zo werkt het jammer genoeg niet, de schuifpui wordt hier regelmatig gebruikt als extra achterdeur.

Aan de ene kant zou het heel fijn zijn als ze hier gewoon naar buiten kan, want mijn ouders hebben zomers normaal de hele zomer de schuifpui open staan en hun hor werkt niet optimaal. Aan de ander kant wil ik als ik (over zo'n half/driekwart jaar) weer op mezelf kan gaan wonen haar natuurlijk wel meenemen. En dan wil ik geen buitenkat gemaakt hebben die doodongelukkig wordt op een flatje (meer zit er voorlopig echt niet in), zodat ik mezelf genoodzaakt zie haar toch bij mijn ouders te laten. (mijn vader zou het niet erg vinden haha die is dol op haar en wou haar na de vakantie al houden).

En er loopt hier voor de deur een nogal drukke weg, wat ik ook nogal een naar idee vindt. Hoewel ik denk dat ze de achterkant van het huis leuker vindt daar kan ze namelijk het veld in. Omdat het maar voor tijdelijk is, is het afbakenen van de tuin een te grote investering... Daarnaast zien mijn ouders dat ook niet zitten (en dat is hun goed recht ze hebben er al ineens weer 2 bewoners bij)

Wel is het zo dat ze nu eigenlijk alleen vraagt om naar buiten te gaan als ze ziet dat daar mensen zijn... Wat zouden jullie doen?

doorgaan met haar aan het lijntje buiten laten?
haar helemaal niet meer naar buiten laten?
haar los laten lopen buiten maar dan op beperkte tijden?

en wat zijn jullie ervaringen hiermee??
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door Leonie89 »

he wat jammer dat het niet gelukt is met je relatie :( wel fijn dat je even bij je ouders terecht kan..

ik zou haar toch helemaal niet meer naar buiten laten.. op gezetten tijden of alleen met tuigje gaat ze niet snappen denk ik.. maar heb er geen ervaring mee..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door beestenbende »

Ik zou de kat ook niet laten wennen aan het vrij buiten lopen. Vervelend dat je relatie over is, maar hoop dat je straks weer lekker een eigen huisje hebt. Sterkte en succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door moppie »

sterkte ,altijd moeilijk als het in een relatie stuk loopt .

ik denk zelf dat het misschien ook beter is dat je poezel probeert binnen te houden ,dit omdat je toch uiteindelijk weer op je zelf wilt gaan wonen , over niet al te lange tijd dat ik begreep ?
ik weet niet of dit dan verwarrend kan zijn ? moet er wel ff bij zeggen dat ik er geen ervaring mee heb ben nog nooit verhuisd met katten dus weet niet hoe zoiets in zijn werk gaat .
maar gevoelsmatig denk ik beter van niet , maar misschien dat iemand nog een bericht kan posten die hier wel ervaring mee hebben .
succes in ieder geval

groetjes :)
Gebruikersavatar
Uumie
Panter
Panter
Berichten: 591
Lid geworden op: 17 mar 2009 15:41
Locatie: Tilburg

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door Uumie »

Allereerst, heel veel sterkte met deze rottige tijd in je leven! :(

Ten tweede... ik denk persoonlijk dat ik mijn kat niet meer zou laten wennen aan het vrij buiten lopen. Ik ben sowieso een beetje panisch dat ze overreden worden of vergiftigd of iets dergelijks, dus dat ligt echt aan mij. En zeker als je straks weer op jezelf gaat wonen, misschien weer in een flat of appartement, dan zal het diertje toch binnen moeten blijven. Ik weet eerlijk gezegd ook niet zo goed wat ik je moet adviseren. :oops:
Kopjes van de katers George (12), Morisson (8), Charlie (1) en Dean (1)!
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door Umimeis »

Als je je kat straks binnen wil houden,dan moet je haar niet buiten laten. Want dat kan een probleem worden. Ik spreek uit eigen ervaring.
Ik wou Flea binnenhouden,maar bij de vorige eigenaar was hij gewend om naar buiten te gaan wanneer hij wou.
Ik kon het hem niet afleren (wel geprobeerd,maar werd gek van hem omdat hij heel onrustig was)

Wat naar trouwens voor je. Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ik heb ook samengewoond en toen ging het ook uit.
Toen kon ik gelukkig ook terecht bij m'n ouders (ik had gelukkig nog geen huisdieren).

Veel sterkte de komende periode en blijf positief.
Laatst gewijzigd door Umimeis op 16 apr 2009 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: kat buiten laten of niet??

Bericht door Seemy »

Hee Marjolein,
Ik heb het helaas ook al eens meegemaakt... stond ook weer alleen en moest weer terug naar mijn ouders.
Het was een rot periode maar achteraf ben ik blij dat het zo is gegaan en ben ik er alleen maar sterker uit gekomen ;-) ...
komt allemaal goed.. sterkte!!

Met het tuigje moet het toch goed gaan denk ik dan?
Het is ook niet leuk om hem constant binnen te houden zodra het schuifpui opengaat? Dat geeft ook wel frustratie bij Vlinder als ze zelf aangeeft naar buiten te willen.

Ik heb Brenton een tijdje alleen aan het tuigje naar buiten gelaten. Ik deed de deur ook pas open als het tuigje aan was en ik moet zeggen dat dat prima ging. Als hij het tuigje zag kwam hij er al helemaal blij aan. Verder gaf hij nooit aan dat hij naar buiten wou.
Ik heb hem nu niet meer aan het tuigje, maar los in de afgezette achtertuin omdat ik dat praktischer vind.. voor jou is dat geen optie omdat je straks misschien weer in een apartement zit en geen tuin meer hebt.

Ik zou gewoon voor het tuigje gaan.

Succes hoor!
Groetjes
Marjol
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Plaats reactie