Eetprobleem

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jolanda G
Kitten

Eetprobleem

Bericht door Jolanda G »

Hallo Allemaal,

Ik heb 2 huiskaters uit hetzelfde nest. Rakker en Remus. Inmiddels ongeveer anderhalf jaar oud. Ze zijn allebei gecastreerd. Allebei schatten van beestjes, vechten nooit, zijn altijd samen en liggen het liefst lekker dicht tegen elkaar aan.

Het laatste half jaar word Remus steeds dikker, terwijl Rakker steeds dunner word. We zijn dus extra op gaan letten tijdens het voeden en kwamen erachter dat Remus, Rakker steeds bij zijn eten wegjaagd. Remus hoeft hem maar aan te kijken en Rakker trekt zich al terug. Inmiddels hebben we van alles geprobeert en zijn we bijna ten einde raad.

We hebben geprobeert ze afzonderlijke bakjes eten te geven, maar Rakker is zo onzeker dat hij het niet eens aan durft te raken. Zeker niet als Remus in dezelfde ruimte is.

We hebben ze ook al in afzondelijke ruimtes eten gegeven. Rakker is dan in eerste instantie zo onzeker dat hij het eten niet aanraakt en zodra Remus is uitgegeten begint hij te janken als een idioot. Rakker raakt hier nog meer van in de war en begint met Remus mee te janken, waardoor hij zijn eten dus laat staan. Dat kan uren doorgaan. Ze zijn altijd samen en ze janken dus standaard als ze niet samen zijn. Ook als er geen eten aan te pas komt.

Vervolgens vroegen we ons af of het misschien aan het voer kon liggen. Ze kregen in het begin altijd Royal Canin Kitten en zijn toen over gegaan op Royal Canin Indoor. We dachten dat Rakker zijn eten misschien niet lekker vond en hebben bijna alle soorten droog voer geprobeert. Van de dure merken tot de whiskas enzo. Daar zit vaak meer zout en vet enzo in. Helemaal niet goed natuurlijk al die extra vetten en zouten, maar jah, je probeert wat. Hielp overigens helemaal niet.

Op het moment geven we ze nog steeds gescheiden van elkaar eten. Remus krijgt speciaal dieet voer, want die is inmiddels veel te zwaar. De vetkwabben hangen onder zijn buik. Rakker krijgt weer zijn gewone Royal Canin brokjes met nat voer. Van die zakjes van de Royal Canin. Ik ben daar niet zo'n voorstander van, maar er zitten toch wat meer vetten in die Rakker nu wel goed kan gebruiken. Hij heeft een ingevallen buikje, en is dus echt te dun. Tijdens het voeden moet ik bij Rakker blijven en hem vrijwel contant aan zijn lekkere eten herinneren. Hij negeert het gejank van zijn broer dan enigzins. Maar het voeden duurt zo wel een half uur. Hij loopt namelijk iedere keer bij zijn bakje weg en jankt een paar minuten mee voordat ik zijn aandacht weer te pakken krijg.

We geven de katten 3 keer per dag te eten en het is elke keer weer een ramp. Ik heb de dierenarts gebeld en hij doet net alsof het geen probleem is. Ik ben zwanger en heb straks als de kleine er is echt geen anderhalf uur per dag de tijd om de katten eten te geven. Is er iemand die misschien een idee heeft hoe ik dit op moet lossen?

De katten krijgen overigens regelmatig een wormkuur en anti vlooien spul. Ze hebben alle entingen altijd op tijd gehad. De ontlasting en alles is gewoon normaal. Ze zijn een maand terug nog op controle geweest bij de dierenarts en zijn op het gewicht na helemaal gezond.

Ik hoop dat iemand kan helpen.
rieneke
Tijger
Tijger

Re: Eet probleem

Bericht door rieneke »

als ze echt goed in grootte verschillen, zou je bij de ikea een dekenkist kunnen kopen, en daar een gat in zagen waar alleen rakker door past.
je kan z'n eten dan in de kist zetten, zodat hij de hele dag toegang heeft.
Plaats reactie