Kater likt zich kaal?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Erica
Huiskat
Huiskat

Kater likt zich kaal?

Bericht door Erica »

Hoi!

Eén van de katers van mijn moeder wast zich erg vaak op zijn rug, nu zoveel dat er een kale plek is ontstaan.
Ik ben met hem een paar maanden geleden naar de DA geweest, en die had het over een vlooienallergie. Ik moest hem toen een paar maanden achter elkaar ontvlooien en mijn moeder moest in huis bezig.
Dat is allemaal gedaan, maar het is nu weer terug.
Zou het nog steeds of weer vlooienallergie zijn?

Want het volgende is ook gebeurd:

In oktober 2008 woonde ik nog bij mijn moeder met mijn 5 jaar oude poes. Mijn moeder heeft zelf 2 katers, één van 7 jaar en één van 13 jaar. De kater van 13 kon het altijd best goed vinden met mijn poes. Ze sliepen wel eens samen, en hij wastte haar nog wel eens.
Toen ik verhuisdde heb ik mijn poes meegenomen.

Hier vlak na begon het. Slechter eten, overmatig wassen, en zijn vacht is bruiner geworden, terwijl hij grijs gestreept is.

Ook kwam hij vaak bij de eenzame buurman, maar die heeft nu zelf een straatkat geadopteerd, en sindsdien komt mijn moeders kater er niet meer.

Is dit nu een samenloop van omstandigheden? Heeft hij nog steeds vlooienallergie zoals de DA zei? Mist hij mijn 5 jarige poes? Voelt hij zich alleen?

Ik zat erover te denken mijn poes voor een weekend weer even terug te brengen naar mijn moeder. Ondanks dat dit voor haar best stressvol zal zijn, hoop ik dat de kater bijtrekt omdat hij haar mistte. Want dan weten we tenminste wat er aan de hand is.

Wat denken jullie?
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Re: Kater likt zich kaal?

Bericht door beestenbende »

lastig om hier advies in te geven. Het kan iets lichamelijks zijn of juist psychisch dat hij jou poes inderdaad mist en andere contacten, die wel dierbaar waren. Het vele likken kan een uiting van stress zijn. Mocht het afgelopen zijn als jou poes weer in de buurt is, lijkt het psychisch te zijn. Maar zit je met een ander dilemma, poes daar of kater bij jou.... Bij twijfel altijd even contact hebben met je dierenarts. Succes.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

ik zou je poes niet in de stress gooien, maar nogmaals naar een (andere?) dierenarts gaan.
het betreft een ouder dier, en het lijkt me goed om eerst goed uit te sluiten dat hij pijn heeft.
Kattenbella
Tijger
Tijger

Bericht door Kattenbella »

Als je kat vlooienallergie heeft is advantege een heel goed antivlooienmiddel. Ook kan je kijken naar de voeding.
Krijgt je kater voldoende aandacht van en bij je moeder. Ik denk niet dat jouw kat dit op kan lossen, maar dat je moeder dit zelf zal moeten doen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Plaats reactie