Voor het eerst een kat

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Biny
Lynx
Lynx
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 feb 2009 13:14
Locatie: Assen

Voor het eerst een kat

Bericht door Biny »

Hallo, ik ben nieuw hier op t forum. Ik heet Biny.
Wij zijn een beetje aan het oriënteren voor een kat.
Vooralsnog maakt het ons niet zoveel uit of we een kitten nemen of een volwassen kat. Ik vind het altijd zo zielig dat volwassen katten nooit een plekje kunnen krijgen omdat mensen alleen maar een kitten willen, die ook volwassen wordt. Ik heb al een aantal contacten met mensen met katten rond de 3 jaar.
Ik wil een aantal dingen graag weten, voordat we overstag gaan.
Wij hebben een nieuwbouwhuis, met alleen maar openslaande deuren met glas van boven naar beneden. Er is dus gelijk een probleem want daar kan geen kattenluik in. Hoe zouden we dit moeten oplossen? Kun je je kat bijvoorbeeld 's nachts binnenhalen en vervolgens overdag naar buiten? Ook als je er zelf niet bent?
Maar stel nou dat je kat dan nog niet thuis is, kun je dan gewoon een raam openlaten 's nachts? Zo ja, heeft de kat dat wel door dan of moet je hem/haar dat eerst even laten zien. Mijn ervaring is dat ze vast en zeker wel even om het hoekje komen kijken 's avonds, misschien kunnen we haar rond etenstijd ook voeren, dat ze dat weet en thuiskomt, zodat we haar dan vervolgens binnen kunnen houden.
Wij hebben contact met een gezin die een kat van bijna 3 jaar heeft, zij doet al haar behoeften buiten. Als wij haar zouden nemen, dan kan ze niet gelijk naar buiten. Hoe moeten we dit dan aanpakken?
En hoelang duurt het voor ze naar buiten mogen? Ik heb gelezen een week of 6, maar hoe laat je ze buiten wennen? Moet je ze dan eerst vasthebben aan een tuig, of kun je ze gewoon buiten laten tegen die tijd en ontdekken ze zelf de omgeving wel en vinden ze dan het huis wel weer terug?
Dat waren even heel veel vraagjes, vroeger hadden we thuis altijd wel katten, maar dat is lang geleden!
Wat moet ik ongeveer rekenen qua kosten per maand, en hoevaak moeten ze inentingen hebben, wormkuren, vlooienbehandelingen? Hoe duur zijn die (vooral de inentingen, rest kan ik evt. zelf ook vinden)
Voordat ik een dier neem wil ik er gewoon het fijne van weten. Je neemt een dier voor het leven, dus ik wil alles weten en op basis daarvan verdere beslissingen nemen!

Groetjes van Biny! :smile:
Ik ben Biny, woon samen met Isaäc
Baardkonijn Nou-Nou, Syrische hamsters Jackie en Bruce, 3 Visjes
En onze kittens LUNA & ZIVA! (9 mnd)
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat!

Bericht door beestenbende »

Hoi en welkom op dit forum. Een hoop vragen, maar dat geeft gelukkig ook aan dat je een dier niet impulsief aanschaft.
Als je een kat neemt van ca 3 jaar zou ik inderdaad een aantal weken wachten met naar buiten laten gaan, zodat hij/ zij je huis en tuin etc goed kent. Mijn ervaring met buitenkatten is dat als het regent of donker wordt ze vanzelf aan komen kloppen op de deur, dus ben je hun portier. Onze buitenpoes kent onze werktijden en blijft altijd wat in de buurt hangen, totdat ze de auto hoort en dat betekend eten, dus is ze als eerste binnen, als ze weer aangeeft naar buiten te willen gooien we de deur open en komt ze meestal vanzelf voor het slapen gaan weer binnen. Wij hebben bewust geen kattenluik, dus doen steeds de deur open en dicht voor haar. Dus ik zou beneden zeker geen ramen open laten staan, want dat nodigt andere gasten met mindere bedoelingen ook uit. Voor de zekerheid wel een krabpaal en kattenbak aanschaffen, want ook al doet ze buiten haar behoeftes vaak, het is handig om het binnen ook te kunnen. Met tuigjes etc heb ik nooit gewerkt, ik zorgde er de eerste paar keren gewoon voor dat ik erbij bleef. Anders kan je je tuin aanpassen dmv gaas, zodat ze niet de hele buurt op stelten gaat zetten en zo ook binnen de tuin moet blijven. Voor jou ook een geruststellend gevoel. Over het algemeen als ze de tijd hebben gehad om je huis en tuin goed te verkennen, vergeten ze het huis niet. Want daar krijgt hij/zij ook te eten, dus dat vergeten ze niet snel. Zorg er wel voor dat je beestje geholpen is, zodat hij/zij er niet vandoor gaat op zoek naar een partner...
Over de kosten kan ik niet heel veel zeggen, want misschien heeft hij/zij al de nodige inentingen gehad. vlooienbehandelingen geeft ik alleen als het nodig is, wormkuren meende ik 1x per jaar bij een volwassen kat. Maar op dit forum kun je hier veel over vinden.
Verder zien we de foto's van je nieuwe aanwinst vanzelf en graag op het forum. Succes met je beslissing.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst een kat!

Bericht door lievelijn »

hoi hoi!
wat goed dat je er eerst goed over na wil denken! er zijn een boel mensen die dat niet doen jammer genoeg :???:
een paar korte antwoorden om je op weg te helpen, verder zou ik even lekker rondkijken op het forum (met de knop zoeken rechts bovenin kan je heeeeeeel veel vinden, er zijn echt veel topics over de vragen die je stelt)

Ontvlooien, ontwormen en enten:
-Mijn dierenarts ontraad het om te ontvlooien zolang je beestje geen vlooien heeft, omdat er steeds meer resistente vlooien komen en hoe meer antivlooienspul gebruikt wordt, hoe resistenter ze voor de verschillende werkzame stoffen worden.
-Ontwormen doen sommige mensen hier op het forum ook alleen bij besmetting, maar als je kat altijd buiten zijn behoefte doet is dit ws moeilijker in de gaten te houden. Ikzelf doe het 2 x per jaar. Voor meer info hierover kijk eens in dit topic
- enten eigenlijk beetje hetzelfde verhaal sommige mensen doen dit niet, maar als je het doet is gebruiklijk om het 1 x per jaar te doen.

met het naar buiten laten van katten heb ik geen relevante ervaring, toen we mijn vorige kat hadden woonde hij op een industrieterrein en nu woon ik in een flatje.

over de kosten, dit was een duur jaar ;-) want we hebben wel gekozen voor een kitten, dus ze moest 2x inge-ent, gechipt, meerdere malen ontwormt en gesteriliseerd. Maar dat heb je niet als je voor deze oudere kat gaat. (ik neem aan, nou ja hoop, dat als het een buitenkat is hij/zij gecastreerd is)

Ik ben zo'n 38 cent per dag kwijt aan voer en ik geef Royal Canin een premium voer.(met wat lekkers= brokjes van Hills, erbij vast zo'n 50 cent) kijk hier voor info over al het verschillende voer. wel moet ik zeggen dat ik grootverpakkingen voer koop, dat scheelt stiekem best wel wat. (de brokjes van hills dan weer niet, maar die krijgt ze ook niet veel, een paar per week hooguit) voor een zak van 4 kilo betaal ik zo'n 35 euro en voor zo'n kein zakje hills brokjes van 400 gram zo'n 5 euro.

en dan dus 1x per jaar enten wat bij onze dierenarts zo'n 35 euro kost (en onze is niet de goedkoopste) en de ontwormingskuur zo'n 20 euro voor de spuit die ik heb (maar doe je een flink aantal xen mee!, toch minimaal een x of 6/7) Ik heb ergens gelezen dat een kat zo'n 300 euro per jaar kost, maar ik heb niet het idee dat we daar volgend jaar aan gaan komen....

hier een paar links naar relevante topics voor je:
-prijs en kwaliteitvergelijking voor alles wat je nodig hebt voor de kat
-verhuizende kat verhuist, jij niet maar misschien toch handig

hoop dat je r wat aan hebt. en mocht je nog vragen hebben stel ze gerust!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Voor het eerst een kat!

Bericht door Leonie89 »

hallo! welkom op het forum!
wat leuk dat je een kat wilt aanschaffen en ook dat je niet meteen voor de kittens valt!! je bereid je, als ik het zo lees, heel goed voor en Marjolijn heeft hierboven hele mooie links gegeven waar je heel veel uit kunt leren.. verder is het ook een kwestie van ervaren.. elke kat verschilt.. wie weet is jou kat wel een binnenkat die helemaal niet naar buiten wil, of misschien juist niet.. probeer dingen uit, wat voor jou en de kat werkt.. maar over het nar buiten gaan, houdt de kat eerst een paar week binnen zodat hij/zij het als zijn 'thuis' gaat zien.. als je de kat dan naar buiten wilt doen, doe dit dan op een lege maag, dan komt hij wel terug als hij honger heeft..
heel veel plezier met je nieuwe aanwinst alvast en als hij of zij er is, post je dan een foto? :grin:
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Voor het eerst een kat!

Bericht door lievelijn »

en al en beetje een beeld? weet je al wat je gaat doen?
ik <3 Vlinder
Plaats reactie