Szop heeft FIP, wat met de andere kater?

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Pony M
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 12:34

Szop heeft FIP, wat met de andere kater?

Bericht door Pony M »

Sinds 10 januari hebben wij een kater uit het asiel, genaamd SZOP (wat wasbeer betekent in het pools, omdat hij op een wasbeer lijkt)
Hij is 3 jaar geschat. Onze andere kater, MO is 1jaar. En eerst ging dat niet heel goed (oorlog-zone). Na twee weken leken de beide katers enigzins gesetteld met de nieuwe situatie. Zelfs gezamelijk konden ze in een ruimte.
Ik was blij, want zat met mijn handen in het haar.
SZOP leek een stoere, maar rustige kater. Wij vroegen ons af of hij niet wat ouder geschat had moeten zijn.
Twee en een halve week geleden, realiseerde ik me dat het gewoon niet goed ging. We dachten namelijk dat hij lekker dik aan het worden was, maar hij at weinig en die dikheid was zeer plaatselijk rond zijn buik, de rest was bottig. Wij dachten dus ook dat hij rustig was, maar hij zat op een dag enkel op een plek voor zich uit te staren. En ook verdedigde hij zich niet meer tegen de speelsheid van Mo. (waar hij eerder goed de baas over kon zijn)
Na bloed-onderzoek, punctie van buikvocht (geel maar niet draadtrekkend) en een echo, kon er met 90% zekerheid vastgesteld worden dat het om de natte vorm van FIP gaat. Ik had hier al eens van gehorod en wist dat dit uiteindelijk het einde van SZOP betekende. (of weet iemand wat nog te doen?)
Wij hebben besloten prednisolon en anti-biotica te geven, met verder a/d voer, gekookte kip, gekookte vis en heel veel liefde proberen wij zijn resterende tijd hier te veraangenamen.
Verder heb ik MO een eigen kamer gegeven, want SZOP kan het enthousiasme niet aan.
Mijn tweede zorg is nu. Is het aannemelijk dat MO ook besmet is en hoe kan ik dat controleren? Ik lees gemengde berichten.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door rieneke »

fip, nat of droog, is helaas 100 % dodelijk.
sterkte met dit rotbericht!
een troost: volgens de nieuwste inzichten is fip niet besmettelijk.
als je duizelig wordt door de verschillende berichten, bel dan eens met de faculteit diergeneeskunde te utrecht (030-2539411)
zij zullen je wat besmettingsgevaar betreft gerust kunnen stellen.
nogmaals veel sterkte, fip is een rotziekte!
Pony M
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 12:34

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Pony M »

Bedankt Rieneke! Ik ben al dagen op zoek naar echte duidelijkheid. Ik wist niet dat je gewoon kan bellen naar Utrecht. Ik zal het zeker doen.
Op dit moment, als ik heel eerlijk ben, zou ik het fijn vinden als SZOP gewoon gaat slapen en niet meer wakker wordt, want ik zie zijn lijdensweg. Hij ademt aardig en eet een beetje, gaat zelf naar zijn kattebak, maar hij is depressief, passief, in de war, niet stabiel bij het lopen en kan zich niet helemaal goed verzorgen. Het wordt elke dag slechter, toch is hij soms verrassend door naar buiten te willen of toch nog een beetje eten te vragen.
Ik weet dat wij binnenkort moeten kiezen voor inslapen. Of is het nu niet al gewoon genoeg geweest? Het kan ten slotte ook geen fip zijn, hoewel alles erop wijst. (behalve buikvocht is niet dradentrekkend en hij is over 2 jaar geschat)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Sandra W »

Wat een narigheid voor die arme kat (en natuurlijk voor jullie) :-(. Ik vrees dat de tijd voor inslapen nu aangebroken is....

groeten,
Sandra
Pony M
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 12:34

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Pony M »

Ik heb net gebeld naar Utrecht, maar ze zeggen dat ze geen informatielijn zijn en dat ze enkel via DA informatie kunnen verstrekken...?
Hoe weet je dat het sinds kort bekend is dat FIP niet besmettelijk is?
groetje
Pony M
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 feb 2009 12:34

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Pony M »

:-(
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Sandra W »

Het klopt wat Rieneke zegt, dus daar hoef je je gelukkig geen zorgen om te maken.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door rieneke »

nou ja zeg, op hun site geven ze anders wel aan dat je met algemene vragen mag bellen :???:
vraag anders inderdaad je da om te bellen.
de info dat fip niet besmettelijk is, heb ik van prof. egberink, hoofd virologie te utrecht.
deze prof is al jaren bezig met onderzoek naar fip.
tijdens een kattendag van felcan heeft hij hier een zeer interessante lezing over gehouden.
deze lezing kan je terugvinden op www.felcan.nl.
ik dacht dat het een lezing uit 2005 was, moet je even opzoeken.
zelfs als verschillende katten uit een groep fip ontwikkelen, blijkt dat er verschillende corona stammen aan ten grondslag liggen.
wel zou er een zekere erfelijkheid in het spel zijn.
niet dat fip erfelijk is natuurlijk, maar in bepaalde lijnen komt wel een genetisch bepaalde verminderde weerstand voor, wat katten vatbaarder kan maken voor fip.
hoe dan ook, je hoeft bij al deze sores gelukkig niet bang te zijn voor je andere kat.
sterkte nog!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door lievelijn »

jeetje wat vreselijk!!! sterkte de komende tijd!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Seemy »

:-( Wat een rotnieuws en rottijd voor jullie... en voor szop.... :-(
Veel sterkte hoor...
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Bounty
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2009 10:29

Re: Szop heeft FIP, wat met de de andere kater?

Bericht door Bounty »

Ik weet precies wat je doormaakt.. Onze kat Bounty hebben we een aantal dagen geleden laten inslapen, het zou goed kunnen zijn dat hij FIP had. 1 dag na Bounty's overlijden werd onze poes ziek. Die wil nu niks eten en heeft een long infectie. Volgens de DA is het hoogst onwaarschijnlijk dat er een verband is, maar toch geeft het een heel akelig gevoel. Ik moet er niet aan denken dat we ook onze poes zouden verliezen aan FIP :-( Nouja voorlopig houden we het erop dat er geen verband is.

Hoe gaat het inmiddels met Szop?..
Plaats reactie