Krabben aan het bed

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Krabben aan het bed

Bericht door Jolannie »

Beste kattenliefhebbers,

Wij hebben 2 britse kortharen van ong. 7 maanden oud. Verschillende kattenstreken hebben de revu gepasseerd.
Nu is er een nieuwtje bij 1 van de twee katers. hij is plots ander 'gedrag' gaan vertonen.
Hij maiuwt veel meer als normaal, vooral s'nachts. Hij houd ons wakker omdat hij bij ons op bed wil liggen. Wij staan dit niet toe, want om de een of andere vreemde reden loopt hij rechstreeks naar mijn nachtkastje om te krabben. Hi doet dit ook alleen op die plaats, verder nergens op de slaapkamer. Dat is de reden waarom de slaapkamerdeur dicht blijft. Omdat hij niet bij ons mag liggen blijft hij de gehele nacht mauwen. Ik begrijp dat je dit moet negeren om het af te leren maar het is echt onhoudbaar en ik doe geen oog meer dicht.

Ik kan het gedrag niet veranderen. Spelen voor het slapen gaan helpt niet, kattenspul om ze weg te houden heeft geen effect, ze krijgen voldoende aandacht en er wordt overdag na het werk heel veel met ze gespeeld.

Het gaat om 1 kitten, de ander gedraagt zich prima. Nu moeten beide heren noodgedwongen in de huiskamer blijven. Op zich geen probleem, ze hebben daar hun speeltjes, krabpalen, slaapmandjes en dekens dus een heel speelparadijs. Ook op onze slaapkamer liggen matjes om te slapen, maar daar is het ze niet om te doen, ze slapen daar toch nooit op en willen alleen op het voeteneind. Ik zou er geen problemen mee hebben als ze maar niet aan het bed krabben!

Heeft iemand dit zelf ook meegemaakt of eventueel tips om het gedrag van mijn kat te leren begrijpen?
Of zou het de leeftijd zijn?

P.S: ze worden volgende maand pas gecastreerd, dt mocht nog niet eerder van de dierenarts.

Groetjes,
Jolanda
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Krabben aan het bed

Bericht door Sandra W »

Je katertje vertoont nu helaas volkomen normaal puber gedrag. Dit wordt vanzelf wel minder nadat hij gecastreerd is (dit mag trouwens bij moderne dierenartsen al vanaf 6 maanden, zeker bij stevige katten als britse kortharen) en als hij wat ouder is.

Wat betreft het krabben aan je nachtkastje heb je helaas de pech dat hij daar een perfecte krappaal in heeft gevonden en het is soms erg lastig om katten dan op andere gedachten te brengen. Kun je hier niet gewoon tijdelijk een grote badhanddoek overheen hangen of het kastje even wegzetten, dan kan hij gewoon weer gezellig met z'n broertje op het bed liggen en houdt het miauwen ook vanzelf op :-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Krabben aan het bed

Bericht door rieneke »

jouw dierenarts is inderdaad van de oude stempel, mijn katers worden met 5 mnd gecastreerd.
beplak het nachtkastje eens een tijdje met plakplastic, plakkant naar buiten.
katten hebben een vreselijke hekel aan plakpoten.
Jolannie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 sep 2008 16:53

Re: Krabben aan het bed

Bericht door Jolannie »

Dank voor de reactie! Ik zal het advies ter harte nemen. Alhoewel ik het vreemd vind dat onze dierenarts aangeeft dat de castratie pas vanaf 7 a 8 manaden plaatsvindt. Hij geeft zelf aan dat het eerder mag, maar dat het voor de katers beter is dit rond 7 a 8 maanden te doen (de balletjes waren nog niet volgroeid?!)

Groet,
Jolanda Maas
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Krabben aan het bed

Bericht door rieneke »

vroeger werd gedacht dat katers, en met name hun geslachtsorganen, na castratie niet goed zouden uitgroeien.
dit is inmiddels totaal achterhaald.
sterker nog; na castratie groeien ze juist beter uit.
niet iedere dierenarts gaat met de tijd mee helaas.
Plaats reactie