Kat/kitten erbij

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Plaats reactie
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door jewelz »

Dank voor jullie tips! Ik ga de Feliway stekker in elk geval proberen, hopelijk helpt dat een beetje. Waar zou ik die dan het beste insteken, op de werkkamer (waar Suusje voornamelijk zit) of in de woonkamer (wat Cooper toch voornamelijk als zijn domein ziet)? Ik hou ze ook de komende dagen inderdaad 's nachts en als we werken apart. Niet zo leuk voor ze, maar dan komen ze allebei wel weer even tot rust.

Kort nadat ik gisteren had gepost, bleken de twee trouwens opeens samen op de bureaustoel te liggen! Toen leek het dus even goed te komen, maar vandaag kwam ik thuis van mijn werk en toen zei mijn vriend dat Cooper haar flink had opgejaagd en aangevallen.

Het probleem ligt niet eens zo bij Suusje, die wil best verkennen en zodra Cooper uit zicht is of ergens ligt te slapen, dan wil ze naar beneden komen. Maar zodra Cooper ziet dat Suusje beneden is of daartoe aanstalten maakt, dan jaagt hij haar weer naar boven toe. Vanavond zijn ze al de hele tijd wat vijandig tegen elkaar, maar nu komt het ook meer van Cooper af. Nadat hij zaterdag dus vooral nieuwsgierig was, denk ik dat hij nu vooral zijn territorium wil verdedigen.

Ik probeer ze zoveel mogelijk hun gang te laten gaan... ik heb ook al geprobeerd om met ze allebei te spelen. Suusje wil dan wel, maar Cooper houdt dan alleen maar Suusje in de gaten en heeft geen enkele interesse in spelen.

Nou ik ben benieuwd en geef het vooral maar veel tijd. Ik denk ook wel dat het goed komt, hoor. Als ik sommige verhalen lees! Hier blijft het voornamelijk bij flinke tikken uitdelen... Ik laat het jullie horen als ik nog vragen heb, maar natuurlijk ook zodra het wat beter gaat!

Groetjes, Julie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Je kunt de stekker het beste in de kamer gebruiken waar jij de katten het liefst samen ziet en waar de kat zit die nu het meeste stress heeft en dat is nu dus de woonkamer waar Cooper zijn domein heeft. Suusje voelt zich in haar eentje in de werkkamer, denk ik, wel veilig genoeg, maar als je ziet dat ze daar toch ook stress heeft zal je er eentje bij moeten kopen, al zijn ze helaas wel erg duur.

groeten,
Sandra

PS: Vervelend hè die eerste periode. Ik weet helaas uit eigen ervaring hoe onrustig je daar van wordt en hoe machteloos je je voelt omdat je niet zo veel kunt doen.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door moppie »

ik plaats mijn vraag maar even hier ;-)

onze tijger kater is nu 6 maandjes oud , en we hebben ruimte , liefde , tijd over voor nog zo'n scheetje , ik heb op wat dierenasiels sites zitten kijken omdat ik dacht waarom geen ouder diertje een nieuw huisje te geven .
zit gelijk in tweestrijd , mijn mannetje denkt dat het beter is een kitten aan te schaffen omdat onze tijger nog jong is , en hier het langst in huis is .
tuurlijk vind ik een kitten geweldig , maar het idee om een ouder asiel moppie een nieuw huisje te geven spreekt me ook aan .
heeft mijn mannetje gelijk ? kan dit voor problemen zorgen en kan ik beter gaan voor een kitten ?

dan komt het volgende waar ik me toch ook zorgen over maak ( misschien een beetje egoistisch maar het is nou eenmaal zo .
ikzelf ben een enorme knuffelkont , onze tijger neem ik op schoot pak ik met regelmaat vast ( ook als meneer der zelf niet zo'n zin in heeft haha maar hij laat me toch me gang gaan alsof ie weet me baasje heeft die knuffels gewoon nodig van me )
en dat is ook zo ik moet kunnen kroelen en knuffelen en het liefst zo veel mogelijk .
dus ik maak me zorgen , als ik 2 katten heb zien ze mij dan nog wel staan ?????
ja dit klinkt misschien raar , maar stel dat het heel goed gaat klikken en tijger heeft er een vriendje bij dan spelen hun 2 dus samen ? en ikke dan ? wordt ik dan op de achtergrond geplaatst ? of komen ze dan allebij toch wel knuffelen met mij en mijn smorgens van die wakker-worden kusjes geven ?? etc kortom krijg ik dan nog wel aandacht van mijn katten ?

dit is extreem belangrijk voor mijn om te weten , want onze tijger en ik zijn 4 poten en 2 handen op 1 buik , en ik wil dat graag zo houden en wil dat graag met een eventuele tweede dat ook graag hebben ?
loop ik kans met 2 katten dat ze mijn niet meer zien staan ????

groetjes :oops:
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Lotte »

Ik snap je gevoel wel hoor ;)
Saar en ik zijn net zo ;)

Saar en Aelyn kunnen prima met elkaar over weg, maar tussen mij en Saar komt niemand in. Dus als die band al goed is nu, hoef je niet bang te zijn dat dit zo drastisch veranderd dat Tijger niet meer van je houdt.

In het asiel zitten vaak ook wel jong volwassen katten, van bijvoorbeeld een jaar. Dit zou qua leeftijd prima bij Tijger kunnen.
Ik zou zelf niet voor echt een oud besje gaan, hoe zeer ik het die juist ook wel gun, voor echt oudjes is een kitten veel te druk. Ze hebben dan erg weinig aan elkaar.

Ik zou op zoek gaan naar een jong volwassen knuffelkat, moet het asiel wel voor je hebben hoor ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door tacuma »

Een extra kat erbij zorgt juist voor extra knuffelmomenten, zo is mijn ervaring!
We hebben hier vier katten, en alhoewel ze vaak samen spelen -meestal twee aan twee-, is
er altijd wel eentje die behoefte heeft aan een knuffel. Over het algemeen is dat één-op-één,
dus niemand komt iets te kort, vooral jijzelf niet! ;-)

Op de site http://www.dierenasiels.com kan je al kijken naar katten in asiels (ook bij
jou in de buurt, je kan erop selecteren), en daar staan vrijwel altijd beschrijvingen bij van het
karakter van desbetreffende kat. En asiels zetten lang niet al hun katten daarop, dus als je
gaat kijken, zal je er ongetwijfeld nog meer zien. Er zit er vast eentje bij die perfect bij jullie past!
Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door rieneke »

je hoeft niet bang te zijn dat er niet meer geknuffeld gaat worden hoor, dat is toch iets tussen mens en kat.
maar voor samen spelen, elkaar wassen etc. is een maatje toch wel heel erg leuk!
ik zou gaan voor een kitten van ongeveer dezelfde leeftijd, dan hebben ze het meeste aan elkaar.
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door moppie »

hoi hoi ,
dank jullie voor de antwoorden , ik denk dat ik eens een bezoekje ga brengen in het dierenasiel bij mijn in de buurt , ze hebben meer katten daar als dat op e-net staan , en hopelijk kunnen me ze ook helpen met welke kat ? karakter enzo zal toch ook een beetje moeten kijken of dat bij elkaar past .
ben in ieder geval val plan om een bezoekje en gesprekje daar te krijgen .
hou jullie op de hoogte :grin:
voor ons tijgertje zal het ook zeker leuk zijn ook al komt niet aan aandacht te kort hoor , zowel ikke als mijn 2 kids trouwens mijn mannetje ook tis hier altijd een beetje knokken om wie ons tijger mag knuffelen hahaha
tis ook echt een schatje heb het enorm getroffen met hem , volgende week wordt ie "geholpen "kan ik dan beter even wachten met een tweede hummeltje in huis ?
denk het wel he ? dat ie even bij kan komen ?
groetjes en nogmaals dank jullie wel voor de geruststelling :oops:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Shaz »

Mijn ervaring is ook dat ze juist van elkaar zien dat er geknuffeld wordt en dan willen ze dus allemaal knuffelen. Wij hebben drie katten en die willen allemaal 's avonds heel graag op schoot zitten en knuffelen :grin:
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
moppie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 01 nov 2008 08:17

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door moppie »

heb contakt gehad met 3 asiels bij mijn in de buurt , en alle drie zeiden ze ook hetzelfde beter een jong kitten te plaatsen bij ons tijger , omdat ie zelf nog jong en speels is , een ouder beestje zou die speelsigheid niet zo goed kunnen handelen werdt er gezegt .
hmm baal er wel een beetje van , ik had graag een volwassen diertje nieuw huisje gegund er werdt mijn aangeraden te wachten tot aan mei dan begint het "kitten seizoen " ik heb wat moeten vertellen over mijn gezins situatie , heb ze ook gezegt dat ik een enorme knuffelkont ben , dat dat toch wel een beetje een vereiste is , toen kreeg ik te horen dat ik dan ook nog een kat of poes moet vinden die dat leuk vind ( er zijn blijkbaar ook poezen die liever niet aangehaald en veel opgetilt willen worden )
ons tijger heeft er geen moeite mee , maar die is dat van jongs af aan ook gewend , die heb ik te pas en te onpas opgepakt en geknuffeld heel veel , dus die weet gewoon niet beter als dat het zo hoort .
blijkbaar heb ik met een kitten de grootste kans om weer zo'n relatie op te kunnen bouwen , en die volwassen katten dan ? vraag ik me dan af ? daar moeten er toch ook tussen zitten , die net als mijn heerlijk willen knuffelen enzo en dat dan een paar keer per dag , de man van het asiel uit den bosch zei dat ik er niet aan ga ontkomen dat als er eenmaal een nieuw katje is , er gevochten wordt , hij zei dat er onderling dan ff uitgemaakt moet worden wie de baas is ( ik zelf dacht altijd dat degene die het langst in huis is de baas dan wel zou zijn ) maar blijkbaar hoeft dit dus niet zo te zijn :???:
in het asiel kunnen ze me wel vertellen welke poezen en katten met andere katten en poezen kan en met kinderen , maar van onze tijger weet ik dat dus niet ???
ik heb geen flauw idee hoe onze tijger zal reageren op een andere kat of poes ??
tegen ons is ie super lief ,maar ja hoeft dus nog niet te betekene dat ie dat tegen een andere kat ook is .

een vriendin van mijn heeft 3 katten , zou ik aan haar kunnen vragen als ze op bezoek komt of ze 1 van haar kat dan mee kan nemen ? of is dat geen goed idee of goede peiling ?
hoe kom ik er achter wat ons tijgertje van dat idee van gezins uitbreiding vind ???

groetjes lon :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Sandra W »

Maak je maar geen zorgen, want een kat van zijn jonge leeftijd vindt het meestal heerlijk als er een speelgenootje bij komt. Je hoeft dan ook echt niet te oefenen met de kat van je vriendin.

Je hoeft trouwens helemaal geen jong kittentje te nemen als je een oudere kat leuker vindt, want ook een jong volwassen kat (rond 1 à 2 jaar) of zelf een volwassen kat (tot een jaar of 6) kan heel goed gaan met jullie puberkatje. Ik zou er alleen geen (stok)oude kat bij zetten, want die vindt het veel te druk zo'n speelse kat om hem/haar heen en dan heeft jullie katje er ook niets aan.

Als je voor een (jong) volwassen kat gaat kun je precies zien wat voor karakter deze kat heeft en kun je dus ook een echte knuffel/schootkat erbij nemen, maar vraag dan wel of deze kat een beetje sociaal met andere katten is, zodat het wennen niet te lang zal duren. Als je kittentje neemt moet je afwachten of het een knuffelkat wordt, want dat zijn ze niet automatisch allemaal, maar je kunt er natuurlijk wel vroeg mee gaan oefenen ;-).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door rieneke »

een kitten van 6 mnd, zoals jouw tijgertje, zal altijd wel snel wennen aan een nieuwkomer, ze zijn dan nog zo jong en flexibel.
ben het wel eens met het advies er een kitten bij te nemen.
hoeft niet piepjong, een maandje of wat ouder dan jouw katje kan ook prima!
Lizette
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2009 07:42

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door Lizette »

Hallo, Ik ben nieuw hier op het forum en heb een vraagje.
Sinds 4 oktober hebben wij een gecastreerde kater uit het asiel gehaald. Hij is nu 1 jaar oud. Nu heeft mijn schoonzus een nestje en we willen er graag een kitten bij. Wat is verstandiger een poes of een katertje?
Als een poes geholpen is, blijft ze dan nog wel krols en schreeuwen of is dat dan over?
En hoe lang moet je ze de tijd geven om te wennen aan elkaar?
Ik hoor het graag van jullie!

Gr. Lizette
Gebruikersavatar
ktje
Poema
Poema
Berichten: 278
Lid geworden op: 17 mei 2009 17:08

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door ktje »

Beste Lizette,

Wij hadden ook een gecastreerde kat van een jaar en hebben er toen een poesje bij genomen. Op het begin was de kater beetje boos. Bleef blazen en nam echt afstand. Door telkens hun allebei de aandacht te geven kwamen ze op ten duur bij elkaar. En nu rollen ze af en toe door de hele kamer. En is het verder helemaal goed. Maar volgens mij scheelt dit heel erg bij katten de een vindt het meteen prima en de ander kan er een paar weken over doen om de ander te accepteren.

Succes ermee
Mijn trots: Lionell, Simba en Ziva
viewtopic.php?f=5&t=17663
kantineke
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jun 2009 10:02

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door kantineke »

Ik heb een vraagje ... ik heb een hele ingewikkelde poes nu ongeveer anderhalf jaar. Remy is dr naam. Ze is nu zelf bijna 3 jaar, maar is in haar 1ste levensjaar ontzettend mishandeld en verwaarloost toen ze uit dat huis weg werd gehaald was ze meer dood dan levend ... eigenlijk op sterven na dood. Het enige wat ze daar nu van over heeft gehouden is dat ze altijd een kleine poes zal blijven ... en mensen niet vertrouwd.
Mij vertrouwd ze inmiddels wel aardig, maar ze kan ook plotseling uithalen .. maar wel echt mijn schat.
een aantal maanden geledne heb ik een 2e poes gekregen maar die is helaas na een week uit huis geglipt en nooit meer terug gevonden. Dus heb ik dinsdag een nieuwe jonge kitten gekregen, een katertje. Een patsertje, haha echt een leuk beest. Nergens bang voor, maar zeker onder de indruk van Remy gezien die alleen maar blaast en gromt als een hond naar Tito. Vind het bijna zielig voor hem,maar hij blijft maar naar haar toe gaan.
Nu is mijn vraag ... wat is de slimste manier om dit aan te pakken. Ik geloof zeker dat het goed kan komen en dat Remy iets meer tijd nodig heeft als de gemiddelde kat ... maar nou ja wil ook niet dat Tito of Remy door een maatje erbij achteruit gaan. Ik weet dat Remy altijd wel nieuwsgierig is naar nieuwe beesten, maar net als nu voor Tito gewoon echt bang is (bizar voor zo eenklein beestje ;))
ze eten, drinken en plassen en poepen allebei wel redelijk, Remy iets minder maar dat heeft ze altijd met een beetje stress. Tips zijn in ieder geval meer dan welkom!

Groetjes Tineke
chrissiedvl
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2009 10:03

Re: Kat/kitten erbij

Bericht door chrissiedvl »

Help!

Goeie morgen,
wij waren een lang weekend in Amsterdam.
Zitten we daar in een kroeg een praatje te maken met een stel en toevallig kwam het onderwerp katten boven tafel.
Ik heb zelf een brits korthaar van 6maanden en zit al een tijdje te dubben om er een kitten bij te nemen voor hem.
Hun hadden toevallig Ragdoll kittens.
Vind Ragdolls overigens erg mooi en toevallig ook nog een seal point.
De kittens waren van haar zoon en de moeder poes was er niet bij meer, die was weg gelopen na dat de kittens geboren waren.
Komt dit vaker voor?

Nou nu mijn probleem!
We zijn wezen kijken en ik was meteen verkocht. Al vond ik de kitten nog veel te jong om mee te nemen, 7 weken, heb ik het toch gedaan.
Moeder was er toch al niet meer, hij at, dronk en ging naar zijn toiletje, warm houden en liefde geven kan ik ook.
Overigens was het huis van de mensen ook niet echt fris.

Kitten mee genomen naar huis. Eerst even in het reismandje laten zitten zodat mijn kat bruce kon ruiken en kijken.
Kitten mauwde erg dus ik heb hem er uit gelaten.
Eerst was bruce erg aan het blazen en mauwen/janken/grommen. De kitten bleek hier niet van onder de indruk te zijn en ging op verkenning.
Bruce bleef achter hem aan lopen en begon later ook uit te halen, overigens niet met zijn nagels.

In de nacht heeft de kitten op de slaap kamer in een mandje bij mijn vriend geslapen en ik ben met bruce in de woonkamer gaan slapen.
Dit omdat bruce normaal gesproken in de slaapkamer slaapt en hij gister avond erg afstandelijk begon te doen.
Vanmorgen heb ik ze weer bij elkaar gezet, maar nu valt bruce de kitten echt aan!
Hij pakt hem beet, en bijt!!! De kitten piept/miauwt maar Bruce gaat gewoon door.
Ik heb ze nu weer apart, kitten in de slaap kamer, zodat hij even kan rusten.

Ik heb het gevoel dat dit niet goed komt. Wat denken jullie?
Wel laat Bruce hem uit zijn bak eten en drinken maar verder rent hij alleen maar achter hem aan en bijt.
omdat de kittn nog zo klein is vind ik dit eng.

Hopelijk kan iemand mij een tip geven. Door gaan of toch maar een ander plekje zoeken voor de kitten, die overigens echt een schatje is!

groetjes chris
Plaats reactie