Kat vertoont ander gedrag

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Kat vertoont ander gedrag

Bericht door aiko »

hey iedereen

Mijn kater is iets ouder dan 4 maanden..
Nu is hij plots ander 'gedrag' gaan vertonen.
Hij maiuwt meer als er voor, en wrijft zich overal tegen aan voor zijn geur te verspreiden denk ik.
Maar nu vraag ik mij af, waarom gebeurt dit nu pas? ik heb hem al 2 maanden.
Er is ook nog geen andere poes in huis.

Ook moet ik nu bijna constant een balletje weg gooien, zodat hij dat kan gaan halen en terug brengen.
Soms kan hij dat een half uur doen. Tot ik het even weg neem, zodat hij wat kan rusten.

Wie kan mij helpen dit gedrag te begrijpen.
Vroeger hadden we vaak poezen thuis, maar om nu de verantwoordelijk te hebben van eentje.
Het is me toch nog niet allemaal duidelijk,welk gedrag wat is
Laatst gewijzigd door Admin op 16 feb 2009 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Leonie89 »

het lijkt mij gewoon vrolijk speels gedrag.. het kan zijn dat hij even moest wennen en nu pas los komt.. de ene kat miauwt heel veel, de ander eigenlijk nooit.. onze kat miauwt ook extra als ze wil spelen.. geef hem lekker veel aandacht door lekker met hem te spelen.. ik denk dat hij in jou gewoon een speelmaatje heeft gevonden..
Gebruikersavatar
beestenbende
Panter
Panter
Berichten: 515
Lid geworden op: 10 jan 2009 14:37
Locatie: Ommen
Contacteer:

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door beestenbende »

herkenbaar! lijkt inderdaad om de geur te doen. Nu hij extra aandacht wil in de vorm van spelen, door extra te "praten"beloon je hem in feite voor dit gedrag en kan dit alleen erger woren. Ik zou zelf aangeven of je zin hebt om te spelen, anders dwingt je kat je en heb je straks niets meer te vertellen haha. Dus negeer dit gedrag en bepaal zelf wanneer en hoe er wordt gespeeld. Succes!
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Leonie89 »

ja dat ook.. ik geef er meestal aan toe, hahha.. maar onze poes doet het eigenlijk vooral s avonds en dan wil ik ook wel spelen :)
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door lievelijn »

ik moet zeggen dat ik ook erg toegeefelijk ben qua spelen, maar ja we hebben er maar één katje dus dat scheelt ws aanzienlijk ;-) wel weet vlinder dat als wij allebei onze handen omhoog doen met de handpalmen naar haar gericht (het handen omhoog, of ik schiet je dood gebaar ;-) ) dat het spelen over is, en als savonds het licht uitgaat weet ze ook dat ze niet meer met een propje hoeft te komen. Consequent zijn hierin is we belangrijk, katten snappen er niks van als het de ene keer wel mag en de volgende keer niet. Ik weet dat dit soms heel lastig kan zijn!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Leonie89 »

ja dat handen omhoog doen wij ook!! en ze begrijpt het nog ook :) :grin:
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Sandra W »

aiko schreef:hey iedereen

Mijn kater is iets ouder dan 4 maanden..
Nu is hij plots ander 'gedrag' gaan vertonen.
Hij maiuwt meer als er voor, en wrijft zich overal tegen aan voor zijn geur te verspreiden denk ik.
Maar nu vraag ik mij af, waarom gebeurt dit nu pas? ik heb hem al 2 maanden.
Er is ook nog geen andere poes in huis.

Ook moet ik nu bijna constant een balletje weg gooien, zodat hij dat kan gaan halen en terug brengen.
Soms kan hij dat een half uur doen. Tot ik het even weg neem, zodat hij wat kan rusten.

Wie kan mij helpen dit gedrag te begrijpen.
Vroeger hadden we vaak poezen thuis, maar om nu de verantwoordelijk te hebben van eentje.
Het is me toch nog niet allemaal duidelijk,welk gedrag wat is
Jouw katje begint zo langzamerhand in de pubertijd te komen en hij wordt dus nu een stuk avontuurlijker, speelser en baldadiger dan daarvoor en dat is volkomen natuurlijk. Hij zal nu soms ook wat "stouter" zijn, omdat hij zijn grenzen gaat verkennen en het is dus aan jou om nu met het opvoeden te beginnen door consequent en duidelijk aan te geven wat hij wel en niet mag, zodat het kwartje bij hem begint te vallen.

En jij bent dan ook degene die aangeeft wanneer er gespeeld wordt en de rest van de tijd moet hij leren zichzelf te vermaken, zodat jij niet zijn bediende wordt. Veel katten vinden het erg leuk om een speelkameraadje te krijgen om lekker de hele dag mee te spelen, maar dat moet je natuurlijk zelf ook leuk vinden.

Deze fase zal zo duren totdat hij ongeveer een jaar oud is of soms zelfs wel langer en hierbij zal hij steeds levenslustiger en zelfs vervelender worden totdat hij volwassen wordt en hij vanzelf weer rustiger wordt.

Hij gaat verder nu ook zijn territorium afzetten door met zijn flanken langs de meubels te schuren om zo zijn geurspoor af te zetten om te laten weten dat dit zijn huis is en om zo buitenstaanders "weg te jagen". Dit kan uiteindelijk ook gaan leiden tot sproeien om zijn territorium af te zetten en het is daarom belangrijk om jouw katertje voordat hij geslachtsrijp is (rond 6 maanden) te castreren om dit tegen te gaan. Als bijkomend voordeel wordt hij hierna ook rustiger en vaak ook aanhankelijker.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door aiko »

ja, het spelen is eigenlijk geen probleem.
Wanneer ik zelf geen zin meer heb, stop ik er ook mee, om het weg te gooien.
Dan gaat hij maar iets anders doen, soms tot iets wat hij niet mag.

Ik merk ook dat hij de laatste week, veel aandacht vraagt. Wat hij er voor ook niet deed.
Het is wel leuk dat we hem nu langer mogen aaien dan er voor.

Er komt zo is zo een ander kantje bij. Aiko is heel actief en we denken dat het hem goed zal doen.
Met iemand van zijn eigen soort te kunnen spelen. Ook wij vinden het leuk dat er eentje bij komt.

Eind maart wordt Aiko gecastreerd en begin april komt het ander 'duiveltje' :lol:

Had nog een klein vraagje. Aiko durft soms savonds te miauwen.
Kan het zijn dat als de nieuwe kat er is, die de slechte manieren van hem gaat overnemen?
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Sandra W »

Nee hoor, katten nemen gelukkig niet zo snel dergelijk gedrag van elkaar over. Het is dus niet zo als bij honden dat als er eentje begint te blaffen de rest ook begint aan te slaan.

Ik heb zelf 4 katten waarvan er eentje om aandacht miauwt (en om eten bedelt) en de anderen hebben dit niet van hem overgenomen. De ene is van nature gewoon wat meer een miauwer dan een ander en zeker als er een beloning op volgt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
aiko
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 27 jan 2009 17:57

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door aiko »

oke das al een geruststelling :-P
Aiko is namelijk een krak in dingen doen die hij niet mag.
<<< Een kat komt als je ze roept, tenzij ze wat beters te doen heeft.>>>
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Sandra W »

Ach het zijn net kinderen en die wil je ook wel eens achter het behang plakken :lol:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Maartje
Lynx
Lynx
Berichten: 143
Lid geworden op: 30 aug 2008 10:26
Locatie: Beuningen (gld)
Contacteer:

Re: help mij, mijn kat te begrijpen !

Bericht door Maartje »

oh dit is zeer herkenbaar, vooral Kenji is een doerak, 6 maanden en 2 weken oud, met 5 maanden gecastreerd maar pff die vissen in het aquarium zijn toch niet te weerstaan en dan maar OP het aquarium (ook al weet ik dat ik dat niet mag :-) ) en dan toch maar weer op het aanrecht en als het baasje aankomt lopen snel "verstoppen" in de wasbak haha (echt leuk gezicht) maarja mag niet dus er weer af en weer op het aquarium enz enz....

En het liefste als vrouwtjes baasje alleen in de buurt is. en als het mannetjes baasje in de geur zone (ofzo ;-) is maar snel lief gaan slapen :shock:

Maar inderdaad iedere keer weer van de kast afhalen (en de rest) helpt wel ze doen het dan wel al minder. maar soms zijn er van die dagen dan lijkt het net of alles weer vergeten is.

Maar vaak hoef je je stem ook maar te verheffen en ze weten het al.

Succes met consequent wezen..

Groetjes Maartje
Luca (Zwart/Wit) 27-07-08
Kenji (Cypers) 27-07-08
Amber (Beige/Wit) 30-04-09

viewtopic.php?f=5&t=16743
Plaats reactie