Ik weet zeker dat ik eerder lid ben geweest hier, maar ik kan niet meer inloggen en mijn e-mailadres wordt ook niet herkend. Onder een nieuwe naam dus maar!
Ik heb drie katten:
-Nino, 7 jaar, zwart wit, kort haar

-Puk, 4 jaar, grijs wit, kort haar

-Mambo, 1,5 jaar, bruin gestreept/gevlekt, kort haar

Vorige week begon Puk ineens te niezen en er kwam slijm uit haar oogjes en neus, wij naar de huisarts. En jawel, niesziekte! Nu ben ik opgegroeid in een huis vol katten, die nooit geënt werden, ik heb het idee dat het vroeger helemaal niet zo hip was om je katten te laten enten. Maar wees maar niet bezorgd, we zijn overtuigd.
Want inmiddels.. hebben ze alledrie niesziekte. En wat een gedoe is dat, en het is zo sneu! Puk begon dus, die heeft een pillenkuur (antibiotica) gekregen. Hiermee loste het snel op, en nu niest ze nog wel maar verder is ze weer helemaal de oude. Eet, drinkt en wast zich als normaal, is weer speels en actief.
Maar een paar dagen geleden begon Nino ook te niezen en hij had het benauwd. Dit alles komt opzetten in een nacht! Ik belde de dierenarts, en ik kon meteen een kuurtje op komen halen. Vlak voor ik wegging begon ook Mambo te hijgen.
Helaas is Mambo heel bijdehand wat de pillen betreft. Zelfs achterin het bekje duwen en over de keel wrijven wil niet altijd garanderen dat de pil erin blijft zitten. En gistermorgen was Nino's oog ineens helemaal dik en ontstoken. Mambo begon langdurig door haar bekje te ademen. Dus wij met allebei weer naar de dierenarts. Nu heb ik voor Nino zalf voor in zijn oog, en Mambo bleek koorts te hebben. Die heeft nu een injectie met antibiotica gekregen omdat het gevaarlijk schijnt te zijn als ze niet alle pillen goed binnen krijgt. Ze kunnen dan resistent worden voor het medicijn. Ook heeft ze een koortsremmende prik gekregen, om te stimuleren dat ze weer gaat eten. Ook druppen we zo nu en dan zout water in haar neusje.
En nu? Nu is Puk vrolijk, Nino ook, maar Mambo hijgt nog steeds en eet nog altijd (bijna) niet.. Het ziet er erg zielig uit zo met haar bekje open. Ik heb de dierenarts denk ik al tien keer gebeld deze week, dus ik kijk het toch nog even aan vandaag. Ze is wel rustig. Vanmorgen hebben we er een plakje kipfilet ingekregen en wat water. Een uur later heeft ze overgegeven, het was nog helemaal niet verteerd en ze heeft ook helemaal niet gekauwd lijkt het wel.
Wat denken jullie? Kan ik het nog even aankijken met Mambo? En staat ons nog meer te wachten met deze ziekte? Als ze allemaal helemaal beter zijn, laten we ze enten. Want dat we dit eigenlijk zelf hebben veroorzaakt door dat niet te doen, is toch wel een heel naar besef.
Edit: ik zie nu dat er een heel groot topic is over niesziekte