Katten aanhankelijker bij mannen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
rene
Kitten

Katten aanhankelijker bij mannen?

Bericht door rene »

mijn vrouw en ik hebben sinds drie dagen een 2 jaar jonge poes uit het asiel gehaald. Ze doet het erg goed bij ons. Ze heeft haar eigen plekje al veroverd. Ze eet en drinkt goed en weet de kattebak te vinden. Ze is alleen nog wat angstig. Bij het opheffen van een hand en bepaalde geluiden schrikt ze en trekt ze zich onmiddelijk terug. Bij mij is ze niet weg te slaan, ze volgt me en komt telkens achter me aan maar bij mijn vrouw is ze soms onverschillig en niet zo aanhankelijk. Mijn vraag dan ook is: kan dit komen omdat ik een man ben? maar dit voor katten iets uit? en kan het verleden een rol spelen? immers is zij een vondeling geweest met een onbekende geschiedenis. Dat het erg kort is om haar thuis te laten voelen weten wij, Gaya, zo heet ze, zal er over een half jaar wel heel anders bijzitten.
Laatst gewijzigd door Admin op 29 jan 2009 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Leonie89
Tijger
Tijger
Contacteer:

Re: blij met de nieuwe kat!

Bericht door Leonie89 »

wat leuk! geniet van haar :)
het kan zijn dat Gaya een beetje een eenkennige poes is.. onze poes (ook twee jaar, we hebben naar nu 3/4 jaar, ook uit het asiel) trekt meer naar mij toe dan naar mijn vriend.. ze is niet agressief tegen hem, maar wil gewoon liever bij mij op schoot, of met mij spelen.. maar kijk het nog even aan.. je hebt haar nog maar een paar dagen, het wennen kan weken duren, maar ook een paar dagen.. wees gewoon lief voor haar, benader haar voorzichtig, maar laat haar het tempo bepalen..
ik weet niets van je vrouw, maar ik geef even een voorbeeld van mijn zus.. mijn zus is dolenthousiast over onze poes.. en als ze bij ons is, wil mijn zus altijd even de poes aaien of haar lekker op schoot hebben.. maar ze wil het zo graag dat het voor onze poes even iets te snel gaat.. zij wil dat je eerst je hand laat zien, zodat ze er aan kan ruiken, daarna mag je met haar doen wat jij wilt.. ook vreemden.. je moet het dus op haar manier doen, hoe graag jij ook bepaalde dingen wil..
de poes bepaalt de regeltjes over wat zij toe laat en wanneer..
Muizenis
Poema
Poema

Re: blij met de nieuwe kat!

Bericht door Muizenis »

Fijn dat er weer een asielkat een goed huis heeft gekregen :eclap: Gaya is er pas drie dagen dus alles is nog eng en vreemd. Omdat je weinig tot niets van haar voorgeschiednis kent zal dat hoofdstuk van haar leven altijd een raadsel blijven. Ze heeft nu weliswaar een nieuw huis maar het duurt meestal wel een tijdje voor de nieuwe poes het echt als thuis zal ervaren. Wat dat betreft moet je geduld hebben en haar vooral niet haasten daarin. Het schrikken van een opgeheven hand ZOU op eerdere mishandeling kunnen wijzen maar sommige katten vinden handen ook gewoon zomaar eng. Ook dat is weer een kwestie van geduld en goed opletten wanneer ze die schrikreactie vertoont. Net als bij mensen zal een kat na verloop van tijd de gewone omgevingsgeluiden (her)kennen. Ze weet dan na een tijdje precies waar ze wel en niet van hoeft te schrikken. Wanneer jij degene bent die haar voert zal ze zich meer op jou richten. Probeer dus zoveel mogelijk Gaya sámen te verzorgen.

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Shaz
Tijger
Tijger

Re: Katten aanhankelijker bij mannen?

Bericht door Shaz »

Ik denk dat het, net als bij mensen, om de klik gaat. Wij hebben vijf katten gehad en één kat trok heel duidelijk naar mij, een andere kat trok juist heel erg naar mijn man en de andere drie wilden alleen maar geknuffeld worden en dan maakt het niet uit bij wie :lol:
Wat wel helpt is juist de ander het eten laten geven, maar mijn ervaring is dat ze toch een voorkeur blijven houden en naar mijn idee mag dat ook. Misschien nog eens een katje erbij voor je vrouw? ;-)
groetjes Sharon
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Inderdaad even geduld hebben, wij hadden ook een angstig verwaarloosd katje, die door er een ander katje bij te nemen helemaal uit zijn schulp kwam en nu de meest aanhalige, lieve knuffelkat is geworden van het hele stel. En ze hebben volgens mij ook hun voorkeuren, ach dat maakt ons ook niet uit, zolang ze maar tevreden zijn met hun personeel haha.
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
lievelijn
Cheetah
Cheetah

Bericht door lievelijn »

ik denk dat je inderdaad een beetje geduld moet hebben, en inderdaad zoals mijn voorgangers zeggen denk ik dat sommige katten inderdaad voorkeur voor de een of de ander hebben.
ik <3 Vlinder
Plaats reactie