Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Femke26 »

hallo ik heb een katertje van bijna 1 maar sinds gisteren (woensdag) zit ie lang op de kattenbak en likt heel vaak zijn geslachtdeel
zou die een blaasonteking kunnen hebben ?? en likken katertjes ook hun geslachtsdelen als ze dat hebben ??

eten en drinken dat doet ie nog wel

wat moet ik doen moet ik naar de dierenarts of heeft iemand een andere oplossing ??

Mvg Femke :-(
Laatst gewijzigd door Admin op 29 jan 2009 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Hellup wie kan deze vraag beantwoorden

Bericht door Sandra W »

Jouw katertje heeft zeer waarschijnlijk blaasgruisproblemen, d.w.z. dat zijn smalle plasbuis verstopt is geraakt van de struvieten (een soort van "kristallen") die zich in zijn urine hebben gevormd. Hij heeft nu erg veel pijn bij het plassen en dat lukt ook slecht, vandaar dat hij lang op de kattenbak zit en zijn geslachtsdeel likt.

Je moet nu snel naar de dierenarts gaan (vandaag nog!!) om zijn blaas handmatig of met een catether te laten legen, want zijn blaas kan scheuren en daar kan hij aan overlijden.

Soms is het probleem daarmee verholpen, maar vaak moet je nog een paar keer terug, omdat de plasbuis weer verstopt zit. Ook moet je hem hierna blaasgruisdieet (brokjes en soms blikvoer) gaan geven. Het kan zijn dat je kater een tijdje gaat wildplassen omdat hij de kattenbak associeert met pijn hebben, dus daar moet je even rekening mee houden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Hellup wie kan deze vraag beantwoorden

Bericht door rieneke »

ik heb niets toe te voegen aan het verhaal van sandra.
ga zo snel mogelijk naar de dierenarts, als je katje verstopt zit is dit een spoedgeval!!
mocht hij niet verstopt zitten en "alleen" maar een blaasontsteking hebben, dan heeft hij veel pijn.
laat je ons nog even weten hoe het is gelopen?
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Femke26 »

hallo ik wilde nog even weten hoe en wat ik ben vanmiddag met gizmo naar de dierenarts geweest en hij heeft ook blaasgruis hij heeft een prik pijnstiller gehad en moet hem pilletjes geven om zijn blaas te onstpannen en hij moet dieet voer

maar hij heeft tot nu toe nog niet geplast maar vanmiddag heefd de DA wel zijn blaas leeg geknepen dus morgen ochtend moet ik denk ik weer de DA bellen ben benieuwd
laten we duimen dat ie nog gaat plassen kan er nu toch niet veel aan doen gelukkig eet ie goed en drinkt ie ook goed maar dat plassen is nu wel een probleempje

ik laat het morgen nog wel even weten hoe en wat

Mvg Femke
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door rieneke »

als z'n blaas vanmiddag is leeggedrukt is het niet gek hoor, dat hij nog niet heeft geplast.
hou hem wel goed in de gaten, mijn ervaring is dat de ontsteking in eerste instantie de neiging heeft terug te komen.
bij mijn katertje is half dec. gruis/ontsteking geconstateerd, en tot nog toe is het twee maal teruggekomen.
alles lijkt nu onder controle.
heb je nog vragen, stel ze gerust!
beterschap voor je ventje :smile:
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Muizenis »

Blaasproblemen bij katers komen erg vaak voor. Waar ik benieuwd naar ben: Welk voer heeft hij gekregen? De kristallen zoals boven gezegd, worden meestal veroorzaakt door te veel zout en magnesium in het voer. Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wat hij tot dusver altijd kreeg!

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Femke26 »

hallo iedereen ik wilde even laten weten dat ik vandaag weer naar de DA ben geweest en hij heeft nu een kateter gekregen en moet morgen met antibiotica en blaasontspanner en pijnstillers geven vandaag heeft ie 1 priken gehad en dat was antibiotica
nou moet ik maandag weer terug om half 10 mocht er problemen zijn dan eerder terug komen als er bijvoorbeeld iets is met die kateter
en ik moet hem nu ook in de douche houden vanwege het lekken van urine en moet hem veel dieet blikvoer geven en veel water laten drinken


iemand vroeg welk voer die had gehad en dat was tompoes nu heeft ie blaasgruis dieet voer

iedereen duimen voor me :)


Mvg Femke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Sandra W »

Natuurlijk duim ik voor je! Ik heb precies hetzelfde met mijn kater gehad dus ik weet helemaal wat je doormaakt. Sterkte!

Wat betreft dat voedsel: Tompoes is niet echt een geweldig merk, maar het ligt aan de zuurtegraad van de urine of een kat blaasgruis ontwikkelt. De ene kat krijgt het dus wel en de andere niet, terwijl ze precies hetzelfde eten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Seemy »

Femke; Veel beterschap voor je katertje! :smile:

:?:
Misschien een rare vraag in aansluiting op dit topic maar ik lees hier iets over dat dit probeem kan ontstaan door te veel zout eten...

Ik geef (bijna) iedere dag zo'n gedroogd ansjovisje aan onze kater (7 maand oud).
Heel soms 2 per dag als ik hem beloon voor iets.
Is dit te zout omdat hij nog zo jong is?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door lievelijn »

kan er niks aan doen maar krijg meteen dit plaatje in mijn hoofd...:pdtwcj: (bij ons inde douche en de wc in 1 ruimte...) je kater die een beetje privacy op de wc wil ;-) hoop dat het nu inderdaad beetje beter met hem gaat!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Sandra W »

Seemy schreef:Misschien een rare vraag in aansluiting op dit topic maar ik lees hier iets over dat dit probeem kan ontstaan door te veel zout eten...

Ik geef (bijna) iedere dag zo'n gedroogd ansjovisje aan onze kater (7 maand oud).
Heel soms 2 per dag als ik hem beloon voor iets.
Is dit te zout omdat hij nog zo jong is?
Daar kun je beter mee stoppen, want dat is inderdaad veel te zout (voor katten van alle leeftijden). Geef hem maar een lekker kattensnoepje en dan 1 x per week een ansjovisje.

groeten,
Sandra
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Femke26 »

dit berichtje is voor sandra en ook voor andere mensen die dit lezen hahah

nou gelukkig heb ik geen douche met wc hier is het nog gescheiden van mekaar

met Gizmo gaat het nog steeds goed hij vind alleen die kap om zijn kop helemaal niks maar ja maandag weer naar de DA en dan zien we wel verder

ik ben er nu van overtuigd dat het goed komt nu ben ik vooral opgelucht dat hij niet meer verstopt kan raken en daardoor ben ik ook weer een stuk vrolijker !

eten en drinken doet ie gelukkig ook gewoon normaal
oja iedereen die gereageerd heeft tot nu toe alvast bedankt voor jullie steun !!

BEDANKT!

ik laat jullie weten hoe het gaat en blijft gaan hahah
Mvg Femke
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Seemy »

Sandra W schreef:Daar kun je beter mee stoppen, want dat is inderdaad veel te zout (voor katten van alle leeftijden). Geef hem maar een lekker kattensnoepje en dan 1 x per week een ansjovisje.
groeten,Sandra
Ga ik doen! (heb mijn vriend ook al ingelicht ;-) )
Thx again!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Femke26 »

hallo
sinds vandaag zaterdag plast gizmo ook bloed erbij moet ik hier mee naar de DA ??
hij heeft heel veel drang en perst waarschijnlijk te veel of hij zit verstopt met die kateter
wat moet ik doen ?

wie weet wat ik moet doen ?
morgen zondag heeft wel me eige DA weekend dienst en vandaag zaterdag niet
en ik heb al een afpraak staan voor maandag om half 10

mVG FEMKE
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Heeft mijn kater een blaasontsteking?

Bericht door Shaz »

Ik zou in ieder geval even bellen om te overleggen of je al voldoende doet of dat dit toch reden is om hem bijvoorbeeld daar op te nemen zodat ze hem beter in de gaten kunnen houden.
groetjes Sharon
Plaats reactie