Tongetje uit de mond
Tongetje uit de mond
Hallo,
Ons katje van bijna 6 maanden heeft vaak zijn tongetje uit zijn mondje steken. Het ziet natuurlijk heel schattig uit. Maar betekend dit iets? Is hier een bekende oorzaak voor?
groetjes cleo en elmo
Ons katje van bijna 6 maanden heeft vaak zijn tongetje uit zijn mondje steken. Het ziet natuurlijk heel schattig uit. Maar betekend dit iets? Is hier een bekende oorzaak voor?
groetjes cleo en elmo
Re: tongetje uit de mond
onze poes doet dat ook weleens. maar een heel klein stukje.. wij noemen der dan altijd koosje
maar dat is niet omdat we dat schattig vinden, moet ik toegeven maar omdat ze er dan een beetje dommig uitziet. He het zit weet ik eigenlijk niet.

Mamapoes die we hadden deed dat óók. Is het een oudere kat?
De huidige poezen hier doen het óók wel eens. Soort van; gestoord worden tijdens wassen of vergeten weer in te trekken?
De huidige poezen hier doen het óók wel eens. Soort van; gestoord worden tijdens wassen of vergeten weer in te trekken?
Benthe doet het ook wel eens.. ze kijkt er dan heel zwoel bij.. alsof ze alles in haar gezicht even ontspant.. 

Meestal is het gewoon heel schattig om te zien, maar soms betekent het dat je kat moeilijk adem haalt (vaak bij Perzen e.d.) of dat de tanden en kiezen niet helemaal mooi aansluiten zodat de tong er tussen naar buiten glijdt. Als je kittentje gewoon gezond en levendig oogt zou ik er gewoon maar van genieten en er niets achter zoeken.
groeten,
Sandra
groeten,
Sandra
Mij flea (van ook 6 maanden ) doet dat ook en daarom noem ik hem wel eens sulletje omdat dat er zo sullig uitziet
Ook honden doen dit wel eens.haha
Ook honden doen dit wel eens.haha

Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Ik kan soms echt een kat zijn......
Sam 2 jaar 07-04-2009
ja maar honden doen het steken hn tog uit om af te koelen, dus denk dat dat t anders ligt...
Ja, ook dat. Maar die hond van m'n ouders steekt z'n tong ook wel eens uit terwijl z'n bek verder dicht zit en er maar een heel klein puntje van de tong eruit steekt.
Flea 3 jaar 15-07-2008
Sam 2 jaar 07-04-2009
Sam 2 jaar 07-04-2009
ja maar onze dierenarts heeft daar ooit over gezegd dat honden da toch doen voor de warmte.. mischien ondertussen achterhaald maar dat weet ik niet..
Er zijn ook hondenrassen die gewoon standaard zonder een echte reden de hele dag hun tong buitenboord hebben hangen en dus niet alleen om warmte of kou te reguleren.
Verder zijn er ook rassen die bijvoorbeeld zo'n platte neus hebben dat ze altijd wat benauwd zijn en dus door hun mond moeten ademen en daarom hun tong naar buiten hebben hangen. Of ze zijn benauwd omdat ze oud zijn of te dik of omdat ze astmatisch zijn en hangen daarom hun tong buiten hun bek.
Ook kan het ook nog komen door dat bij sommige rassen de kaak niet helemaal goed aansluit en de tong daarom niet goed tegen wordt gehouden.
Daarnaast is het soms ook een teken van opwinding (ha, we gaan naar buiten om te wandelen of we gaan lekker spelen), de verwachting van iets lekkers te krijgen (bijvoorbeeld bij het bedelen) of zelfs een teken van stress of angst.
En verder "vergeten" sommige honden inderdaad soms gewoon even hun tong binnenboord te hangen en zie je zo'n schattig klein roze puntje tussen hun voortanden.
Kortom er zijn vele redenen voor...
groeten,
Sandra
Verder zijn er ook rassen die bijvoorbeeld zo'n platte neus hebben dat ze altijd wat benauwd zijn en dus door hun mond moeten ademen en daarom hun tong naar buiten hebben hangen. Of ze zijn benauwd omdat ze oud zijn of te dik of omdat ze astmatisch zijn en hangen daarom hun tong buiten hun bek.
Ook kan het ook nog komen door dat bij sommige rassen de kaak niet helemaal goed aansluit en de tong daarom niet goed tegen wordt gehouden.
Daarnaast is het soms ook een teken van opwinding (ha, we gaan naar buiten om te wandelen of we gaan lekker spelen), de verwachting van iets lekkers te krijgen (bijvoorbeeld bij het bedelen) of zelfs een teken van stress of angst.
En verder "vergeten" sommige honden inderdaad soms gewoon even hun tong binnenboord te hangen en zie je zo'n schattig klein roze puntje tussen hun voortanden.
Kortom er zijn vele redenen voor...
groeten,
Sandra
onze katten doen dit ook af en toe. en inderdaad de hond bij mijn ouders ook.
verschil tussen voluit die tong eruit voor zweten of maar een stukje.
Meestal is dit inderdaad als ze zijn gestoort bij het wassen
verschil tussen voluit die tong eruit voor zweten of maar een stukje.
Meestal is dit inderdaad als ze zijn gestoort bij het wassen