Steeds 'n andere plaats

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Jan
Kitten

Steeds 'n andere plaats

Bericht door Jan »

Hoi!

Nieuw hier, leuk forum ! 8-)

Ondanks jaren ervaring met katten heb ik toch nog steeds 'n paar vraagtekens... :roll:

Eentje ervan is : waarom is de ene poes tevreden met haar plaats,i.e. heeft ze 'n 'vaste' plek en waarom zoekt de ander na ongeveer 'n week alweer 'n andere plaats ??....

Moet er bij zeggen dat de 'vaste plaats poes' hier al zo'n tien jaar woont en 'de ander' 'n zwerfkat is die hier nu precies 'n jaar woont....

Het is echter wel zo dat 't zusje van de 'vaste plaats' poes ook steeds 'n andere plek zocht dus ik denk dat 't niet zozeer komt omdat de andere poes 'n zwerver was. ( het zusje is jammer genoeg zo'n drie jaar geleden overleden aan 'n nierziekte... )

Is er b.v. 'n manier om 'n poes 'n plek ( in dit geval 'n heerlijk poezenmandje ) zo leuk te laten vinden dat ze er voortaan blijft ?

Op 'n gegeven moment koos Gertje ( 'n echte straatmeid maar 't wordt minder.... :smile: ) de hoofdsteun van 'n stoel als voorlopige vaste verblijfplaats. Ze is behoorlijk groot en zwaar, veel groter dan die hoofdsteun. Het gebeurde daarom twintig keer per dag dat, als ze in slaap gevallen was, ze pardoes van die hoofdsteun af viel... Óf ze kon nèt haar nagels nog in de bekleding van de stoel zetten, óf, erger, ze viel plat op het parket.... Ik heb er maar 'n andere stoel achter gezet zodat ze in ieder geval niet meer op de grond kon vallen...

Ik hoopte dat ze, zoals gewoonlijk, die nieuwe plaats binnen 'n paar dagen wel voor gezien zou houden maar dit gedoe duurde meer dan twee weken.... Nu is ze dan eindelijk helemaal weg van dat heerlijke poezenmandje ( met dak en al.... 8-) ) dat al ruim 'n half jaar in de kamer staat maar dat ze nooit 'n blik waardig heeft gegund. Ik zou dat graag zo houden maar het zit er dik in dat ze er over 'n week of zo weer de brui aan geeft.

Mochten er ideeën, hints of tips zijn om Gertje het heerlijke poezenmandje *blijvend* te laten aanvaarden als vaste plek, ik hoor ze graag ! :eclap:

Alvast bedankt !
Jan
tacuma
Panter
Panter

Re: Steeds 'n andere plaats

Bericht door tacuma »

Hallo Jan,

Allereerst van harte welkom op het forum! Het is inderdaad een leuk en uiterst informatief
forum, en de meeste mensen die hier komen, blijven lang hangen... ;-)

En dan je vraag over de wisselende slaapplek van één van je katten: ik denk dat dat in de
aard van het beestje zit. Van de vier katten die wij hebben zijn er twee die je altijd terug kan
vinden omdat ze meestal op een vast plaatsje slapen (mandje of bed), maar de andere twee
moet je echt zoeken: dan liggen ze ineens op een kast, of zelfs erin (!), op een doos, op een
stoel, op de bank, op bed, en ben je er zelfs aan gewend ze ergens aan te treffen, dan zoeken
ze plotseling weer een ander plekje op voor een paar dagen.
Wat de mandjes betreft merk ik dat ze het prettig vinden als die regelmatig gewassen worden.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

ik sluit me aan bij laura, hier gaat het eigenlijk hetzelfde.
oude miep van bijna 17 heeft een vast mandje, en ook bassie is honkvast.
de rest ligt overal en nergens, dan weer hier, dan weer daar.
misschien ligt jouw poes graag op een wat hogere plek?
veel katten waarderen het wel als je een flinke klimpaal hebt, zodat ze lekker hoog kunnen liggen.
ook kan je een slaapplaats aantrekkelijker proberen te maken met feliway spray.
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

Hier gaat het ook zo. 1 poes is een echte buitenkat, de andere 2 poezen liggen vaak op de krabpaal en de andere 2 katers liggen echt overal...Een lokmiddel kan helpen, maar de onrust krijg je er niet uit...Maar waarom wil je zo graag dat een kat één vaste plek heeft? het gaat dan meer om jou gevoel, dan dat een kat ontevreden is ofzo... Zou het lekker zo laten, als ik jou was...
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Jan
Kitten

Bericht door Jan »

Hartelijk dank voor de antwoorden, Laura, Rieneke en Sandra ! 8-)

'De aard van 't beestje' daar kan ik me goed in vinden, ja. Ben toch nog steeds nieuwsgierig waaróm.... Ik had 't Midas Dekkers graag willen vragen maar geen idee hoe hem te bereiken. Ik heb wel es gehoord, of gelezen, dat katten 'n vaste plek op 'n gegeven moment 'vies' beginnen te vinden ( katten zijn natuurlijk bijzonder schoon op zichzelf ) Maar toch vreemd dat dat soms al na 'n paar dagen is.

Er staat 'n bed in de kamer ( rug problemen ) en dat is Bosse haar vaste plek. Wordt natuurlijk regelmatig verschoond, het zou dus best kunnen dat het daarom al jaren haar vaste plek is. Je merkt inderdaad duidelijk hoe fijn ze het vindt als er weer 'n fris nieuw dekbed op ligt.... :edance:

Die 'feliway spray' ga ik zeker 'n keer proberen. ( ik neem aan gewoon te koop in de dierenwinkel.... ? ) Ga ik dat nu metéén gebruiken of wacht ik totdat de poes weer naar 'n andere plaats opzoek gaat ?....

Wat betreft zo'n klimpaal annex krabpaal ( we hebben hier 'n prachtig rieten stoeltje waarvan dat de poten dus finaal naar de fillistijnen zijn gekrabt, Bosse begint nu aan de hoezen van mijn LP verzameling als 't zo uit komt..... Grrrrr!! ), hoe kunnen die poezen nu in vredesnaam óp dat plankie komen dat er bovenop zit ??.....
beestenbende schreef:Maar waarom wil je zo graag dat een kat één vaste plek heeft? het gaat dan meer om jou gevoel, dan dat een kat ontevreden is ofzo... Zou het lekker zo laten, als ik jou was...
Je zou ook kunnen denken dat 'n kat wèl ontevreden is met zijn of haar huidige vaste plek..... Een van de redenen is dat ik 't graag zou willen zien dat Gertje dat mandje als vaste plek zou willen houden is dat ze er, momenteel, zo heel erg tevreden mee is. Ze heeft nog nooit, zo maar uit haar eigen, liggen spinnen op haar plek, en dat doet ze nu wel. Dat gedoe met telkens van die hoofdsteun af vallen was ook geen pretje, niet voor haar en niet voor mij ook, je schrikt je rot iedere keer..... :pdtstr:

En dit helpt ook niet echt als je meeltje aan 't schrijven bent :

Afbeelding

Wel lief, hè... ;-)

En ik had twéé van die mandjes gekocht, een met dakkie en een zonder. Ik heb haar in dat mandje zonder dakkie gezet en, wonder boven wonder, ze vond 't wel wat ! Twee dagen heeft ze er heerlijk in geslapen, dat was 't.....

Groeten en nogmaals dank voor de reacties,
Jan
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

hoi jan, wat een lieffie is het zeg! :smile:
je vraagt je af waarom de poes steeds een andere plek prefereert.
ik denk dat je dan moet kijken naar het gedrag van wilde katten.
die slapen in het hart van hun territorium, maar niet op een vaste plek.
het zijn geen dassen of konijnen, die een eigen hol hebben.

de feliway spray kan je inderdaad bij de dierenspeciaalzaak kopen, en meteen inzetten.
beestenbende
Panter
Panter
Contacteer:

Bericht door beestenbende »

haha, leuke plek maar inderdaad lastig typen. Sorry dat ik je verkeerd begreep....Succes met de spray trouwens, ben benieuwd of het gaat helpen. Ach en onze katten komen ook op plaatsen waar je van denkt, he pas je daar tussen? :-P
groetjes Sandra,
Kruimel, Iris, Juli, Jimmy & Guus, Hector en Jack.
Muizenis
Poema
Poema

Bericht door Muizenis »

:lol: In mijn huissie zijn inmiddels meerdere "vaste" plaatsen... met telkens een andere kat ;-) Maar de dames hebben wel zo hun eigen voorkeurtjes :D De enige die ik weleens moet zoeken is Jessy want zij is de enige die steeds nieuwe plekjes onderzoekt en goed dan wel afkeurt. Meestal is het zo dat de anderen na verloop van tijd dat door haar ontdekte plekkie ook wel lekker vinden liggen. Maar doorgaans ligt Sofie in de keuken op een rieten stoel (bij voorkeur op een plastic tas), Pebble ligt op mijn ouwe trouwe hout met biezen TV-stoel, Joyke ligt boven op bed en dan Jessy... aquarium? dvd-speler? vensterbank? boekenkast? leuning van de bank? eettafelstoel? boven op bed? boven onder bed? in de badkamer achter de wasmachine? in de badkamer op de vensterbank? in de slaapkamer op de vensterbank? tussen de garderonekast en de muur??? :geenidee: ??? Het is soms ff zoeken :lol:

Groet, Pauline
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Jan
Kitten

Bericht door Jan »

Ja, het blijft natuurlijk erg leuk om te zien welke plaats 'n poes nu weer als 'plekkie' heeft gekozen. Toen 'dakloze' Gertje de keuken en de gang aanvaard had om te verblijven i.p.v. buiten onder 'n auto, de huiskamer was echt nog 'n brug te ver...., kwam ik de keuken es binnen en vond haar, tot mijn grote verbazing, slapend in de gootsteen..... :grin: Ga dan maar es afwassen.... :lol:

Het grootste probleem, en ook 'n rede om te hopen dat Gertje uiteindelijk voor 'n vaste plek zal kiezen, is het bed. Dat is sinds jaren het domein van Bosse (ik mag er,bij hoge uitzondering, ook slapen... :grin: ) en dat moet eigenlijk zo blijven omdat ze het nog steeds niet kan vinden met die 'dakloze straatmeid'. Omdat 't bed naast 't raam staat kan ik haar eten op het kozijn zetten zodat Gertje er van af blijft ( enorme eter, die Gertje ! ) Komt ook nog bij dat Bosse op 'n speciaal 'nier vriendelijk' dieet staat.

Tot voor kort ging dat prima maar de laatste tijd begint Gertje toch verlangend naar dat bed te kijken ( de plaatsen waar ze nog niet geslapen heeft beginnen op te raken ), ze zit er dan vlak bij, op 'n bijzet tafeltje, waar ze af en toe ook placht te slapen ( liefst op 'n dienblad met 'n stuk keukenpapier, tussen de schillen van 'n net geschilde appel.. hehe ) 'n Paar weken geleden was 't dan eindelijk zover. Opeens zie ik Gertje heerlijk op dat bed slapen, alsof 't de gewoonste zaak van de wereld is. Zij aan het hoofd einde Bosse aan het voeteneind, ze had de indringer nog niet opgemerkt gelukkig. Vond 't zeer vervelend om Gertje vermanend toe te spreken dat dit toch echt de bedoeling niet was. :enaughty: Ik heb haar in het mandje gezet waar ze braaf ging slapen. Phew!! Ze heeft tot nu toe drie pogingen gewaagd om het bed te enteren.... zojuist weer.... Ik hou m'n hart vast als ik niet thuis ben.... :???:

Tot nog toe is Gertje nog steeds bijzonder tevreden met 't mandje ondanks haar pogingen om het laatste bastion hier in huis te slechten. 8-)

Ik ga morgen es kijken of ik die Feliway spray kan krijgen. Ik hoop dat 't in ieder geval niet averechts werkt....

Groeten,
Jan
Muizenis
Poema
Poema

Bericht door Muizenis »

Waarom sta je niet gewoon toe dat ze het bed delen? Laat de katten het onderling uitmaken :pdtduel: ! Als er een keer ruzie van komt is dat echt niet zo heel erg. De rangorde moet gewonn even verdeeld worden en daar kunnen wij ons als tweebenigen beter afzijdig van houden. Is de rangorde eenmaald bepaald dan zullen ze in no-time gewoon met elkaar plekkies willen delen. Uiteindelijk hebben ze elkaar ook nodig omdat ze niet zelf hun koppie bovenop kunnen wassen ;) Laat ze lekker gaan, komt vanzelf goed!

Groet, Pauline
Laatst gewijzigd door Muizenis op 18 jan 2009 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

misschien moet je eens kijken wat er gebeurt als je niet ingrijpt?
verhoudingen kunnen veranderen, wie weet? :smile:
alleen voor het voer zou je dan een andere oplossing moeten bedenken.

de feliway kan niet averechts werken hoor.
je moet natuurlijk niet gaan spuiten als ze in haar mandje ligt, maar dat is logisch.
Jan
Kitten

Bericht door Jan »

Muizenis schreef:Waarom sta je niet gewoon toe dat ze het bed delen? Laat de katten het onderling uitmaken :pdtduel: ! Als er een keer ruzie van komt is dat echt niet zo heel erg. De rangorde moet gewonn even verdeeld worden en daar kunnen wij ons als tweebenigen beter afzijdig van houden. Is de rangorde eenmaald bepaald dan zullen ze in no-time gewoon met elkaar plekkies willen delen. Uiteindelijk hebben ze elkaar ook nodig omdat ze niet zelf hun koppie bovenop kunnen wassen ;) Laat ze lekker gaan, komt vanzelf goed! Groet, Pauline
Ik zou er heel wat voor over hebben als dat inderdaad zo zou wezen ! Het punt is dat Gertje vorig jaar 'n vreselijk gevecht met de poes van de buren heeft geleverd. Hier, achter in de tuin, 'n verschrikkelijk gezicht, naderhand lag de tuin vol met haren. Er moest 'n bak water aan te pas komen om ze uit elkaar te krijgen.... Afschuwelijk! Daarom ben ik zo blij dat Gertje bijzonder onderdanig is tegenover Bosse. Ik moet er niet aan dènken dat Gertje en Bosse ooit óók eens zo'n gevecht beginnen, ik zou me geen raad weten !

Het is duidelijk dat Bosse het totaal oneens is met mijn besluit om 'die straatmeid' in huis te nemen, als ze nu ook nog 'het bed met haar moet delen' raakt ze volledig in de stress ( denk ik.... ) Ik had gehoopt dat dat geblaas naar Gertje toe wel over zou gaan of in ieder geval minder zou worden maar dat is jammer genoeg dus niet het geval.

Die paar keer per dag dat Bosse eens even naar buiten wil springt ze van 't bed, loopt naar 't mandje waar Gertje heerlijk ligt te slapen, kijkt misprijzend naar binnen en laat twee niet mis te verstane blazen horen. Gertje slaapt gewoon door.... Hehe...

Maar owee als Gertje 't waagt om op dat bijzet tafeltje te springen en Bosse zit toevallig vlak in de buurt op dat bed ! Als het geblaas niet helpt begint ze met het alom bekende 'kattengejank' . Gertje zegt niks..... de oren gaan achteruit maar ze blijft toch nog even zitten. Dan maar weer terug naar 't mandje...

Nee, Gertje toelaten op 't bed zie ik voorlopig echt nog niet zitten. Ik ben natuurlijk erg van 't beesie gaan houden ( in het begin kon ik haar niet oppakken zonder dat ze me in m'n hand beet maar dat is nu over ) maar ik hou ook nog steeds erg van Bosse... 8-) Wie weet trek ik de stoute schoenen nog wel es aan om te zien wat er gebeurd als ik Gertje toch op dat bed laat.... :edoh:

Groeten,
Jan
Jan
Kitten

Bericht door Jan »

rieneke schreef:misschien moet je eens kijken wat er gebeurt als je niet ingrijpt?
verhoudingen kunnen veranderen, wie weet? :smile:
Zie boven.. 8-)
alleen voor het voer zou je dan een andere oplossing moeten bedenken.
Ja, dat blijft ook 'n probleem. Nu is dat dus wel mooi geregeld.
de feliway kan niet averechts werken hoor.
Was vanmiddag in de grootste dierenspeciaalzaak hier in de Zaanstreek, Ranzijn in Zaandam : Feliway Spray ???.... Nóóit van gehoord !.....

Het enige dat ze hadden was 'n soort 'lokstof'...., dat heb ik maar niet meegenomen.

Ik probeer het nog bij 'n paar andere dieren zaken. Misschien kan het besteld worden.

Wel zo dat ze voorlopig nog stééds weg is van dat mandje.... 8-)
je moet natuurlijk niet gaan spuiten als ze in haar mandje ligt, maar dat is logisch.
Dat had ik begrepen, ja. :grin:

Groeten,
Jan
Jan
Kitten

Bericht door Jan »

Hoi !

Ik dacht ik laat jullie toch nog even weten hoe het nu verder gegaan is met Gertje en haar plaats hier in huis. Jammer genoeg is er eigenlijk nog niets veranderd... :-(

Zoals verwacht heeft Gertje haar eigen tentje na 'n week of twee/drie weer verlaten en is wedergekeerd naar die meest onmogelijke plaats hier in huis : de hoofdsteun van mijn stoel... :???:

( die stoel is 'n aangepaste autostoel waarvan de rugleuning behoorlijk achterover hangt, dit i.v.m mijn rugprobleem. Ik kan hier 'n paar uur achterelkaar in zitten/liggen en mijn computerwerk doen.Ik maak digitale vliegtuig modellen voor MS Flight Simulator )

Ze is er, zoals gewoonlijk, al weer tig keer afgedonderd. Ook heeft ze de gewoonte om op mijn borst te komen liggen zogauw ik in m'n stoel plaats neem. Ik kan zo nèt nog de muis bewegen. Wel gezellig maar ze is behoorlijk zwaar... :smile:

Gister dan maar zo'n krabpaal gekocht met verschillende zit/lig mogelijkheden. Achter mijn stoel gezet en verdomt, dat bovenste plankie vond ze wel wat. Is net iets hoger dan die hoofdsteun. Eerst uitgebreid zitten wassen en toen lekker slapen ( en snurken ! ).

Nu maar weer afwachten...

Die feliway spray heb ik nog steeds niet kunnen proberen. Niet te krijgen hier maar ik zie dat ik 't via internet kan kopen dus dat ga ik ook nog doen.

Blijft 'n mistery waarom zo'n poes twee/drie weken volkomen tevreden en super heerlijk in zo'n mandje slaapt ( even snel eten, even snel de tuin in, en hup dat mandje weer in ! ) en er dan zomaar opeens de brui aan geeft en het daarna geen blik meer waardig gunt....

Maar daarom zijn poezen juist zo leuk, hè. Misterieus en ondoorgrondelijk... 8-)

Groeten,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan op 30 mar 2009 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Muizenis
Poema
Poema

Bericht door Muizenis »

:lol: Zomer, Herfst, Winter en Lente stalling misschien ;-)

Sofietje hier heeft ook zo'n irritante plek waar ik haar steeds weg moet sturen... Ze kruipt tussen mij en het toetsenbord in en wil dan over mijn rechterarm gaan liggen zodat ik met de muis niets meer kan doen :roll:

Groet, Pauline
Plaats reactie