Lymfeklierontsteking

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Gesloten
Gast

Lymfeklierontsteking

Bericht door Gast »

Heeft er iemand informatie over lymfeklierontsteking bij een kat. Ons katertje van 1 jaar heeft misschien deze ziekte. We hebben het vannacht pas gehoord. Morgen moet er een bloedonderzoek gebeuren. Wie heeft er ervaring mee?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 1915
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hallo Resora,

Een lymfeklierontsteking is vaak het gevolg van een andere aandoening (kijk ook hier onder Infectieziekten). Omdat er uiteenlopende aandoeningen zijn die dit tot gevolg kan hebben, is het misschien beter om eerst de uitslag van het bloedonderzoek af te wachten. zonder eerst te speculeren wat het kan zijn. Heeft je kat nog andere ziekte-symptomen?

Groeten,
Roland
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Resora

Bericht door Resora »

Nu niet meer... We hebben Mauriceke laten inslapen. Waarschijnlijk was het leukose, ook al was hij altijd keurig ingeënt... De sneltest toonde een lichte verkleuring voor leukose. Eigenlijk moet er dan een labotest gedaan worden, maar uit de foto's bleek dat zijn longen en hart al erg in de verdrukking zaten door lymfevocht . Bovendien had hij al uitdrogingsverschijnselen. We liepen al een tijdje de DA-praktijk plat met allerlei klachten zoals braken na het eten en een verkoudheid, die ook zijn zussen en zijn mama gekregen hebben. En ze zijn daar ook alle vijf van hersteld, maar dat braken van hem kwam terug. daar kregen we pillen voor, die we nauwelijk konden toedienen en speciale voeding tegen gastritis... Tot hij gisterenacht plots erg naar adem lag te pompen en we naar de DA van wacht moesten. Die stelde vast dat er een zwelling van zijn lymfeklieren was en de rest staat hierboven. Hij was een jaar sinds 11 april.
Bedankt voor je reactie.
Vera
Resora

Bericht door Resora »

Bedankt allemaal, voor jullie lieve reactie's. We zullen Mauriceke inderdaad erg missen. Het was een erg aanhankelijk dier. Ik heb hem en zijn drie zussen helpen geboren worden en toen zijn mama ziek was hebben we ze met de fles bijgevoed. Dat schept wel een extra band. En vijf katten, we hebben behalve de "streepjesfamilie" ook nog een lieve zwarte poes, lijkt plots zo weinig...
Maar jullie medeleven helpt. Dankje wel.
Gast

Bericht door Gast »

Tjemig zeg!
Ik heb twee maanden geleden mijn kat in moeten laten slapen wegens leukemie. Drop was ook nog maar 2,5 jaar. Het wass volgens de dierenarts ook super zeldzaam, deze vorm, hij had het zelf nog nooit meegemaakt! Wij hebben de avond van het inslapen zijn bloedonderzoek gezien, toen wist is pas zeker dat ik de juiste keuze maakte. Er klopte werkelijk niks van, hij kwam zelfs bijna 50% in zijn waardes boven of onder die van gestreste katten! Het was wel vreemdgenoeg een geruststelling, dat we er goed aan deden.(in 4 dagen was alles bekeken, naar de Da, onderzoek en Inslapen, ppfff) Hij had wel verminderde eetlust, werd wat magerder en zijn vacht was slecht, maar hij spinde nog en speelde een beetje. We zijn denk ik net op tijd geweest, maar ja..wie weet hoe lang hij er al mee rondliep. katten laten zo moeilijk blijken dat ze ziek zijn, een hond gaat zielig in een hoekje liggen. Deden katten dat ook maar he? Maar ja, t was heel erg, echter ben ik blij met de keuze die je bij dieren wel hebt en bij mensen niet: kiezen voor een rustige dood, zonder lange lijdensweg.
Heel veel sterke!
xxx
Saskia
Resora

Bericht door Resora »

Twee zussen van Mauriceke, Wacka en Matou, hebben vandaag de sneltest tegen leukose ondergaan. Wacka bleek gezond, maar Matou's test was positief. We hebben nu bloed laten afnemen voor een labo-onderzoek om zekerheid te hebben. Maandag krijgen we de uitslag. Het wordt een moeilijk weekend, vooral voor mijn dochter Femke en haar vriend, want het zijn hun katjes, hoewel we allemaal aangeslagen zijn door dit slechte nieuws.
Momenteel is onze Matou nog blakend van gezondheid. De Da gaf aan dat, indien de labotest positief zou zijn, we eventueel een interferronbehandeling kunnen starten om haar immuniteit aan te zwengelen. Wie heeft daar meer informatie over? Zijn er bijwerkingen? helpt het inderdaad, want ik geloof niet dat onze Da daar zo een heilig vertrouwen in had, hoewel we er niet verder op in gegaan zijn. Starten we die behandeling onmiddellijk, of pas als er ziekteverschijnselen zijn? En welke prognose heeft een kat die leukose positief getest wordt? We hebben ook nog drie andere katten die tot nu toe niet getest zijn. Ik wil het graag weten, maar mijn man en mijn oudste dochter voorlopig nog niet. We wachten maar even af wat de uitslag van ons Matouke is...
Resora

Bericht door Resora »

Hallo, allemaal.
Ik kom hier blijkbaar steeds weer terecht als het moeilijk gaat met mijn katten. Vanochtend werd ik uit bed gebeld door de Da met slecht nieuws: de labotest wees uit dat onze Matou inderdaad besmet is met leukose. We gaan nu nog bewuster van haar en de vier andere katten genieten en verwoede pogingen doen om haar zolang mogelijk gezond te houden. Ik ga voorraden vitaminepasta en echinaccea inslaan. Heeft er iemand tips hoe ik dat laatste goedje bij een kieskeurige kat binnen krijg?
Gesloten