Wildplassen na blaasinfectie

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Mijn kat Poetin (2,7 jr oud, gecastreerde kater) heeft een blaasinfectie. Hij plaste hele kleine beetjes, ook buiten de kattenbak.
Onderzoek van urine wees uit dat hij geen blaasgruis heeft.
De dierenarts zette hem eerst op 10 dagen Amoxicilline. Dit had weinig effect. De kleine beetjes bleven, het wildplassen ook, en hij bleef bloed in de urine hebben.
Nu moet hij Marbocyl en Dridase innemen, hij zit nu in dag 4 van deze kuur. Zijn plasjes zijn nu wel opnieuw groter en er lijkt ook geen bloed meer in te zitten, maar hij blijft overal in huis plassen.

Aan de kattenbak ligt het niet: die wordt 2x daags schoongemaakt en hij staat op een rustige plaats. Voorheen maakte Poetin er ook nooit een probleem van op de kattenbak te gaan.
Mijn kat gaat niet buiten.

Wat kan ik tegen het wildplassen doen?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door Sandra W »

Ik vrees dat dit wildplassen nog wel eventjes zal aanhouden totdat hij er weer helemaal bovenop is, dus er zit nu niet veel anders op dat alle plasplekken goed schoon te maken en te behandelen met anti-plasspray en je kat maar in een beperkte ruimte van het huis te laten. Kijk ook eens op het speciale "wildplassen" topic voor verdere goede tips.

groeten,
Sandra
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

In de dierenkliniek heeft men 2x zijn urine op gruis onderzocht, dat was negatief. Rx-onderzoek heeft uitgewezen dat zijn blaas heel klein is, wsch door stress. Hij heeft 2 antibioticakuren achter de rug, daarna een kuur met Tolfedine en CYstease. Alles werkt een dag of 3, dan slabakt het opnieuw. Ik gebruik nu sinds een week Feliway-verdampers en bachbloesems, en het is weer hetzelfde liedje:eerst effect, nu vermindert het opnieuw. De dierenarts wil nu evt. met antidepressia proberen, maar daar ben ik zo bang voor. Ik wil niet dat hij apathisch en suf wordt, het is zo'n levendig diertje.
Zijn tweelingbroertje gaat fluitend door het leven, maar Poetin is een echt stresskonijn. Elk geluidje, op de tv, op straat, heeft hij gehoord. Hij waakt altijd. Hij is ook heel intelligent.
Volgens mij heeft hij verlatingsangst: als ik eens een paar uurtjes weg ben, wijkt hij daarna niet van mijn zijde.
Er is het afgelopen jaar wel veel stress in huis geweest omwille van familiale omstandigheden, maar er is geen verhuis ofzo geweest; Ik vermoed dat hij de stress tussen de familieleden opraapt.
Ik wil hem zo graag gelukkig zien, het is zo'n lief en aanhankelijk en goed beestje.
Vooraleer met de antidepressiva te beginnen, wil ik toch nog eerst eens contact opnemen met een homeopathisch dierenarts.
Tips zijn altijd welkom!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door Sandra W »

Persoonlijk denk ik dat homeopatische middelen hier niet meer voldoende zijn en dat antidepressiva dus een uitkomst kunnen bieden, (eventueel) gecombineerd met een kattengedragstherapeute.

Ik heb zowel in het asiel met een extreem bange kat als bij mijn eigen stresskat een hele goede en blijvende gedragsverandering gezien na het gebruik van het antidepressivum Clomicalm, maar daar valt of staat het wel met de juiste dosering, zodat hij niet te suf en apatisch wordt. Een kwart pilletje is meestal meer dan genoeg, zelfs als de dierenarts een halve pil voorschrijft.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door rieneke »

ook ik denk dat clomicalm zo'n slecht idee nog niet is, liefst in combi met gedragstherapie.
let wel op; sommige dierenartsen zien katten als kleine hondjes, en doseren te hoog.
0.3-0.5 mg per kg, 1x daags is de juiste dosis.
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Cheetah en Tiger,
Dank voor jullie bemoedigende reactie en vooral voor de concrete tips ivm dosering. Ik zal er zeker rekening mee houden.
De dierenarts in de dierenkliniek is tot hier toe altijd voor rede vatbaar geweest, ze ging ook nog eens opzoeken welke dosering en welk medicijn het best zouden zijn voor Poetin, dus ik denk dat het op dat gebied wel goed zit.
Heeft iemand van jullie ervaring met gedragstherapie? Wat houdt dat precies in? Het is nogal prijzig, niet? IK heb al eens rondgegoogled om iemand in de buurt (Belgische Limburg) te vinden, maar geen succes.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door Sandra W »

Eerst even iets rechtzetten: onze namen zijn Sandra en Rieneke (Tiger en Cheetah geven het aantal berichtjes aan dat we hebben geschreven) ;-).

Verder zijn we beiden toevallig ook in opleiding tot kattengedragstherapeute (al ben ik pas aan het begin van de opleiding), dus weten we hier wel iets van. Een gedragstherapeute heeft meestal eerst telefonisch contact met je en vervolgens moet je een uitgebreide lijst met vragen invullen om zoveel mogelijk achtergrondinformatie te krijgen en daarna komt ze een aantal keer bij je langs om jou en je kat te observeren en op concrete tips en adviezen te geven naar aanleiding van hetgeen ze ziet (bijvoorbeeld over de kattenbakken, over stressreductie, over de andere kat). Kattentherapie is inderdaad helaas behoorlijk duur, dus overleg ook even met je dierenarts of je eerst kunt beginnen met alleen antidepressiva.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door rieneke »

ik ben al klaar met de opleiding sandra :smile:

als je contact opneemt met tinley, hebben ze misschien een stagiaire voor je, klaproos.
die houdt continu ruggespraak met de docenten, en is een stuk goedkoper.
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Sorry voor de verwarring ivm de namen, ik ben te snel geweest. ;-)

Wie of wat is tinley?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door rieneke »

http://www.tinley.nl" onclick="window.open(this.href);return false; :smile:
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Omdat ik ten einde raad was, ben ik eergisteren met Clomicalm moeten beginnen, ik kon het niet meer aanzien.
Alle andere middelen hebben eventjes geholpen, maar niet blijvend. Feliway, Cystease, Telizen (deze 2 laatste krijgt hij nog steeds).
Ik heb zo met hem te doen. Zijn blaasje krijgt nu wel wat rust met die Clomicalm, maar ik ben mijn Poetin kwijt: hij is lusteloos, staart zomaar wat in het ijle, spint of speelt niet meer, 'helpt' niet meer in huis... erg om aan te zien.
Weet iemand of die bijwerkingen na een poos verdwijnen? Ik denk dat ik voor alle zekerheid volgende week de DA nog maar eens lastigval.
Volgend WE komt er ook een gedragstherapeute een kijkje nemen.
Het doet me zoveel verdriet Poetin ongelukkig te zien, hij krijgt zoveel liefde en aandacht en nog is het niet genoeg...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door rieneke »

geef je de juiste dosis?
als je het 1x daags geeft, kan het nog wel eens helpen om de helft 2x daags te geven.
mocht je katje zo duf blijven, dan is er soortgelijke medicatie zoals bijv. selgian.
zelfde effect, andere invalshoek.
wacht het verder even af wat de therapeute er van vindt.
ik vind het toppie dat je je zo inspant voor je beestje.
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Hij krijgt tweemaal daags 1/2 tabletje van 5 mg. Hij weegt 4,3 kg.
Is de dosering te hoog volgens jou?
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door rieneke »

ja die dosering is veel te hoog.
voor katten is de juiste dosering 0.3 a 0.5 mg per kg, 1x daags.
veel dierenartsen schrijven de dosering voor hondjes voor, maar katten zijn geen kleine hondjes :evil:
klaproos
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 jan 2009 20:00

Re: Wildplassen na blaasinfectie

Bericht door klaproos »

Oei, dat is inderdaad een pak minder. Even rekenen: dat is ongeveer 1,3 g à 2,15 g per dag voor Poetin dus, dat is nog niet 1/2 tabletje.
Hoe krijg ik dat precies gedoseerd? Ik kan de tabletjes wel half doorbreken, maar ze zijn heel erg klein, dus als ik nog kleiner moet gaan weet ik niet goed hoe dat moet.
Plaats reactie