Buitenkatje in huis genomen

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
krebby
Kitten

Buitenkatje in huis genomen

Bericht door krebby »

Hallo. ik heb al een jaar een kat in huis genomen dat eigenlijk altijd buiten wil zijn.
daarom ook laat ik haar 's ochtends naar buiten en als ik thuis kom ook. 's avonds als ik ga slapen haal ik haar op en gaat ze ergens in huis slapen. 's ochtends komt ze me soms wakker maken door naast mijn hoofd te gaan liggen of me aan te raken. allemaal hardstikke leuk.
Maar als mijn leefpatroon anders is: ik kom eerder thuis en ze komt me tegen, dan wil ze of mee naar mijn huis of naar de schuur waar haar domein is (eten en dergelijke).
Als ik haar in huis neem loopt ze constant achter me aan, is (wat ik van mijn vorige katten niet ken) meer onrustig. het lijkt of ze wacht op aandacht van me. ik geef het haar ook wel af en toe, maar andere katten gaan lekker ergens slapen of zo, of komen op je schoot liggen.
soms wil ze dan toch weer naar buiten.

het komt er opneer dat ik me erg vervelend voel over de situatie. het maakt mij onrustig, ik kan niet doen wat ik wil, zij krijgt aandacht te kort.

Is zij ongelukkig? moet ik meer aandacht geven? moet ik haar (gedrag) negeren en aandacht geven wanneer ik dat kan en zin heb?

toch hou ik van haar met haar rare gewoontes; het aaien op speciale plaatsen in huis. maar het vreet wel aan miijn energie.

kan iemand me een tip geven
bedankt
Sandra W
Tijger
Tijger

Re: buiten katje in huis genomen

Bericht door Sandra W »

Ik herken je probleem heel goed, want in mijn studententijd had ik ook altijd eigenlijk te weinig tijd voor mijn toenmalige kat die op de raarste tijden aandacht wilde. Ik ging er dan ook vaak expres voor zitten om de schade in te halen, maar het voelde dan toch vaak ook als een verplichting. Ik begrijp dus ook heel goed dat je een schuldgevoel gecombineerd met een gevoel van ergenis hebt, terwijl de kat er eigenlijk niets aan kan doen dat ze is wie ze is.

Misschien moet je dit onrustige gevoel bij jezelf toch maar proberen van je af te zetten en je bedenken dat je doet wat je kunt om dit dier een goed huis te geven en daarbij even heel gericht bij binnenkomst 10 minuten wat extra aandacht geven en haar daarna haar ding laten doen, want anders blijf je haar aandacht geven op die momenten dat zij onrustig is en continu je aandacht vraagt.

Ik weet niet wat voor soort karakter je poes heeft en of ze sociaal met andere katten is, maar anders zou je eventueel nog een andere kat erbij kunnen overwegen voor wat extra aandacht als je echt het gevoel heeft dat ze aandacht te kort komt.

groeten,
Sandra
krebby
Kitten

Re: buiten katje in huis genomen

Bericht door krebby »

Bedankt voor je reactie.
Een 2e kat is inderdaad een optie.
Maar ik heb het idee dat mijn lieverd een kat is dat niet veel speelt met andere katten. ik heb het idee dat katten zowiezo erg autonoom zijn. Met zusjes/broertjes kunnen ze nog wel eens samenwerken/spelen.
Ik krijg zelf weinig mensen op bezoek, maar ik heb gemerkt dat ze als er bezoek is de 'kat uit de boom kijkt' volgens mij kan ze zich wel aanpassen aan andere mensen.
maar omdat ze zo vaak buiten is kan een andere kat in huis erbij wel lastig worden met wennen. maar het is te proberen in de toekomst.
Ik woon 3 hoog ik zie dus niet echt hoe haar leventje buiten is.
Er was ooit een lieve brutale kat die in elk huis in het portiek binnen drong. Ik had het idee dat mijn kat en hij toch wel aan elkaar wenden, elkaar wel accepteerden.
ik zie hier toch echt wel een uitdaging.
Bedankt voor de reactie.
Gesloten