Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door lievelijn »

jeetje wat zal je geschrokken zijn! gelukkig is met het juiste voer een volgende keer gemakkelijk te voorkomen! sterkte en een dikke knuf voor jullie!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

leonie, hoe gaat het nu met tony?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Okee, daar gaan we.

Ik heb vanmorgen.middag (ca. 12 uur) Tony op mogen halen, na twee nachtjes in de kliniek (moest een extra nachtje blijven omdat hij nog geen goed plasje had gedaan. Hij hoefde geen katheter in te houden... geen narigheid...

Ik heb de vrouw aan de balie eerst natuurlijk haar ding laten doen... Ze heeft de rekening helemaal uitgelegd!! iets wat ik nog nooit eerder heb meegemaakt! Dat was erg prettig, bij mijn andere kliniek voel ik vaak dat ze maar wat doen en het dan in rekening brengen ! :-| (niet dat dat persé zo is)

Daarna vroeg ze of ik nog vragen had. Ik vroeg naar het urinediëet dat hij nodig had.... Zij vertelde mij dat hij geen dieet nodig had?!?! :shock: Ik geloof daar niets van om eerlijk te zijn. Ik wil zeker weten dat komend gruis niet door minder goed voedsel komt.! :eshifty:

Hij heeft de 'simpele' versie van blaasgruis, namelijk; Struviet
Afbeelding


Wat, zoals je hieronder ziet tot heftige gevolgen kan leiden.
Afbeelding


Okee,

na deze vervelende beelden van wat mijn katertje uit zijn minieme plasbuis moest krijgen geloof ik niet dat hij, gewoonweg na twee weken urine dieet (wat de vrouw aan de balie aan had geraden), weer terug kan op normaal voer.

Ik begrijp nu dat normaal supermarktvoer niet persé slecht is, maar dat het wel hoge waarden van fosfor en magnesium in zich heeft. Dé twee bestanddelen van struviet. Daarom heb ik tóch de keuze gemaakt (met de hulp van de mensen op deze site) om mijn kat voor de rest van zijn leven op een urine-okée recept te zetten. Of dat nu Hills of Royal Canine is... dat is me om het even...

of is er verschil?!

Wat ik wel weet is dat ik NOOIT maar dan ook NOOIT meer zoiets wil meemaken met mijn kat!!!

Nu zit hij in de rookstoel achter mij... Koning te rijk op een donzen dekntje, hoewel hij een kaal klein mannenbuikje heeft met zijn karakteristieke 'mannenflapje' (A.K.A. vetlubbertje onder de buik) en zijn 'mannentepeltjes'

Het is zo'n schatje...

Zelfs de mensen van de kliniek deden hem niet graag weg... omdat het zo'n schatje was met zijn hoge 'miauwtje'

:grin: :cry:

Huilen en lachen tegelijk!!!

mon petite prince
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

Toch klopt het wel wat deze dame je vertelde, want er zijn twee soorten blaasgruis: bij de ene geef je tijdelijk blaasgruisdieet en bij de andere voor de rest van zijn leven. Waarschijnlijk heeft jouw kat dan de variant waarbij je slechts tijdelijk blaasgruisbrokjes geeft, maar het kan geen kwaad om het voor de rest van zijn leven te geven, dus dat zou ik zelf ook doen, gewoon voor de zekerheid.

Het is ook een goed idee om in het begin (de eerste twee weken) één keer per dag een blaasgruiskuipje "versvlees" te geven (bijvoorbeeld van Clinic), want daar zit veel vocht in en dan moet hij vaker plassen en dat is goed voor het doorstromen van de blaas, zodat er niets achterblijft.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

plus dat vers vlees de urine verzuurt, en dat is mooi meegenomen :smile:
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Ja hij heeft nu van die zakjes... Maar geen 'versvlees' geloof ik. Nuja, ik moet na twee weken toch nog de plas laten onderzoeken. Ik vraag het dan nog wel even.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

oeps, verkeerd gelezen :oops: ik dacht dat sandra het over echt vers vlees had.
dat mag je nl ook gerust geven als hij het lust.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

loonsy schreef:Ja hij heeft nu van die zakjes... Maar geen 'versvlees' geloof ik. Nuja, ik moet na twee weken toch nog de plas laten onderzoeken. Ik vraag het dan nog wel even.
Je kunt beter niet wachten tot over twee weken, want in deze eerste weken heeft hij juist extra veel vocht nodig, dus gewoon even morgen naar de dierenwinkel gaan voor wat kuipjes of blikjes speciaal voor blaasgruiskatten (bijvoorbeeld van Clinic) of naar je dierenarts voor dieetblikvoer van Hills (Royal Canin helaas geen dieetblikvoer).
rieneke schreef:oeps, verkeerd gelezen :oops: ik dacht dat sandra het over echt vers vlees had. dat mag je nl ook gerust geven als hij het lust.
Vers rauw vlees is inderdaad ook erg goed voor katten met blaasgruisproblemen, dus dat kun je ook nog geven. Het is trouwens erg goed voor alle katten, dus ook voor de gezonde.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Ja, ik heb van dat urinedieetvoer van Hills gekregen bij het verlaten van de dierenarts. Dat krijgt hij nu...

maar hij heeft continu zo'n honger. Hij is gewend ieder moment van de dag een brokje ofzo te kunnen eten en nu moet hij wachten tot het weer tijd is. Hij wordt echt heel vervelend ervan :eshifty:

Op de doos staat dat hij 3 tot 3 1/2 zakje mag. dat geven we hem dan ook over de dag verspreid maar nog heeft hij honger...

Nouja, Als het maar goed voor hem is.

Gisteren heeft hij echt een MEGA plas gedaan :D :edance: :eclap: Ik wist niet dat ik zo blij kon worden van urine :pdtjok:

Nouja... Het gaat dus wel lekker geloof ik...

Ik speel al lang met het idee om te gaan BARFen met Tony... Alleen ik blijf tweifelen omdat ik bang ben dat hij niet genoeg voedingstoffen binnen krijgt omdat ik iets vergeet ofzo...

Ik ga me toch maar wat beter inlezen op het onderwerp. Zeker nu het goed voor zijn gezondheid zal zijn.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Lotte »

Het is hier wel offtopic, maar ik wil er toch nog even op in gaan.
je hebt ook een variant die tussen het barfen en de brokken in zit. Dit zijn complete "vers" voeders uit de vriezer.
Bij de dierenwinkel kun je in ieder geval Prins krijgen. (Ik dacht ook carnibest, maar dat weet ik niet zeker)
Als je dit geeft heb je minder kans op het vergeten van "onderdelen".

Misschien is dat wat voor Tony?
(kleine waarschuwing, ik vond het vreselijk stinken, maar dat kan aan mij liggen.
Onze katten haalden de neus er dan ook voor op, maar de katten van vrienden hebben het meteen op gegeten)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten