Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Pompidou_poesie »

Hoi

Nu de katjes ingeënt zijn en gezond bevonden zijn, zouden we ze stilaan ook met de buitenwereld willen laten kennismaken.

Nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste aanpak... ik ben bang dat ze niet meer terugkomen :oops:

Bedankt voor jullie antwoorden!!

Groetjes
Cindy
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door rieneke »

ik zou zeker wachten tot ze gecastreerd zijn.
het zijn nu ook nog ongeleide projectielen, goede kans dat er akelige dingen gaan gebeuren.
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Pompidou_poesie »

hoe bedoel je??

kan je ze op 6 maanden ook nog buiten laten??? is dat niet te laat??

en hoe doe ik dat best, laat ik hen zelf zover lopen als ze durven, of moet ik een grens leggen, en die dagelijks wat verder leggen???
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door rieneke »

6 maanden is echt vroeg genoeg om ze buiten te laten.
tegen die tijd bouw je het rustig op, eerst laat je ze hongerig naar buiten, en je gaat zelf mee.
na een kwartiertje naar binnen, en lekker eten.
en zo iedere dag wat langer.
maar nu zijn ze echt nog te klein.
ook lees ik dat je katers al geslachtsrijp raken.
laat je ze nu buiten dan heb je kans dat ze hun hormonen achterna gaan.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Sandra W »

Helemaal mee eens, ik heb helaas vaak genoeg hele lieve tamme kittentjes opgevangen in het asiel die de weg hopeloos kwijt waren geraakt toen ze alleen naar buiten mochten. Soms kwam hun baasjes ze dan weer halen, maar meestal niet. Gewoon nog even wachten dus tot na de castratie/sterilisatie en dan langzamerhand opbouwen en 's-avonds weer naar binnen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Shaz »

Helemaal nu het bijna oud en nieuw is zou ik nog even wachten. Eerst castreren en tegen die tijd is het weer ook vast weer wat vriendelijker.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Lana »

Wij deden de poezen pas naar buiten als ze gesteriliteerd waren.
We gaven ze zo laat mogelijk eten zodat ze thuis komen om te eten! Na het eten savonds niet meer naar buiten laten gaan! Dat heeft altijd gewerkt.

Nu woon ik samen, in een apartement (7 hoog)
Het plan is om na een paar jaar een huis te kopen. Zou het dan nog mogelijk zijn om Lana naar buiten te laten gaan? Omdat ze de gevaren nu nooit aangeleerd krijgt?
Heeft iemand hier ervaring mee?
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Pompidou_poesie »

Bedankt voor het advies, de dames worden in februari gesteriliseerd, tot dan houden we ze binnen.

Wat is dan wel een goeie leeftijd om ze buiten te laten??
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Sandra W »

Dat is lastig te zeggen, want het hangt een beetje van het karakter van het kittentje af, of hi/zij al geholpen is, hoe veilig de buurt is en of je bijvoorbeeld een hoge schutting hebt waar ze nog niet overheen kunnen, maar in z'n algemeenheid zit je zo rond 6 à 7 maanden wel goed als je rustig opbouwt.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2008 13:57

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Pompidou_poesie »

de buurt is op zich wel veilig, maar achterin de tuin kunnen ze wel de tuin van de buren in en verder dus

Het is hier wel een katgezinde buurt ;) bijna iedereen in de buurt hier heeft 1 of meerdere katten (dus ze worden zeker binnengehouden tot ook de dames geholpen zijn!!)

Dan zijn ze 6/7 maanden, dan ga ik het stilaan opbouwen, en dan is het ondertussen alweer maart bijna, dus hopelijk alweer iets warmer!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door Lotte »

Lana schreef:Wij deden de poezen pas naar buiten als ze gesteriliteerd waren.
We gaven ze zo laat mogelijk eten zodat ze thuis komen om te eten! Na het eten savonds niet meer naar buiten laten gaan! Dat heeft altijd gewerkt.

Nu woon ik samen, in een apartement (7 hoog)
Het plan is om na een paar jaar een huis te kopen. Zou het dan nog mogelijk zijn om Lana naar buiten te laten gaan? Omdat ze de gevaren nu nooit aangeleerd krijgt?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb hier wel ervaring mee.
Op de flat mochten ze bij mij ook niet naar buiten.
Saar is een ex-zwerver. De jaren binnen heeft ze vol op van genoten, maar nu mag ze (na 3,5 jaar) weer naar buiten. Aelyn is alleen als ienie-mini naar buiten geweest en daarna 2 jaar niet.
Ik laat ze sinds half augustus naar buiten. Alleen op de momenten dat ik thuis ben en nooit met volle buik.
We zijn ook begonnen met samen heel kort naar buiten.
Nu gaat Saar wel op sjouw maar is na uiterlijk 1,5 uur terug (en meestal terug te roepen met een blikje voer) Aelyn gaat niet verder dan de directe buren en nooit langer dan 10 minuten.

Mijn ervaring is dat je het dus prima kunt doen als ze wat ouder zijn. Zolang je het rustig opbouwt en het zo veilig mogelijk maakt voor ze.
(ook moet je zelf leren los laten als je ze echt naar buiten wilt laten, of je moet je tuin zo afrasteren dat ze er niet uit kunnen, maar dat is niet altijd haalbaar)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
fazerdriver
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 sep 2008 15:16
Locatie: Veldhoven

Re: Katten buiten laten, hoe laten wennen???

Bericht door fazerdriver »

Ik wil mijn katten in het voorjaar ook naar buiten doen, maar wil niet dat ze buiten mijn tuin komen. Nu wil ik dus de tuin gaan afrasteren. Heb al wel wat mogelijkheden gezien, maar deze zijn aardig aan de prijs (volledige aluminium afrastering).
Heeft iemand ervaring in het afrasteren van een tuin zodat ik de katten wel buiten kan laten maar dat ze niet weg kunnen?

Groeten,
Karin
Gesloten