# Kitten van 6 weken oud

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gesloten
Anneke84
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2008 20:48

# Kitten van 6 weken oud

Bericht door Anneke84 »

hoi iedereen

ik heb van mijn super lieve vriend een kitten gekregen voor kerst(omdati ik al lang zaag achter een kat). Alleen is hij (micky) 6weken oud. ongeveer 3weken te vroeg weg van de moeder dus.
vandaag heb ik hem gekregen.

hoe moet ik deze kitten opvoeden? kan hij al een kattenbak gebruiken?
moet ik hem kittenmelk geven? of kattenmelk?
veel met hem spelen of met rust laten?
ik ga zowizo naar de dierenarts dinsdag voor een volledige check, want hij komt van een boerderij en kan dus een oorparrasiet hebben.

aub help mij, ik wil niets liever dan voor deze kleine pruts heeeel goed te verzorgen. wij hebben altijd katten gehad, maar dit is de jongste kat ooit van mijzelf.
alvast bedankt

groetjes
Ann
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: kitten 6wk oud

Bericht door Sandra W »

Hij is inderdaad nog heel erg jong, maar ja daar kun jij niets meer aan veranderen en natuurlijk wil je het allerbeste voor dit kleintje. Hopelijk kan ik je alvast op weg helpen met wat tips en volgen er vele andere goede bruikbare adviezen (maar kijk ook even bij de andere topics over dit onderwerp).

Wat betreft eten: als hij al goed zelfstandig eet kun je hem het beste kittenbrokjes geven of eerst babybrokjes als hij dit lekkerder vindt en dan overstappen op kittenbrokjes. Dit kun je wat eetbaarder maken door wat warm water erover heen te gieten (dan komt de geur vrij en dat vinden ze lekkerder) of wat speciale kittenmelk erdoor heen. Geef hem geen kattenmelk, want dat kan zijn maagje nog niet verdragen. Je kunt hem ook 1 keer per dag wat blikvoer voor kittens geven, maar pas dan wel goed op voor diarree.

Kattenbak: op zich hoort hij al zindelijk te zijn, maar je kunt hem wel wat helpen door hem in het begin na het eten en drinken én na het slapen even op de kattenbak te zetten zodat het kwartje goed valt.

Spelen: hij heeft meestal korte periodes van heftig spelen die worden afgewisseld met veel slapen, dus speel maar lekker met hem (bijvoorbeeld met een hengetje met een muisje) als hij dit zelf aangeeft of geef hem speeltjes om zichzelf mee te vermaken (balletjes, propjes papier, een tunnel enz.). Als hij moe wordt merk je dit vanzelf en dan laat je hem lekker slapen.

Verder heeft hij nog erg veel liefde en aandacht nodig, want hij zal in het begin zijn moeder en broertjes en zusjes erg missen, dus knuffel maar veel met hem en laat hem lekker op je schoot slapen. Koop ook maar een lekker klein mandje met een zacht dekentje erin voor hem en een krappaal om in te klimmen en zijn nagels aan te scherpen (als hij groter wordt).

De dierenarts zal je verder wel dingen uitleggen als inenten als hij oud genoeg is (ongeveer 9 weken), ontwormen en ontvlooien. Het echte opvoeden hoef je nog niet te doen, want daar is hij nog te jong voor, maar het is wel handig om in de loop van de weken zo langzamerhand aan te gaan geven aan je kittentje wat je wel en niet goed vindt en je daar ook aan te houden, zodat hij het gaat begrijpen. Kijk gelijk ook goed in je woning wat eventueel gevaarlijk voor hem zou zijn, zoals kabels enzo, doe daar maar even wat omheen voordat hij ze door wil bijten.

Tenslotte het allerbelangrijkste: veel plezier met je nieuwe huisgenootje!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: kitten 6wk oud

Bericht door loonsy »

Ten eerstse: ALLES WAT SANDRA ZEI.

Ten tweede:
sandra schreef:Verder heeft hij nog erg veel liefde en aandacht nodig, want hij zal in het begin zijn moeder en broertjes en zusjes erg missen, dus knuffel maar veel met hem en laat hem lekker op je schoot slapen
Dit is een zeer waardevol advies. Zorg ervoor dat ieder uurtje dat vrij is ook benut wordt. Of jij dat nu ben of een ander... Aandacht, heb ik begrepen, is een van de belangrijkste dingen die je een jong katje kan geven.

Ik wil nog een ding toevoegen aan sandra's zeer goede raad! En da is: Denk even goed over de castratie!!!
Laat hem niet buiten voor dit gebeurd is!!!! Ook al dank je dat hij nog niet geslachtsrijp is! Dat kan wel het geval zijn!!

pas op daarmee!

Succen verder met je lieve ventje!!!

Een huis zonder dier is als een huid zonder ziel!!!
Anneke84
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2008 20:48

Re: kitten 6wk oud

Bericht door Anneke84 »

Dankjewel voor jullie adviezen, ik had al kattenmelk gekocht, maar die bewaar ik dan wel voor als hij groter is.

vannacht heeft hij op het bed geplast, dus zindelijk is hij niet, vandaag is dag 1 van zijn kattenbaktraining :)
van de krabpaal en speeltjes is hij nog bang. maar ik zet hem zoveel mogelijk bij de speeltjes en op de krabpaal. (hiervoor enkele tips?)

dus momenteel beperkt het spelen zich met onze handen en kleren.
knuffelen en aaien doe we hem bijna elk moment hij wanneer hij wakker is. al vanaf het begin was hij aan het spinnen wanneer we hem aanraakte, dus op sociaal gedrag verwacht ik geen problemen.

vele groetjes
Ann, Manuel en Micky
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: kitten 6wk oud

Bericht door rieneke »

mogelijk dat de bak te ver weg was, als zo'n kleintje moet, dan moet hij ook meteen.
het is een goed idee voor nu om wat meer bakjes (kunnen simpele teiltjes zijn) her en der neer te zetten.

verder raad ik je af om het katje aan te leren je handen als speelgoed te zien.
tegen de tijd dat hij 5 kg weegt en flinke klauwen heeft zal je begrijpen wat ik bedoel :-P
handen zijn om mee te aaien, niet om mee te spelen.
veel plezier met je kleintje!
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: kitten 6wk oud

Bericht door lievelijn »

inderdaad met je handen laten spelen is geen goed idee...dat gaat echt zeer doen. een touwtje met iets eraan zou je nu zo kunnen improviseren om dat meteen af te leren. Mocht ze toch proberen met je handen te spelen, laat ze dan slap vallen en haal ze zo snel als mogelijk is weg (niet te snel wegtrekken dat is juist een prikkel ;-)

wij hadden voor vlinder toen id een extra teiltje met grit staan, maar andere dingen kan je er ook voor gebruiken! vriendin van me had een lege doos van de frisdrank blikjes gebruikt. (al had ze daar wel plastic zakken onderin en ze die maar 1/2 dagen gebruikte :P haar vriend heeft een snackbar en er gaan bergen blikjes doorheen in de verkoop)

geniet van je katje en kijk hier eens verder op het forum zodat je nog meer leert over je nieuwe huisgenootje :grin:
ik <3 Vlinder
Gesloten