Altijd eten neerzetten of op vaste tijden laten eten?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door yana »

Dát vraag ik me dus af; bij te dikke kat; juist 2x per dag voeren, of hele dag?
Bij mensen is het juist góed elke 2 uur ofzo wat te eten om de verbranding op gang te houden..
Werkt dat anders bij katten?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Shaz »

Onze katten zouden veel te dik worden als we de hele dag door eten aan zouden bieden dus krijgen ze drie keer per dag brokken. Een enkele keer zit er nog wat in de bakjes als ik ze weer geef maar meestal is het binnen een half uur op.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

yana schreef:Dát vraag ik me dus af; bij te dikke kat; juist 2x per dag voeren, of hele dag?
Bij mensen is het juist góed elke 2 uur ofzo wat te eten om de verbranding op gang te houden..
Werkt dat anders bij katten?
Het werkt bij katten precies hetzelfde als bij mensen en zeker in de natuur eten ze iedere keer maar een klein beetje (een muisje, een vogeltje enz.), dus als je maar 1 kat hebt en die is te dik hangt het er van af hoe snel je kat zijn bakje leeg eet wat je het beste kunt doen:
- als hij het in 1 keer naar binnen schrokt kun je inderdaad beter meerdere keren per dag kleine beetjes te eten geven, het liefst zo'n 4 keer per dag. Dan moet je ook echt een maatbekertje gebruiken omdat je anders het risico loopt toch te veel te gaan geven.
- als hij het bakje niet in 1 keer leeg schrokt kun je de hele dag brokjes neer zetten en hem dan zelf laten bepalen hoe vaak en hoe veel hij er van eet. Ook hier van te voren met een maatbekertje bepalen hoeveel hij mag hebben en dan niet steeds weer bijvullen, want dan eet hij ongemerkt toch te veel.

Kijk dus eerst eens goed een paar dagen naar de eetgewoontes van je te dikke kat en pas daar je stategie op aan.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door rieneke »

bied de brokjes ook eens op een andere manier aan, in een voerbal of pipolino bijvoorbeeld.
of ga eens knutselen met wc en keukenpapierrollen met gaten erin zodat hij moet gaan hengelen.
verstop wat brokjes links en rechts.
je kan makkelijk beginnen, en het steeds moeilijker maken.
en speel zo mogelijk dagelijks een half uurtje met hengeltje en laserlicht.
alle beetjes helpen :smile:
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door yana »

Ze eten hier altijd kleine beetjes per keer, maar of dat ze dat nou sowieso doen óf omdat ze dat doen omdát er altijd brokken staan?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Dat hangt toch echt van de kat af of het schrokoppen zijn die de hele dag bergen kunnen eten of dat ze juist liever een klein beetje eten. Mijn katers bijvoorbeeld stoppen niet voordat de bak leeg is al zou je hem 10 keer per dag bivullen :eshifty:.

groeten,
Sandra
Maaikemaes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2008 17:07

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Maaikemaes »

wacko krijgt 2 x per dag, soms 3x natte voeding. ondertussen staat er wel altijd een bakje met brokjes.

Je merkt dat hij echt zelf beslist wanneer hij eet.
hij is gelukkig zo :)
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Maaikemaes schreef:wacko krijgt 2 x per dag, soms 3x natte voeding. ondertussen staat er wel altijd een bakje met brokjes. Je merkt dat hij echt zelf beslist wanneer hij eet.
hij is gelukkig zo :)
Ik vrees dat je dan je kat echt veel te veel eten geeft en ook nog eens voedsel zonder veel bouwstoffen (want in blikvoer/nat voer zit bijna alleen maar vet en vocht). Jouw kat loopt hierdoor een grote kans erg dik te worden als hij ouder en dus luier wordt.

Je kunt hem dus beter de hele dag brokjes aanbieden en dan 1 x keer dag wat blikvoer/nat voer. Dat is echt meer dan genoeg (en eigenlijk is dat al te veel, want blikvoer als tractatie een paar keer per week is eigenlijk beter).

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Seemy »

Wij hebben altijd brokken staan voor hem (zoals ik al eerder hier had geschreven volgens mij) maar sinds zijn castratie vorige week moet hij dus minder voer hebben per dag omdat hij anders in zeer korte tijd erg veel kan aankomen.

Ik merk nu wel sinds we hem minder brokken geven, dat hij zijn brokjes echt helemaal op heeft tegen half tien 's avonds...

Eerder hield hij wel wat over en dat at hij op voordat we gaan slapen. Nu heeft hij dan dus niets meer staan...behalve water.

Ik wil eigenlijk niet nog eens gaan bijvullen want dan krijgt hij echt te veel volgens de verpakking (dan zou hij op ongeveer evenveel voer per dag zitten als voor de castratie), en ik wil niet dat hij teveel krijgt... maar omdat hij het nu zo snel op heeft twijfel ik of ik hem dan tekort doe???

Ik ben terug gegaan van Royal Canin kitten, bakje tot 60 vullen, en nu krijgt hij Royal Canin Young male bakje tot 50 vullen.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Lotte »

Zeurt hij dan ook echt om eten, of is alleen zijn bakje leeg?
Als hij je niet de oren van de kop zeurt én niet afvalt zou ik het bakje niet bij vullen.
Voorlopig maar gewoon goed in de gaten houden, uit ervaring kan ik je vertellen dat na de castratie het inderdaad heel hard kan gaan en dat er lastig weer af te krijgen is.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Sandra W »

Zelfs als hij zeurt zegt dit nog niet dat hij honger heeft, want veel katten zijn gewoon dol op eten en lusten de hele dag wel wat. Gewoon even aanzien wat er gebeurt bij minder brokjes en daar je hoeveelheid op aanpassen.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door oonah »

Hier ook brokjes in de bakjes de hele dag.
Eerst kregen ze hier allebei 1 zakje nat-voer 's avonds maar Foxy begint wat te dik te worden en nu geef ik ze allebei maar een half zakje.
Als ik eens een nacht blijf slapen bij een vriendin of zo dan doen ze het met alleen brokjes.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Seemy »

Lotte schreef:Zeurt hij dan ook echt om eten, of is alleen zijn bakje leeg?
Als hij je niet de oren van de kop zeurt én niet afvalt zou ik het bakje niet bij vullen.
Voorlopig maar gewoon goed in de gaten houden, uit ervaring kan ik je vertellen dat na de castratie het inderdaad heel hard kan gaan en dat er lastig weer af te krijgen is.
Hij zeurt niet om eten (doet hij eigenlijk nooit) maar heeft het gewoon erg snel op met als gevolg dat hij helemaal zonder brokjes zit na het avondmaaltje zeg maar...
Ik wil zeker voorkomen dat hij heel snel heel veel aankomt.
Sandra W schreef:Zelfs als hij zeurt zegt dit nog niet dat hij honger heeft, want veel katten zijn gewoon dol op eten en lusten de hele dag wel wat. Gewoon even aanzien wat er gebeurt bij minder brokjes en daar je hoeveelheid op aanpassen.

groeten,
Sandra
Ik kijk het inderdaad gewoon even een paar weken aan met deze hoeveelheid. Het zal wel goed zijn zo...
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Lotte »

Als hij niet zeurt dan is er ook niks aan de hand hoor ;) Dan heeft hij waarschijnlijk zelf ook geen honger. Ze wennen vaak ook vrij vlot aan een ritme hoor.

Als je bang bent dat hij te dik wordt kan je ook het eten wat ingewikkelder maken. Dat hij iets moet doen voor zijn eten, door bijvoorbeeld een deel van de brokjes te verstoppen (niet te moeilijk gelijk he)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Altijd eten zetten, of op vaste tijden laten eten?

Bericht door Seemy »

Lotte schreef:Als hij niet zeurt dan is er ook niks aan de hand hoor ;) Dan heeft hij waarschijnlijk zelf ook geen honger. Ze wennen vaak ook vrij vlot aan een ritme hoor.

Als je bang bent dat hij te dik wordt kan je ook het eten wat ingewikkelder maken. Dat hij iets moet doen voor zijn eten, door bijvoorbeeld een deel van de brokjes te verstoppen (niet te moeilijk gelijk he)

haha leuk dat je dat zegt.
Toevallig kregen we gisteren een groot kerstpakket van het werk van mijn vriend. De lege doos heb ik weer dichtgemaakt en een gat in de zijkant geknipt. Daar hebben we de helft van zijn avond-portie brokjes in gegooid....

Alles op!! :lol:


Thx en groetjes,
Marjol
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Plaats reactie