Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

fijn dat je ventje zich weer goed voelt, niks gedaan als je katje ziek is.
als er zoveel wormen in de ontlasting zaten, moet je toch na een paar weken nogmaals ontwormen dacht ik?
ik heb al zolang niet ontwormd, ben er niet zeker van, maar overleg eens met je da?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

De arts zei over drie maanden... Ik vraag het nog wel eens aan hem.
Wel begreep ik dat het belangrijk is dat ik de bak zeer vaak verschoon nu de wormen eruit komen omdat er nog eitjes zouden kunnen zijn. Dat doe ik dan dus maar :)

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik het weer 'goed maak' met hem? Hij is niet echt boos boos op me maar gaat echt niet meer bij me zitten of iets dergelijks... tot nog toe geef ik hem zijn eten en af en toe een aai... maar hij lijkt nog wat verbolgen. Ik weet dat het niet over een nacht ijs gaat maar ik baal er een beetje van :oops: Waarscheinlijk moet ik gewoon geduld hebben.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

Als je de komende tijd extra veel aandacht aan hem geeft door heel veel lief tegen hem te praten en hem te aaien (als hij dat wil), maar er wel goed oplet dat hij het tempo aangeeft, dan is het waarschijnlijk snel weer goed tussen jullie :grin:.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Nou mensen, het is erger geworden.

Gisteren dachten we dat Tony (alweer!) blaasontsteking kreeg. Je weet wel, moeilijk plassen vaak plassen maar geen bloed en geen pijnkreetjes. "morgen even naar de dokter" Dacht ik nog

Vanmorgen toen ik de kamer binnen zag komen lagen er overal kleine plasjes waterig braaksel. Geschrokken ging ik op zoek naar Tony. Hij lag niet op zijn vaste plekjes (normaal ligt hij bij ons op bed maar daar lag hij ook al niet) Uiteindelijk keek ik op zijn bak en ja hoor! daar lag hij. Hij lág in zijn bak...

Hij reageerde nouwelijks, was suf. Ik ben me dood geschokken. Het was natuurlijk veel te vroeg. Niemand was open om naar Tony te kijken. Ik heb om half 9 toen direct de praktijk bij de winkelhof gebeld.

Nu blijkt dat hij niet meer kon plassen. Dat hij zijn plas aan het opsparen was in zijn blaas. De arts noemde het een "grapefruit" van een blaas. Hij was zichzelf aan het vergiftigen, daarom was hij ook zo duf.

Nu is hij daar en ik krijg zo pas nieuws. Ze gaan zijn blaas leegmaken en dan een catheter? Ik begreep het niet helemaal omdat ik nogal overstuur was.

Ben zo bang dat het niet goed gaat...

Ik trek dit niet meer zo goed.

Waarom heeft Moens dit nooit vermoed. Drie keer blaasontsteking in 2 maanden, dat kan toch niet normaal zijn?

*zucht* :-(
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Seemy »

Hee Loonsy,
Wat vervelend en zielig voor Tony. (en ook voor jullie hoor... )
Wat zul je geschrokken zijn vanmorgen :shock: , en dan moet je ook nog wachten tot half negen...

Hij is in goede handen nu dus probeer daar maar een beetje vertrouwen uit te halen.

Afwachten dus... :-(

Sterkte van mij!

Groetjes Marjol
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

och meid wat een schrik je ventje zo te vinden!!
blijkbaar heeft tony gruis ontwikkeld, en zat hij verstopt.
dat katheder brengen ze in zodat de urine nu af kan vloeien.
zo te horen was je er maar net op tijd bij.
met een dieet kan je het meestal goed onder controle houden.
ik duim voor jou en je ventje!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

Ik herken dit gedrag van mijn kater die een keertje 's-nachts ook opeens niet meer kon plassen omdat er zoveel blaasgruiskristalletjes in zijn urinebuis zaten dat deze helemaal verstopt was en die lag ook te kreperen in zijn kattenbak. Het zou dus heel goed kunnen dat jouw kater dit ook heeft. Hij moet dan inderdaad gecatheterd worden en het kan gebeuren dat je daar zelfs een paar keer voor terug moet komen omdat het niet in 1 keer goed gelukt is.

Gelukkig ben je er wel op tijd bij, want zijn blaas had kunnen scheuren als hij te vol was geraakt en daar had hij dood aan kunnen gaan. Ik was me toen ook helemaal rot geschrokken, dus ik weet precies wat je hebt doorgemaakt, maar mijn kater is nu weer helemaal gezond (hij heeft wel blaasgruisdieet voor de rest van zijn leven). Ik wens je dus heel veel sterkte en duim voor je dat alles straks weer helemaal goed is!

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 11 dec 2008 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

Haha, Rieneke en ik zijn het weer eens roerend eens! :lol: :lol:

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Hoi lieve mensen,

Ik heb zojuist het telefoontje van de arts gehad. Hij zij dat er heel erg veel gruis uit is gekomen en dat hij nog een dag daar moet blijven om te kijken of de boel goed door blijft stromen.

Ja ik was er inderdaad net optijd bij... Eng!

Zo'n blaasgruisdieet, hoe zit dat in elkaar? wat voor een soort eten is dat en waar kan je het halen? Ik denk dat de arts het me ook wel zal vertellen maar ik wil het graag weten zodat ik dat vandaag kan halen zodat hij er morgen al mee kan beginnen.

Dank jullie (alweer :) ) voor de lieve woorden. Ik heb veel steun in dit forum gevonden, dat maakt me erg blij!
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

mijn gruiskater at royal canin urinary voor de rest van z'n leven.
alleen te krijgen bij de dierenarts.
ook van andere merken heb je gruisdieet, wacht maar af wat ze je meegeven bij de winkelhof.
het is altijd wel smakelijk voer wat goed geaccepteerd wordt, maar wel erg calorierijk, dus je moet uitkijken dat tony niet te dik gaat worden straks.
beterschap voor je mannetje meis!
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Ja dat klinkt verstandig inderdaad, opletten dat hij niet te veel aankomt.

Hoeveel mag je dan van die speciale brokjes geven? Ik zie hem me al aankijken straks zo van :shock: "zo weinig?!" Hij weegt zo'n 5 kilo...

Ik ben blij te horen dat zo'n dieet wel echt effect heeft. hoopgevend...
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door rieneke »

mijn gruiskater heeft nog jaren geleefd op gruisdieet, en is uiteindelijk door een andere oorzaak overleden.
er is prima mee te leven hoor.
de hoeveelheid die je mag geven zal denk ik per merk verschillen, maar dat staat altijd aangegeven op de zak.
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door tacuma »

Nóg een reden dat het goed is dat Tony bij jou zit en niet bij die rare vrouw...
Jij gaat met hem naar de dierenarts, je zorgt dat hij voer krijgt dat goed voor hem is,
en zij had dat vast niet gedaan of het zich kunnen veroorloven. Tony wist en weet wel
bij wie hij hoort! In ieder geval sterkte weer, met deze situatie.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door Sandra W »

Een zak blaasgruisdieetbrokjes is inderdaad een stuk duurder dan gewone brokjes, maar je kunt er veel minder van geven i.v.m. de vele calorieën erin dus doe je er ook veel langer mee. Pas dus goed op dat je niet automatisch dezelfde hoeveeheid gaat geven die je normaal gesproken ook geeft, want dan wordt hij tonnetje rond.

Royal Canin (Urinary) en Hills (c/d) worden alleen via de dierenarts verkocht en zijn er in twee smaken: kip en rundvlees. Vraag dus even om wat gratis proefzakjes van beide merken, dan kun je zien welke hij het lekkers vindt.

Zelf geef ik blaasguisbrokjes van Clinic en die koop je bij de dierenwinkel. Ze hebben ook kleine kuipjes natvoer voor blaasgruiskatten en die kun je dan als tractatie geven. Drie van mijn vier katten vinden de brokjes en het natvoer erg lekker, maar eentje trekt haar neusje er voor op (die is erg kieskeurig), dus dat is ook nog mogelijk.

Het is overigens heel normaal dat je kat bij de dierenarts moet blijven en soms moet hij ook nog terug voor een tweede keer spoelen (hou zijn plasgedrag dus nog even goed in de gaten!), maar als je kat eenmaal goed doorgespoeld is en daarna dit dieetvoer blijft eten krijgt hij meestal niet opnieuw kristal/gruisvorming, en kan hij er dus gelukkig gewoon oud mee worden.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Kater bloed in urine, wormen in braaksel.

Bericht door loonsy »

Dat dure maakt me niet zo veel uit Sandra, en ik begrijp uit de antwoorden dat het niet eens zo veel duurder is dan normaal voer omdat het veel efficiënter voer is. Ik red het wel... een keertje minder naar de kroeg en ik heb het eruit :) gemakkelijk!

Het is zo raar om hem niet nu op het toetsenbord te hebben, of zittend op mijn muis... (Tony is erg tegen computer gebruik en zeer voor het aaien :D) Ik heb vertrouwen in deze arts, hij vertelde me alles wat ik wou weten. Stelde me gerust, niet met bakerpraatjes maar met feiten, medische verklaringen in woorden die ik in een emotioneel moment begreep. Later aan de telefoon was het nog duidelijker, aangezien ik niet meer zo over de rooie was...

Ik heb morgen vrij genomen zodat ik en mijn vriend alles gemakkelijk voor hem kunnen maken...
Mijn vriend vind het nog moeilijker dan ik. Hij denkt dat hij had aan moeten zien komen en is helemaal van streek. (hij heeft al 3 katten moeten verliezen aan afschuwelijke oorzaken)

Ik weet dat het een vaak voorkomend fenomeen is maar het is niet prettig (dûh ) en als.... ik wil er niet eens over nadenken. De dokter zei dat het goed zou komen en ik heb vertrouwen in hem...

pffff....

ik hoop dat vanaf nu alles op rolletjes loopt :???:

Dank jullie voor wijze woorden en steun :)

(ps
Pas dus goed op dat je niet automatisch dezelfde hoeveeheid gaat geven die je normaal gesproken ook geeft, want dan wordt hij tonnetje rond.
Ik zie hem al rondwaggelen, nee das niet zo'n goed idee inderdaad :) )
Gesloten