Stoute wacko of eerder aandacht?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Maaikemaes
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 dec 2008 17:07

Stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Maaikemaes »

Hey,

wij hebben sinds einde september een katertje in huis gehaald.
In het begin was hij erg verlegen en ongelofelijk braaf.

Je moet nu m'n handen eens zien. Ik sta vol kleine tandjes, krabben etc..
Is dit om te spelen of is hij aan het zoeken naar aandacht?

Wat doe ik hier het beste aan? Meestal neem ik em bij z'n nekvel en zet ik hem op de grond.
In het begin spoot ik heb met een watersproeiertje wat nat, maar na een tijdje hielp dit ook niet meer.

Hij valt mij echt aan...

Als ik op de zetel lig, komt hij aansluipen en dan bijt hij in m'n gezicht.


Radeloze Maaike
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Lana »

hallo Maaike,

Mijn lana doet dit ook wel eens. Ik denk dat ze dan inderdaad gewoon aandacht vraagt..
Ze doet het af en toe als ze een drukke bui heeft.(maar ze valt me niet in mn gezicht aan!)

Ik corrigeer haar hier wel voor! als ze later groot is, is het denk ik niet meer zo grappig! :lol:

succes ermee!!

groetjes
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Sandra W »

Dit gedrag is inderdaad erg vervelend en pijnlijk, maar jouw kittentje is nu in de pubertijd en dan hoort dit gedrag er (helaas) gewoon bij. Het is dus ook geen vorm van aandacht vragen of express vervelend zijn, maar een fase waarin ze erg veel energie hebben en dat moet er gewoon uit.

Straffen heeft dan ook geen zin (en voor de nekvel wordt hij te oud en dus te zwaar!), dus hem afleiden met een speeltje of hem negeren is het beste. Luid NEE zeggen en/of in je handen klappen is vaak ook een goede oplossing. Gelukkig gaat dit gedrag meestal over als ze ouder en dus rustiger worden en als ze gecastreerd zijn.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Seemy »

Sandra W schreef:en voor de nekvel wordt hij te oud en dus te zwaar!

groeten,
Sandra
hoi hoi,
Hier heb ik even een vraagje over...
Ik had hier nog nooit over nagedacht maar is dat zo dat je ze niet meer in het nekvel mag pakken als ze groter worden? Niet dat wij dat vaak doen hoor, maar ik lees dit net en ik heb hier nog nooit zo over nagedacht (???) eigenlijk.
Heel af en toe zet mijn vriend hem wel eens van t dressoir af als hij weer bij een bepaald plantje zit waar hij lettelijk bovenop, in de pot gaat zitten. Meestal is de plantenspuit binnen bereik, of we klappen even hard en dat is voldoende. Maar soms blijft hij gewoon op de (inmiddels platte) plant zitten en dan pakt mijn vriend hem er wel eens af in het nekvel.
Dit is dus helemaal niet goed meer als ze ouder en zwaarder worden?
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door rieneke »

katten bij het nekvel pakken, en zelfs optillen, is een slecht idee.
als ze iets doen wat je niet ziet zitten, is het beter ze gewoon op te pakken en weg te zetten.
op de ambu gebruik ik het wel als dwanggreep bij een zwaargewonde kat, maar in het huiselijk verkeer zal ik het nooit toepassen.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Sandra W »

Klopt, in de natuur sleept de moederpoes ook alleen met de kittentjes aan hun nekvel in haar bek als ze klein zijn en stopt ze daarmee als ze zelfstandig worden. Zelf moet je het dus ook niet meer doen als ze ouder/groter worden, want de nekvel kan namelijk van de nek afscheuren als de kat te zwaar is geworden en dat is erg pijnlijk voor een kat.

Wat wel kan is de kat op zijn plek te fixeren door hem stevig in de nekvel vast te pakken (maar niet op te tillen). De dierenarts doet dit bijvoorbeeld soms als een kat gechipt of geënt moet worden en hij stribbelt erg tegen.

Zelf kun je dit ook doen als je een erg moeilijke kat hebt voordat je hem bijvoorbeeld in een reismandje moet doen, hem moet dwangvoeren of zijn medicijnen moet geven, maar dan alleen als er echt geen andere manier is om hem te dwingen. Het is hem dan in 1 keer duidelijk dat hij geen kant op kan en dan geeft hij zich over. Dit is beter dan een worsteling met hem aan te gaan met alle bijpassende stress voor de kat en alle bijpassende krassen en bijtwonden voor jou ;-).

groeten,
Sandra
Laatst gewijzigd door Sandra W op 11 dec 2008 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door rieneke »

goede aanvulling sandra!
ik zie gelijk mijn nelis van 7 kg voor me, die alles maar dan ook alles doet om niet in de vervoersbox te raken :shock:
dan is verrassing in combi met grof geweld toch wel een strak plan :lol:
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: stoute wacko of eerder aandacht?

Bericht door Seemy »

Okee, nou het is helemaal duidelijk en eigenlijk ook logisch!!

Bedankt voor jullie antwoorden en tips op mijn vraag maar weer eens! :grin:


Groetjes
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gesloten