enorm kieskeurig

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Veluw
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 okt 2008 08:22

enorm kieskeurig

Bericht door Veluw »

Hej hej!

we hebben sinds een paar maanden een poes van het asiel, een jaar gokken wij.

Maar ze weigert om natvoer te eten! Ze heeft een tijd terug een periode van 3 dagen gehad dat ze niks wilde eten, en daarna at ze weer prima.

Ik voer ze van die dozen van wiskas, waar 12 zakjes per keer in zitten.

Ze begon telkens minder en minder te eten, en nu weigert ze bekant om maar een hap van het natvoer te nemen. Ik geef ze brokjes door de dag heen en dat vind ze wel hartstikke lekker. :roll:
Maar het natvoer is om zo maar te zeggen het 'hoofdvoer', hun avond eten.

Wat is het beste om in vervanging te geven? Bij mijn andere kat laat ik het gewoon staan (als ik er bijv medicijnen in verwerk) en omdat hij de jongste van het nest was en altijd moest vechten voor zijn eten, kan hij het niet lang laten staan.

Maar zij wel!! Als ze het niet wilt eten, dan eet ze het gewoon niet, dat kan ze dagen volhouden!

ze vind het ook heerlijk om vlees te eten wat ik altijd eet (ik eet dan bio) en k heb ook is speciaal kip voor d'r gehaald, en dat vond ze HEER-LIJK.

Ik wil op zich wel speciaal voor de katten maken, ALS dat gezonder is. Alleen daarnaast ben ik dus ook niet altijd op tijd thuis ;-)

kan ik haar het beste 'menselijk voer' geven, of beter andere merken uitprobern?
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: enorm kieskeurig

Bericht door Seemy »

Nou ik zou dat hele natvoer dan weglaten en helemaal overstappen op goede brokken. En de poes vind het lekker! :grin:
In natvoer zit toch sowieso veel in wat ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Van goede brokken poepen ze ook minder omdat bijna alle voedingsstoffen worden opgenomen, erg voedzaam.

Van natvoer word bijna 80% weer uitgepoept en van goede brokken maar 20% (royal canin)... zegt genoeg vind ik.

Ik zou het zelf niet zo erg vinden om dan maar helemaal op brokken over te gaan en af en toe een keer iets natvoer, of aanmengen met natvoer.

Succes en groetjes!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Re: enorm kieskeurig

Bericht door sandy »

Als je met mensen voer rauw vlees bedoelt is dat natuurlijk het allerbeste wat je ze kan geven.

Ik heb ook zo'n kieskeurige hier, op een gegeven moment bliefde mevroi alleen nog maar de kleine blikjes gourmet.. tel uit je winst..
Tot onze kater erbij kwam, toen vond ik het wel welletjes en heeft ze wel geleerd te eten wat ik haar voorzette.
De overgang naar rauw en uiteindelijk vers omdat barfen teveel werk was, ging ook vreselijk moeizaam, maar de aanhouder wint ;)
Als je haar op brokken en blik wil houden dan moet je gaan mengen met wat ze wel eet en dat heel langzaam uitbouwen.
Ik ben een half jaar bezig geweest met Missy om haar over te krijgen op wat ik ze nu geef.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: enorm kieskeurig

Bericht door Sandra W »

Jouw probleem is gelukkig heel eenvoudig op te lossen, namelijk gewoon stoppen met blikvoer te geven en alleen maar brokjes geven. Blikvoer is sowieso toch alleen maar dikmakende troep waar bijna niets aan voedingswaarden in zit, dus waarom zou je het haar moeilijk maken door haar te dwingen?

Blikvoer is te vergelijken met patat en brokjes met spruitjes en net als veel kinderen vinden de meeste katten dit ongezonde voedsel veel lekker dan gezond voedsel, maar jouw kat houdt toevallig meer van "spruitjes", leuk toch? ;-)

Katten hebben trouwens geen hoofd/avondmaaltijd nodig zoals mensen, want dat eten ze in de natuur ook niet, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ze 's-avonds iets anders moet eten dan overdag. Gewoon twee keer per dag brokjes geven of de hele dag neerzetten is prima.

Als je haar vlees wilt geven dat is dat natuurlijk ook goed, maar geef dan uitgebalanceerd rauw vlees zonder kruiden enzo, want je kunt haar beter niet van je bord mee laten eten. Maar als je 's-avonds vaak laat thuis bent en geen tijd/zin hebt om uitgebalanceerd eten te geven kun je het ook alleen bij de brokjes laten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: enorm kieskeurig

Bericht door lievelijn »

ik sluit me aan bij bovenstaande, gewoon lekker overstappen op brokken. veel beter voor je katje!
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Tommy2008
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 nov 2008 23:00

Re: enorm kieskeurig

Bericht door Tommy2008 »

inderdaad...alleen brokjes geven !
In blikvoer zit 80 % vocht en is dus niet voedzaam !
Mijn katertje (kitten van 16 weken) heb ik afgelopen weekend een beetje blik/zakje voer gegeven als verwennerij maar at alleen het vocht op en liet het vlees staan dus krijgt dat dus niet meer !
Als verwennerij krijgt hij nu dagelijks een paar snoepjes als beloning !
Gesloten