lange haren achter voorpoten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

lange haren achter voorpoten?

Bericht door yana »

Onze poes heeft 2/3 lange haren aan de achterkant van de voorpoten. Soort snorharen. Hebben die een functie? Of gewoon schoonheidsfoutje?
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door loonsy »

Als het goed is hebben alle katten die. Het zijn inderdaad snorharen. Ze dienen ervoor de kat te waarschuwen dat de bodem in bereik is, zodat hij zich niet verstapt. Ze hebben op allerlei vreemde plaatsen snorharen, ik dacht er laatst een te vinden in zijn nek? :) ach, misschien word hij ook wel grijs :D
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door Sandra W »

Ik heb gelijk even gekeken en slechts 1 van mijn 4 katten heeft ze, vreemd!

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door loonsy »

Ze zitten vlak bij de voetjes Sandra, heel laag bij de grond :)
Ze kunnen ook afslijten hoor, als ze veel contact maken... Maar meestal groeien ze dan wel terug naar ik weet...

Misschien toch niet iedere kat?

Hmz... inderdaad maar even gaan zoekenDit vond ik op een site (ik weet niet of ik de bron mag vermelden daar het een andere kattensite is.
De plek van de tastharen bepalen hun exacte functie. De tastharen in het gezicht van een kat zijn zo ontwikkeld dat ze helpen bij de vaardigheden van het jagen. De tastharen die in een spier bevestigd zitten helpen bij het navigeren in nauwe ruimtes. Deze tastharen zijn ongeveer net zo wijd als het lichaam van de kat breed is. Ondanks dat er vaak gezegd wordt dat de kat zijn snorharen gebruikt om te kijken of hij ergens doorheen past, is dit wetenschappelijk nooit bewezen. Wat echter wel bewezen is, is dat de snorharen helpen bepalen waar de nekbeet geplaatst moet worden bij de prooi. De tastharen aan de achterkant van de voorpoten geven informatie over de gevangen prooi. Omdat katten van dichtbij slecht zien kunnen ze vaak niet zien wat voor prooi ze gevangen hebben. De tastharen op de poten geven de kat informatie over de grootte en de positie van hun prooi. Met deze tastharen merkt de kat tevens wanneer een prooi probeert te ontsnappen.
Dus toch niet voor de vloer...
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door yana »

Ah, hebben ze in élk geval een functie! Spotje is de kleinste hier, maar met de grootste pootsnorries! :lol:
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door evaleeuw »

jeetje wat interessant! ook ik ben natuurlijk gelijk gaan checken en ja hoor!!! Drie kleinere snorharen, mag niet echt een naam hebben maar ze zitten er wel.
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door Shaz »

Grappig! Zo zie je maar dat je bij blijft leren. Ik zal straks eens kijken of ik die haren ook bij onze katten kan ontdekken.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door Seemy »

ik heb even gekeken maar die van ons heeft het niet! Geen snorhaar achter de voorpoten :eshifty:
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: lange haren achter voorpoten?

Bericht door yana »

Dan zal de jouwe 'ontworpen'zijn als échte huiskat en geen prooienvanger? :shock: :lol:
Of ze zijn misschien erg klein? Ik heb ook maar 1 kat van de 5 waar ze bij opvallen.
Gesloten