Kat eet hondenvoer

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
ngieskes
Kitten

Kat eet hondenvoer

Bericht door ngieskes »

Ik heb ooit gehoord dat het heel slecht is voor een kat als hij hondenvoer eet. Kan iemand mij daar meer over vertellen; is dat zo en zo ja, waarom?
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Dat klopt inderdaad. Het is niet giftig voor een kat, dus als hij een keertje een brokje opeet is er niets aan de hand, maar de samenstelling van honden- en kattenvoer is qua voedingswaarden en bouwstoffen totaal anders en speciaal aangepast aan de behoefte van de kat (een echte carnivoor) en de hond (meer een omnivoor met sterke carnivoor trekken).

Als je dus een kat alleen hondenvoer gaat geven dan mist hij bepaalde stoffen en gaat hij dus tekorten oplopen, terwijl hij andere stoffen binnen krijgt die hij niet binnen mag krijgen. Dit is op de lange termijn zeer schadelijk voor de kat. Voor een kittentje dat nog in de groei is kan het zelfs dodelijk zijn om alleen hondenvoer te eten, aangezien hij dan niet de juiste bouwstoffen binnenkrijgt.

Voor een hond is het overigens niet schadelijk om kattenvoer te eten, ook al is het natuurlijk beter om dit niet te doen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten,
Sandra
ngieskes
Kitten

Bericht door ngieskes »

Ik had er ooit iets over gehoord maar wist allemaal niet precies hoe het zat... Dank je wel voor het snelle en uitgebreide antwoord!!!
Gisteren zijn onze twee katten zich te tebuiten gegaan aan een dichte zak hondenvoer. We dachten nog wel dat ze er niet bij konden... Ze hebben samen bijna een halve kilo opgegeten en lagen zeer voldaan voor de opengescheurde zak!!!
Ik raakte een beetje in paniek maar begrijp nu dat ik me geen zorgen hoef te maken. En het ging toch al 6 jaar goed...

Nogmaals bedankt!!!
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx

Re: Kat eet hondenvoer

Bericht door Pompidou_poesie »

Mijn kittens hebben ook de etensbak van onze hond gevonden en eten het ook op.

Wel beetje raar zicht, als je weet dat mijn hond een Berner Sennen is en daarom ook voer voor grote rassen krijgt, en die brokken dan ook heel groot zijn.

Iemand tips over hoe ik dat de katten kan afleren? (ze eten ook gewoon van hun eten hoor, en pikken maar een paar brokjes, maar ik zou het hen willen afleren)

De hond buiten of ergens anders eten geven is geen optie hier.
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Straqks gaan de katten nog blaffen :lol:
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik denk dat de beste oplossing is, je hond te leren dat ze haar bak moet leeg eten, zodat er niet steeds voer staat.
Dit doe je door steeds sneller de bak met voer weg te halen (1e keer bijvoorbeeld na een uur, en dit uiteindelijk terug te brengen naar 10 minuten) en geen voer weer te geven tot de volgende "voedertijd"
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Pompidou_poesie
Lynx
Lynx

Bericht door Pompidou_poesie »

dat ga ik proberen ja!

bedankt voor de tip!
Groetjes van Cindy
baasje van Akira (berner sennen) en personeel van Casper, Elias, Pompidou en Poesie
Gesloten