Kitten in de tuin zetten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
griet
Kitten

Kitten in de tuin zetten

Bericht door griet »

Beste,

We hebben een kitten van nu 14 weken. Het is een echte deugeniet. hij is nu 5 weken bij ons. Heeft de woonkamer al helemaal verovert. Nu begint hij een beetje te actief te worden op sommige momenten. Dus hadden we besloten om hem de tuin te introduceren. We hebben een grote tuin waar hij lekker kan ravotten. DUs telkens hij actief ik zetten we hem buiten. EN dat doet hij graag. Maar nu staat hij telkens na maximum 10 minuten weer voor de deur te miauwen. Als hij je niet ziet stopt hij redelijk snel met miauwen maar dan blijft hij de hele tijd aan de deur wachten tot hij iemand ziet. Nu is het de bedoeling dat hij in de toekomst de hele nacht buiten kan gaan jagen, maar ik kan me al indenken dat hij dan een hele nacht voor de duer zit. en dat wil ik niet. Kan er iemand vertellen hoe ik dit het beste aanpak?
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Re: Kitten in de tuin zetten

Bericht door Lotte »

Waarom wil je hem 's nachts buiten hebben?
Dit is voor katten de gevaarlijkste tijd.

Zoals je zelf al zegt, jagen ze dan (in de schemer ook), hierdoor letten ze minder op de omgeving en worden ze sneller aangereden.
Het is uiteraard je eigen keuze, maar ik heb er juist voor gekozen om ze met schemer en donker voor hun eigen veiligheid binnen te houden.

Hoe je het dus aan moet pakken weet ik niet, aangezien ik precies het omgekeerde doe
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

zo'n jong katje zou ik zeker nog niet naar buiten laten.
als hij perse naar buiten moet, wacht dan tot hij een half jaar is, en gecastreerd.
speel gewoon veel met 'm, met hengeltjes en zo, dat is een betere manier voor hem om z'n energie kwijt te raken.
griet
Kitten

Bericht door griet »

Tja, mijn ouders hadden ook altijd katten in huis (zwerfkatten) en die mochten na ongeveer 3 weken altijd buiten. Ze gingen 's nachts altijd buiten jagen, en ze kwamen smorgens naar huis om te eten en te slapen. Ik heb nooit anders geweten. Ook mijn zus heeft sinds 2 jaar een kater. En ook huis gaat 's nachts buiten. Onze kat is nu ook enorm speels. We spelen veel met hem. Hij komt niets te kort. Maar ik krijg het gevoel dat de woonkamer (hoe groot die ook is) niet genoeg meer is voor hem. Maar als ik ook naar buiten ga volgt hij me overal. dan is er geen probleem. Alleen blijven buiten is een groter probleem.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

ik zou het kitten toegang geven tot de rest van het huis, dan heeft hij weer wat te verkennen.
heeft hij een krabpaal, en andere hoge plekjes om te verkennen?
zo'n kleintje ziet nergens gevaar, ik vind het een enorm risico wat je neemt, om hem zonder toezicht buiten te laten.
ik werk bij de dierenambulance, en ik kan je vertellen dat de meeste katten 's nachts worden aangereden.
griet
Kitten

Bericht door griet »

We hebben hem een tijdje overal laten rondlopen, met als resultaat dat hij de wasmanden met propere was als kattenbak gebruikt. Hij heeft een krabpaal en vele meubels om op te kruipen. Hij heeft alle vrijheid in huis op één plek na. Het aanrecht van de keuken. Daar mag hij niet op, en dat weet hij.
Onze tuin is wel volledig afgesloten met een omheining van 2 meter hoogt. Momenteel kan hij daar nog niet over. het is niet dat we hem op straat zetten he. het is een afgesloten tuin, en als hij over de omheining geraakt komt hij bij de buren. Die hebben ook een afgesloten tuin en ze hebben ook poezen.

Nog een vraagje, ik merk dat onze poes zijn pupillen in de ogen niet echt klein worden bij fel licht. Enig idee hoe dat komt? Kan het zijn dat zijn ogen nog niet volledig ontwikkeld zijn?
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

pupillen reageren niet alleen op licht, maar ook op emoties.
als een kat opgewonden is, zal hij grote pupillen hebben, ook bij fel licht.
volkomen normaal dus :smile:
griet
Kitten

Bericht door griet »

oke, dank je, ik zal voorlopig proberen om de poes nog even binnen te houden. Ik ga morgen nog wat extra speeltje halen. misschien ook nog een tweede kattebak om in het strijkkot te zetten zodat er een kattenbak in de buurt is.
Alvast bedankt en ik laat nog iets weten.
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Mijn dringende advies is net als Lotte en Rieneke: eerst castreren en dan pas ('s-nachts) buiten laten, want door mijn ruimte ervaring in het asielgebeuren weet ik dat juist ongecastreerde katers vaak via de tuinen van de buren de hort op gaan om hun hormonen te volgen en dan verdwalen (en in het asiel komen) of aangereden worden.

Uit jouw beschrijving te lezen is jouw kittentje er ook nog helemaal niet aan toe om 's-nachts alleen buiten te zijn, dus ik zou gewoon wachten tot hij een maand of 7 à 8 is (en hem dan eerst castreren).

Je kunt natuurlijk wel lekker overdag samen met hem naar buiten gaan om met hem te spelen of hem zelf een paar keer per dag een kwartiertje tot een half uurtje buiten laten spelen, dat is lang genoeg op deze leeftijd.

O ja, heel veel katten en kittens plassen op de verse was, want ze zien geen verschil met een kattenbak, dus deze kun je maar beter hoog wegzetten of goed afsluiten. Een kattenbak ernaast zetten zal namelijk helaas niet veel helpen, want dan heeft hij twee kattenbakken ;-).

groeten,
Sandra
sandy
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door sandy »

Een kattenluikje lijkt me wel zo handig zodat hij zelf kan gaan beslissen of hij binnen of buiten wil zijn.
Onze buren hebben ook een kater, en dat beestje kan pas naar binnen als iemand thuis is of komt en ik zie hem te vaak lang wachten buiten tot hij eindelijk is naar binnen kan.
En dat vind ik dus gewoon zielig.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
griet
Kitten

Bericht door griet »

Ik heb sinds gisteren morgen ons 'vlekje' niet meer buitengezet. waar hij op het eerste zicht geen problemen mee heeft. Maar nu stond hij deze morgen toch aan de deur rond te draaien, precies of hij me wou vertellen dat hij naar buiten wil. Dus ik denk dat de voorlopige tussenweg momenteel is dat ik hem 's morgens en 's avonds even een kwartiertje buitenlaat en dat hij den overdag en 's nachts nog binnen zit. En dan zien we inderdaad wel eens hij gecastreerd is hoe het gaat. Van mij mag hij alle dagen binnen blijven, maar ik heb toch altijd het gevoel gehad dat katten graag de vrijheid van buiten hebben.

Nog een vraagje, momenteel eet ons 'vlekje' nog grotendeels wanneer hij zin heeft maar de dierenarts verteld dat hij nu toch echt wel genoeg weegt voor zijn leeftijd. 14 weken = 2 kilo. Nu ik vind eerlijk gezegd dat hij perfect is van dikte. Niet te dik en niet te mager. Maar als ik verschillende informatiebronnen moet geloven dat moet hij de komende 3 maanden nog 5 maal per dag eten krijgen. Dat is toch echt te veel niet?

Alvast bedankt voor alle reacties. Even ter verduidelijking, ik heb vroeger als kind ook katten gehad, maar die kwamen bij ons vanaf een jaar of 2. Dus de speciale zorgen voor een jonge kat ken ik nog niet.
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

jouw kitten is nog volop in de groei, dus 5 maal daags eten vind ik niet teveel.
pas na de castratie zou ik het gewicht in de gaten gaan houden.
en vraag maar raak hoor, daar zitten we voor :smile:
Lotte
Cheetah
Cheetah
Contacteer:

Bericht door Lotte »

inderdaad, vraag maar raak.
Een groot aantal van ons hebben jaren lange ervaring, maar lopen des ondanks af en toe ook tegen onbekende dingen aan (of willen het op een gegeven moment anders aanpakken dan voorheen).

Even over het gewicht van je kater.
Onze kater was ook een stevige groeier als kitten. Hierdoor was hij ook heel snel zwaar genoeg om te laten castreren, met 5 maanden (en 1 dag ;)) ging hij naar de "ballenbak".
Dit is waarschijnlijk ook wel een optie voor jullie katertje. Niet alle dierenartsen willen dit doen, maar niks verplicht je om bij je huidige da ook de castratie te doen.

Verder over het naar buiten laten. Ik zelf laat ze buiten als ik thuis ben en het licht is. Soms, voornamelijk in het weekend, is dat de hele dag dat ze in en uit kunnen lopen. Soms, door de weeks vooral nu het zo vroeg donker is, hele dagen of een week dus niet.
Onze kater viel hier overigens reuze van af, dus dat gewicht zou ik me niet al te druk over maken. Beide katten zijn hier over het algemeen tevreden mee, ze genieten van buiten zijn, maar binnen is ook geen probleem.
Soms zeuren ze wel bij de deur, maar als je dit negeert verzinnen ze snel genoeg iets anders om te doen. Het kan immers niet altijd feest zijn ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten