Eten met aandacht

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
julie en micha
Huiskat
Huiskat

Eten met aandacht

Bericht door julie en micha »

Hallo allemaal,

Ik heb twee katten en 1 van de 2 komt uit het asiel. ik werk zelf in dat asiel. Ik was erbij toen Julie binnengebracht werd op het asiel. ik was op slag verliefd op haar :grin:. Toen ze binnenkwam was ze broodmager. De eerste twee weken moest ze in de quarantaine. Ze wilde absoluut niet eten, tot ik erachter kwam dat ze een bepaald soort blikvoer wel at. En dat alleen met aandacht. Later ging ze toch ook brokken eten.
Op een gegeven moment mocht ze naar een losloopruimte. Ze verbleef daar alleen, omdat ze heel erg bang was voor de andere katten. En we hadden op dat moment genoeg ruimte over om haar alleen in dat verblijf te laten. Als ik (of iemand anders) het verblijf binnen liep, rende ze meteen naar de voerbak om te gaan eten. zolang als ze aandacht kreeg, bleef ze eten. Als je stopte met aandacht geven, stopte zij met eten.
Uiteindelijk heb ik haar geadopteerd (ik had haar al een tijdje gereserveerd) en mee naar huis genomen. Ik heb haar nu sinds april dit jaar. In het begin vond ik het niet zo'n probleem dat ze met aandacht at, maar nu begin ik het een beetje zat te worden, want ze eet ook gewoon als ik er niet ben en als ik haar geen aandacht geef . En ze wil alleen nog maar aandacht als ze in de buurt van de voerplekjes is. Als ze in de huiskamer is en ik wil haar aaien, dan begint ze me te slaan en te bijten. Vervolgens rent ze naar de keuken (onderweg kijkt ze of ik achter haar aan kom), en gaat ze eten. Nou vraag ik me dus af of het haar ooit nog af te leren is. Want ik kan wel stoppen met aandacht geven, terwijl ze aan het eten is, maar dat betekent dat ik haar nooit meer aandacht kan geven (of ik moet gebeten en geslagen willen worden). Weet iemand wat ik hiertegen kan doen? Ik weet zelf wel heel veel over katten en hun gedrag, maar over aandachtseters weet ik eigenlijk nog niets.

groetjes, cindy, Julie, Micha, Nero (het konijn) en Chilly en Rocky (de chinchilla's)
Sandra W
Tijger
Tijger

Re: eten met aandacht

Bericht door Sandra W »

Wat leuk dat je in een asiel werkt, dat heb ik ook gedaan en net als jij val ik ook op de meest kwetsbare katjes en neem ze mee naar huis, dus ik herken je verhaal heel goed :grin:.

Ik herken het ook uit het asiel dat er stresskatten zijn die alleen eten als je er bij blijft of als je ze uit je hand laat eten terwijl je lief tegen ze praat, maar niet dat ze dan verder echt aggressief tegen je doen. Dat lijkt me heel vervelend, aangezien je, uit je verhaal te lezen, toch veel om dit katje geeft!

Ik heb verder zelf ook een poesje dat erg weinig aandacht wil en niet van knuffelen houdt (gelukkig bijt ze niet, tenzij je haar tegen haar zin aait of op de verkeerde manier), maar ze wil wel heel graag dat ik erbij blijf totdat ze al haar brokjes op heeft.

Ik moet dan tegen haar praten en haar brokjes beetje bij beetje van het schoteltje op de grond doen zodat ze ze op kan eten. Als ik uit de kamer loopt wacht ze tot ik terug ben om weer verder te eten. Natuurlijk is dit aangeleerd gedrag, maar aangezien ze broodmager is en al meerdere keren gestopt is met eten geef ik haar maar haar zin, zodat ze in ieder geval blijft eten.

Ik heb maar gewoon geaccepteerd dat ze is wie ze en haal mijn knuffels van mijn andere drie katten. Toch zie ik wel dat als ik meer tegen haar praat en kort aai dat ze dat wel heel leuk vindt en er dan ook meer voor open staat en het dan ook beter accepteert.

Ik heb dus, behalve herkenning, helaas geen echte tips voor je en wens je veel sterkte met dit complexe probleem. Misschien dat een zeer ervaren gedragstherapeute meer raad weet?

groeten,
Sandra
rieneke
Tijger
Tijger

Bericht door rieneke »

met al je goede bedoelingen heb je de poes zodanig geconditioneerd dat ze eten, aandacht en de keuken als heilige drie eenheid ziet.
allereerst zou ik stoppen met eten geven in de keuken.
ik ga er vanuit dat je brokjes zowel als blikvoer geeft?
het blikvoer zou ik overal gaan geven, behalve in de keuken.
de ene dag in de gang, dan weer in de woonkamer, dan weer in de douche.
je mag haar hier gerust aandacht bij geven.
wat brokjes betreft, zou ik beginnen handmatig te voeren.
een handje in de woonkamer, een handje in de slaapkamer, enz.
hou er rekening mee, dat poes niet zal weten wat haar overkomt, en dat in eerste instantie haar gedrag eerder zal verslechteren dan verbeteren.
dit is een geval van volhouden en een lange adem hebben.
als op een gegeven moment poes zich laat aanhalen in iedere ruimte, dan kan je rustig aan gaan minderen, en ook weer brokjes in een bakje aanbieden, maar geen aandacht geven dan.
neem hier ruim de tijd voor.
succes ermee!
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Wat een goed idee, dit ga ik zeker onthouden :grin:!

Jammergenoeg is het niet toepasbaar voor mijn eigen poes, aangezien ze bang is voor de andere katten die ook door het huis lopen, maar verder is het zeker toepasbaar in vele andere gevallen.

groeten,
Sandra
julie en micha
Huiskat
Huiskat

Bericht door julie en micha »

heel erg bedankt voor de reacties!!! ik ga dit zeker proberen. En met mijn lieve Julie heb ik alle geduld van de wereld. Mijn dieren zijn mijn kindjes. Ik geef mijn katten alleen brokjes te eten, omdat blikvoer zo slecht is voor het gebit. Ik ga er morgen mee beginnen! ik zal jullie op de hoogte houden.
nogmaals bedankt.

groetjes cindy, julie, micha, nero (het konijn), chilly en rocky (de chinchilla's)
Gesloten