Probleem? pfoeh lang verhaal !!

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gesloten
Lizzy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2008 19:15

Probleem? pfoeh lang verhaal !!

Bericht door Lizzy »

Hallo,

Ik heb de laatste tijd nogal een probleem met mijn kat Charley van 7 jaar.
Hij is altijd gezond geweest en nooit geen problemen mee gehad.
Alleen de laatste tijd schommelt hij erg met zijn blaas.
Hij perste zich vaak lam op de kattenbak, ging daar veel te vaak naar toe en hij had amper urine.
We zijn gelijk met hem naar de DA geweest, omdat ik vreesde voor blaasgruis.
Dit was gelukkig niet het geval, hij had totaal geen kristallen in zijn urine, maar wel bactieeren.
We kregen urinewegontspanners mee, en hebben die een paar dagen gegeven, dit verbeterde een beetje maar zodra de pillen op waren, begon het circus overnieuw!! Wij weer naar de DA, weer met hetzelfde verhaal. Charley had een erg verdikte blaaswand en nog steeds geen blaasgruis. Hij at en dronk trouwens ook nog steeds veel,zoals altijd.
Hij bracht een catheter in en kwam erachter dat er bloed in zijn urine zat en dat zijn urine erg slijmerig was. Dit keer kregen we antibiotica mee voor 14 (!) dagen, hierna moesten we terug komen voor controle. Nu is de anbiotica afgelopen en heeft Charley zich inmiddels afgezonderd en is hij 0,5 kilo afgevallen!!
We zijn vandaag voor controle met hem naar de DA geweest, daar aan gekomen was mijn DA niet blij met het gewichtsverlies. Het gekke is dat Charley gewoon nog goed eet en drinkt. Ook speelt hij met de sneeuwvlokken op het raam en kan hij altijd nog lekker flink klagen op zijn kleine broertje.
Zijn urine is niet meer slijmerig, al zit er nog wel wat bloed in. Dit keer ook een echo gemaakt en zagen we dat zijn gehele blaaswand rondom verdikt was. Nu staat zijn urine op kweek en krijg ik binnen 3 dagen gehoor. Ook moet ik weer met zijn antibiotica starten, weer 14 dagen. Ben erg benieuwd hoe het zal aanslaan en wat er uit zijn urine komt.
Het gekke is dat Charley net door zijn achterpootjes zwikte van zwakte denk ik. De DA is het hier mee eens, maar sluit verder niks uit. Dit kan pas nadat de uitslag er is van zijn urine.

Heeft iemand hier een beetje ervaring mee?
Sorry voor het ontzettend lange verhaal, maar moest het toch kwijt.

Groetjes,Lizzy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Probleem? pfoeh lang verhaal !!

Bericht door Sandra W »

Ik heb hier inderdaad wel iets ervaring mee opgedaan in het asiel, waar een wat oudere dikke poes ook een verdikte blaaswand en een chronische blaasontsteking had. Deze kat had ongeveer dezelfde problemen als jouw kat en die kwamen helaas ook steeds weer terug. Ze was daardoor ook niet meer helemaal zindelijk (jouw kat ook?) en dat maakte haar heel lastig plaatsbaar. Ze kreeg voor de zekerheid blaasgruisdieet (ze had geen blaasgruis) en steeds kuurtjes AB en blaasontspanner en dat hielp dan weer een tijdje. Wel bleven de blaasonstekingen steeds langer weg en bleef ze altijd vrolijk en alert. Ze kreeg uiteindelijk een nieuw baasje, dus ik wet helaas niet hoe het verder afgelopen is.

groeten,
Sandra
Lizzy
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 okt 2008 19:15

Re: Probleem? pfoeh lang verhaal !!

Bericht door Lizzy »

Charley was inderdaad in het begin een beetje onzindelijk (dat wil zeggen, probeerde op kranten te plassen enzv.)
Dit is nu wel helemaal af genomen, hij plast en poept ook gewoon op de bak nu. Daar zijn we wel blij mee, niet dat er urine toen uit zijn blaas kwam, maar het was ziellig om hem zo te zien. Hij is verder altijd zindelijk geweest.
Charley heeft inderdaad ook nu speciale brokken van royal canin, tegen eventuele blaasgruis... eet hij wel van.
Het lijkt mij vrijwel tot geen effect hebben, want hij heeft geeneens blaasgruis, maar ik geef het hem wel elke dag braaf.
Alle beetjes helpen, niet waar? ;-)

Had de kat uit het asiel ook last van sommige doorzakking in de achterpootjes?
Charley ligt op dit moment trouwens voor het eerst sinds 4 dagen niet meer in een doosje maar weer lekker in mijn bed onder de dekens. :grin: :grin:
Wel positief om te horen dat de kat toch nog vrolijk was en plaatsbaar was. Hoelang liep die kat er dan al mee?

Groetjes,
Lizzy
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Probleem? pfoeh lang verhaal !!

Bericht door Sandra W »

Deze poes kwam al met deze klachten binnen, dus het is moeilijk te zeggen hoe lang ze het al had, maar ik denk al minstens een jaar. Waarschijnlijk was het een verwaarloosde blaasontsteking die uiteindelijk chronisch is geworden en voor de wandverdikking heeft gezorgd.

Bij deze poes hielpen de blaasgruisbrokjes ook niet echt en ook de AB hielp steeds maar tijdelijk, maar toch zag ik uiteindelijk wel vooruitgang in haar conditie, dus ik hoop dat dat bij jouw kat ook zo is.

Ze was ook heel erg dik en ik heb begrepen van de dierenarts dat dikke katten meer kans hebben op een chronische blaasontsteking omdat de urine makkelijker in de blaas kan achterblijven omdat ze minder lenig zijn en dan kan de urine verzuren en voor problemen zorgen. Wij hebben haar dus op een dieet gezet en wij waren dus blij dat ze afviel in tegenstelling tot jullie kat. Ze werd gelukkig dus ook niet zwakker van alle ellende.

Ik ben heel benieuwd hoe de uitslag zal zijn en hoe het verder met je kat gaat. Hou je ons op de hoogte?

groeten,
Sandra
Gesloten