Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1763
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb nog nooit de nagels van de achterpootjes geknipt.
Die worden niet lang en scherp als de nagels aan de voorpootjes :???:
schoenklomp
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 okt 2007 15:27
Locatie: E-L

Bericht door schoenklomp »

Er is een hele tijd voorbij gegaan sinds mijn laatste bezoek hier. Maar ondertussen heb ik wel al 2 keer de nagels van onze oude dame, van ruim 17,5 jaar, geknipt.
Dit zal ik wellicht dus iedere 2 maanden moeten doen tenzij de dame weer naar buiten gaat. Daar heeft ze een eikenboom staan welke haar krabpaal is ;-)
Maar nu naar buiten wilt ze, met het frisse of soms natte of koude weer, echt niet. :???:
Dan blijft ze lekker op haar plekjes liggen waar zij zich warm kan houden, bij de verwarming of toegedekt met een dekentje :smile:
Filou07
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 jan 2008 16:45

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Filou07 »

Hoi,
Dit is mijn eerste vraag aan jullie!! Filou is oorspronglijk een straatkat geweest die ik afgelopen jaar bij mij opgenomen heb! Maar van begin aan zijn haar nagels aan de achterpotjes te lang !knippen laten of niet????

groetjes
Gebruikersavatar
Piekje
Lynx
Lynx
Berichten: 159
Lid geworden op: 05 dec 2004 23:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Piekje »

Nog even een tip: als je het zelf kan doen, zelf doen. Bij de dierenarts kost het je ongeveer 15 euro per lat. Bij de onze in elk geval wel.
Ik dacht dat doet ze er even bij maar de rekening was best hoog en toen bleken er kosten gemaakt te zijn voor het knippen van de nagels. Ze heeft er maar 1 gerekend maar toch.
Liefs Piekje
Femke26
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 jun 2008 16:32

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Femke26 »

ik knip alleen de nagels als ze te scherp zijn dan haal ik de puntjes er vanaf
en heb nog een tip zorg dat er krabpalen in huis zijn mochten ze niet buiten komen scheelt echt

groetjes Femke
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Sandra W »

Bij buitenkatten en (binnen)katten die de krappaal gebruiken hoeft het niet, maar bij oude katten of katten met erg lange nagels kan het handig zijn. Ik doe het zelf nooit bij mijn binnenkatten.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
peetie72
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:18
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door peetie72 »

Ik doe het alleen als ik Kees hoor tikken op de grond. Bij Kinky en Koetje doe ik het als ze overal aan blijven hangen.
Koos zijn nagels knip ik nooit, is nog nooit nodig geweest.
Vreemd eigenlijk want hij is de enige die de krabpaal bijna niet gebruikt.
Blikopener van Kees, Kinky en Koetje.
Lieve Koos*, we missen je!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Leonie89 »

oh dat ken ik wel dat haken.. mijn oude kat bleef nooit ergens in haken, maar Benthe wel.. is heel zielig soms, dan wil ze weglopen, maar zit een pootje nog vast in het beddengoed.. we helpen haar dan soms.. ze begint dit te waarderen door een bedanklikje te geven.. meestal laten we het haar zelf doen.. straks is ze eraan gewend dat wij haar helpen en dan komt ze een keer vast te zitten als wij niet thuis zijn..
toch gebruikt ze haar krabpaal regelmatig, en de onderkant van de bank soms, als wij niet kijken.. ohja en de deurmat.. maar dat vind ik niet erg.. die hoeft er niet picobello uit te zien en een nieuwe kost 5 euro..
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Leonie89 »

mevrouw is sinds deze laatste post een stuk knuffeliger geworden en zit het liefst de hele dag op schoot.. gezellig, maar ze is een beetje onhandig.. (of ik ben te smal, of zij ligt te breed :lol: ) ze valt er steeds bijna vanaf en dan gaat ze zich met haar voorpootjes vastzetten in mijn been of buik.. :eeh:
resultaat: al onze kleren zitten vol met gaatjes en mijn benen en buik zijn een slagveld..
nu mijn vraag :grin: nageltjes knippen hoeft niet perse bij de dierenarts heb ik gelezen, maar kan het als je het zelf dan gaat doen gewoon met een nagelknippertje, of zijn daar speciale voor??
PrinsWillem
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 nov 2008 20:29

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door PrinsWillem »

Mijn Prins Willem is een binnenkat en heeft ook erg lange nagels. Nou had ik net de moed om ze eindelijk eens een stukje korter te maken maar ik vroeg me al gelijk af of dat ik ze niet te kort kan knippen.. Heb alleen de scherpe puntjes eraf geknipt (We hebben nu ruzie maar hij leeft nog steeds :grin: )
Nou wil ik dus graag weten hoever je ze ongeveer kan knippen!!??
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Lana »

Hoi!
Ik knip bij Lana alleen te puntjes. Met een speciaal schaartje..
Er zit een soort rondje in het midden.. :roll: :icon_shifty:
(Volgens mij is het bedoeld voor konijnen!)

Het werkt wel goed!

Ik heb wel eens gehoord dat als je net precies kan zien tot hoever je knippen kan (omdat de nagel donker is) er een lamp onder kan houden. Zo kan je precies het adertje zien lopen! Als je namelijk daar in knipt is het mis! :cry:

groetjes!
The good, the bad and the pussy!
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Seemy »

als je de nageltjes er uit drukt heb je een wit gedeelte en een roze gedeelte nagel. Alleen het puntje van het witte gedeelte eraf knippen! NOOIT in het roze knippen.
Laat ongeveer 1,5 mm witte nagel zitten voor het roze gedeelte van de nagel dan gaat het goed, en dan knip je voorzichtig het scherpe witte puntje eraf.

Wij hebben 3 weken geleden ongeveer voor het eerst de nageltjes geknipt. Mijn vriend had Brenton op schoot en drukte zachtjes zijn nageltjes naar buiten, ik heb de puntjes eraf geknipt.
Het eerste pootje vond hij helemaal niet leuk :evil: , maar daarna was hij al snel afgeleid door mijn haar en was dat interessanter. Voor de 1e keer ging t best prima!
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door evaleeuw »

Gewoon zorgen dat je kat zo agressief is tijdens de sterilisatie dat je DA het gratis voor je tijdens de narcose doet ;-)
Haha! Ari was niet zo gezellig tegen het DA-personeel en aangezien haar nageltjes nogal lang waren hebben ze het gratis voor me gedaan tijdens de narcose.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Leonie89 »

PrinsWillem schreef:Mijn Prins Willem is een binnenkat en heeft ook erg lange nagels. Nou had ik net de moed om ze eindelijk eens een stukje korter te maken maar ik vroeg me al gelijk af of dat ik ze niet te kort kan knippen.. Heb alleen de scherpe puntjes eraf geknipt (We hebben nu ruzie maar hij leeft nog steeds :grin: )
Nou wil ik dus graag weten hoever je ze ongeveer kan knippen!!??
er zijn speciale schaartjes voor
deze
Afbeelding
of deze
Afbeelding
ze kosten maar een euro of vijf in dierenwinkels.. ideaal omdat er een stok op zit zodat je nooit de nagels te ver af kan knippen..
Gebruikersavatar
Lana
Poema
Poema
Berichten: 272
Lid geworden op: 24 okt 2008 16:14
Locatie: apeldoorn

Re: wanneer nagels knippen?

Bericht door Lana »

Jaa!! Zoiets bedoel ik!! :!:

Wat groeien die nagels snel weer aan zeg!!
Pfff... :shock:
The good, the bad and the pussy!
Plaats reactie