Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Gesloten
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Seemy »

Kan het zijn dat onze kater, nu 5 maand oud, al aan het uitproberen gaat of hij je de baas kan??
Of is dit nog te vroeg met 5 maand?
Met welke leeftijd gaan ze eigenlijk puberen?

Deze vraag stel ik omdat het me al een paar keer is opgevallen afgelopen 2 weken dat hij mij uitprobeert en mij uitlokt, vooral als ik alleen met hem ben...
Als mijn vriend er is doet hij dit niet. :eeh:

Zoals net in mijn pauze, voorbeeldje;
Iedere middagpauze, elke dag, ga ik naar huis en speel ik met hem, geef hem lekker eten en ga daarna weer werken. Meestal is dit heel leuk en ik doe het ook graag!! Maar vandaag.... Hij was net wel aan het spelen maar was mij ook zwaaaaar aan het uitlokken... Krabben aan de banken, springen over de stoelen en even flink met de nagels erin en ondertussen blijft hij mij maar aankijken. Plantenspuit was dus even geen optie want dan ziet hij dat ik dat doe.
Ik heb hem gepakt en aan de krabpaal gezet. Daar ging hij daarna ook wel even aan krabben. Daarna weer de kamer in en gelijk weer sprinten naar de stoel, hij hing gewoon aan de zijkant aan de stof vast en daarna de andere stoel en de bank was ook nog aan de beurt. Hij blijft mij in de gaten houden dan, zodat hij mij ziet aankomen als ik hem wil pakken. Uiteindlijk heb ik hem apart gezet in de bijkeuken.
Daarna eten gedaan (eigenlijk dus ook nog beloond voor zijn gedrag....) maar ja ik moest wel, want mijn pauze was bijna voorbij.
Test hij mij nu al uit?? Ik heb zelf wel het idee....

Hoe kan ik dit soort gedrag het beste aanpakken??? Vooral omdat hij dit soort acties alleen bij mij doet en niet bij mijn vriend.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door tacuma »

Zoals je het beschrijft, lijkt het er eerder op dat je kat blij is dat je er bent! We hebben er
hier ook twee die dat regelmatig doen, waarvan eentje zelfs in de tuin (gaat dan in boompjes
hangen e.d.). Lekker even uitleven en stoom afblazen, al kan ik me heel goed voorstellen dat
je er zelf niet zo blij mee bent, met het oog op de bekleding van de bank en de stoelen.
Misschien is afleiden met een leuk spelletje een optie.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Sandra W »

Jouw kitten is inderdaad aan het puberen en langzamerhand een (jong) volwassen kater te worden. Hij is daarom nu van alles aan het uitproberen om de wereld om hem heen te ontdekken en hij vindt het gewoon heerlijk om hard heen en weer te rennen en druk met je te spelen.

Dit wil dus niet zeggen dat hij je expres aan het uitdagen is of je de baas wil worden, want dat doen katten niet, aangezien ze niet zo'n rangorde hebben als roedeldieren zoals honden e.d. Het heeft dus ook geen enkele zin om boos op hem te worden of het te straffen, want het is volkomen natuurlijk gedrag en van straffen wordt hij alleen maar bang of schuw.

In jouw voorbeeld is hij je dus helemaal niet aan het uitlokken (want zo werkt zijn hersenpan niet), maar wil hij gewoon verder met je spelen en hij heeft er echt geen benul van dat hij aan een krappaal wel mag krabben en aan de meubels niet. Je hebt hem door hem eten te geven dus gelukkig ook niet beloond voor slecht gedrag, want - zoals ik al zei - zo ziet hij de wereld niet.

Je kunt dus beter bij het gedrag dat je echt stortend vindt (omdat hij bijvoorbeeld je meubels kapot maakt) in je handen klappen en duidelijk NEE zeggen, zodat hij de link gaat leren leggen tussen wat jij wenselijk vindt en wat niet of hem even afleiden met een speeltje.

Verder kun je gewoon alle gedachten dat hij expres vervelend tegen je doet loslaten en is het ook echt toeval dat hij dit gedrag niet bij je vriend vertoont. Misschien is je vriend gewoon minder vaak in zijn buurt als hij een explosieve speelbui heeft of als hij zijn pubergedrag vertoont. Geloof me, dit is een fase die vanzelf overgaat als hij ouder en dus rustiger wordt en het hoort er gewoon bij.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Seemy »

Bedankt voor de snelle reacties!!

Ik wist niet wat ik las!! Ik zit er gewoon helemaal naast met mijn kennis over katten... Heb nog veel te leren!

*Tacuma; Fijn om te horen dat hij blij is om mij te zien :grin: ... ik dacht dat het een soort van uittesten was :roll: Ik moet het meer zien als uitdagen om te spelen waarschijnlijk!

*Sandra; Thx! Jij hebt het echt heel duidelijk verwoord. Ik wist helemaal niet dat katten dat gedrag zoals bij honden niet vertonen... En ik ben inderdaad vaker alleen met Brenton dan mijn vriend, dat klopt, dus ik zal ook vaker dit gedrag zien.
Ik dacht echt dat dat bij katten en honden hetzelfde was.... :icon_shifty:
Heb de afgelopen jaren ook heel wat honden zien worden opvoeden op mij heen (helaas ben ik voor honden allergisch) en waarschijnlijk trek ik daar mijn conclusie uit.
Ik heb vroeger 2 katten gehad, maar toen was ik zo jong dat ik me absoluut niet met de opvoeding daarvan bezig hield, meer met de leuke en lieve dingen.
Dus over de opvoeding kan ik hier nog heel wat leren en tips krijgen!
Wel fijn dat dit forum er is!

Dat het straffen daarvan geen zin heeft snap ik nu... ik wil zeker niet dat hij schuw of bang word van mij... het is al niet zo´n heel aanhalig beessie!! Maar wel een schat!

Ik ga proberen hem de volgende keer gelijk af te leiden met een speeltje of spelletje... Kijken hoe dat gaat!! :grin:
Het hard NEE zeggen helpt trouwens goed over het algemeen, en in de handen klappen ook. Hij weet het al precies. Alleen bij het voorbeeld van vanmiddag is hij gewoon zo aan het dollen dat hem dat dan waarschijnlijk even niets interesseerd.
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door evaleeuw »

Ow dit gedrag is zo herkenbaar!!! Had ik het maar eerder gelezen dan had ik je kunnen vertellen dat dit langzaamaan steeds minder word :grin: .
Wij noemen het raussen, omdat ze dan echt door de kamer zoeft. :lol: Ook komt ze dan op ons afgesprint en haalt ze uit zonder nagels te gebruiken (hengelen). Als ik dan even met haar ga ravotten en spelen is ze het vanzelf beu en gaat ze lekker bij me liggen. Ari (6 maanden) is ook niet zo super aanhalig maar begint dit zo langzaam aan wel te worden... er is dus hoop :roll:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door lievelijn »

ik herken het ook hoor :D Vlinder doet ook helemaal hyper als wij thuis komen, dan is ze gewoon blij en wil ze lekker spelen, rennen en gek doen :) wij noemen dat haar apenkooi uurtje :P daarna komt ze lekker kroelen :D
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Seemy »

'Gekke 5 minuten' dat ken ik zeker wel van 's morgens & 's avonds, rennen/sjeezen door de kamer en van beneden naar boven, en boven alle kamers door, op de gekste manieren en bochten op iets springen :lol: , ziet er niet uit!!
Ik had gewoon echt het idee vamiddag dat hij me aan het uitdagen was (maar ik dacht het op de verkeerde manier dus!!)
Het was wel uitdagen, maar meer om te spelen, aandacht, en blij zijn!

Wel leuk om te lezen hoe dat bij jullie gaat!


Groetjes Seemy
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Lotte »

ook hier is dat zeer herkenbaar gedrag.
Maar dan van onze oudste die inmiddels minimaal 5 jaar moet zijn.

Zij doet het ook niet als mijn vriend thuis kom, maar zodra ik binnen stap moet ze even gestoord doen. Dus racen, naar buiten in de boom vliegen, blaadjes op het gras vermoorden, naar binnen racen, Aelyn een dreun verkopen, via de bank naar de trap, naar zolder racen en terug naar buiten in de boom ;)

Ik zeg altijd maar dat ze van gekkigheid even niet weet wat ze moet en gewoon onwijs blij is dat ik er weer ben ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Muizenis
Poema
Poema
Berichten: 308
Lid geworden op: 23 jun 2008 01:25
Locatie: Utrecht

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Muizenis »

:lol: Ja,ja... ook voor mij heel herkenbaar! Hier rennen ze soms met z'n vieren tegelijk achter elkaar aan door het huis heen. Meestal begint het een half uurtje na het eten geven, alsof de net opgenomen energie er weer uit moet. Ik noem dit het "katten-kolder-kwartier" :lol: Joyke en Sofie zijn 'jongvolwassen', Pebble en Jessy beginnen nu ook net met 'puberen' :roll:

Groetjes, Pauline :cathappy: :thup:
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift, that's why it is called present
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door evaleeuw »

die beesten zijn ook eigenlijk allemaal hetzelfde... Soms denk ik wel 's dat als ik de deur uitben dan ze denkt: "Zo, die heb ik mooi tuk gehad!!!" :lol:
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
Seemy
Poema
Poema
Berichten: 364
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:13
Locatie: Enschede

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door Seemy »

elvedinenleonie schreef: wij tolken Benthe wel eens.. dan zet mijn vriend een piepstemmetje op en doet alsof hij de stem van Benthe is.. dat is zo grappig :-P
haha grappig!!

Ik moet wel zeggen, ik kijk er nu wel echt HEEL anders naar kijk :grin: !!
Nu ik weet dat het zeker geen uitdagen of testen van mij is!
De gekke 5 minuten of racen & sjeezen :edance: !!
haha en gaat het me TE hard op de bank en haakt hij te veel zodat er stofdeeltjes loslaten (kijk de zwarte pluizen moeten natuurlijk niet in het rond vliegen he :shock: ??? :lol: ) dan roep ik hem en zorg ik dat ik een balletje of speeltje heb voor hem... En dat gaat echt hartsikke goed!

Fijn om al jullie reacties te lezen!!
Groetjes Seemy
A POSITIVE CATTITUDE RULES THE DAY :-)
~ CAT ADDICT ~
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Is dit al pubergedrag of probeert hij mij uit?

Bericht door tacuma »

Hahaha, dat 'tolken' komt me bekend voor... Alle vier de katten hebben hier hun eigen stemmetje,
compleet met spraakgebrek; de één slist, de ander praat alleen in drie lettergrepen...
Eentje zit er in de ontkenningsfase... (Commentaar van Tacuma: "Nietwaar!!!")
Fijn om te horen dat er meer mensen zijn die dat doen! :grin:

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gesloten