poes doet sproeien

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gesloten
Gebruikersavatar
claudje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2008 15:23

poes doet sproeien

Bericht door claudje »

hoi hoi allemaal

Dit is niet voor mijn eigen katten maar voor de kat van mijn ouders Bibi ,
ze hebben Bibi nu 2,5 jaar en ze doet binnen sproeien en altijd op dezelfde plaats bij de
keuken tegen de deur .
Wat kunnen ze hier tegen doen want dit is gewoon afbakenen van het teritorrium alleen
mijn vader wordt er een beetje gek van :edoh: .
Bibi is dit jaar gesterilisseerd en ze dachten dat het daarna wel minder zou worden :enaughty: maar helaas

groetjes claudia
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: poes doet sproeien

Bericht door Nyncke »

Mijn kater en poes hebben het ook heel veel gedaan. Niks hielp... :-(

Heb uiteindelijk contact gehad met een dierenfluisteraar, ze praatte met engelen zoals zij dat noemde. Eigenlijk alleen voor de kater want die sproeide ook tegen mij aan.
Ik kreeg een flesje met druppeltjes en een brief wat er aan de hand was, dit kostte bij elkaar 34 euro.

Na een maand is het gestopt, zelfs met de kittens hij heeft even geproeid maar daarna stopte het weer.
Als je wil kan ik je haar telefoonnummer doorgeven.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: poes doet sproeien

Bericht door rieneke »

ik zou de deur sowieso aan de buitenkant goed schoonhouden met azijnwater, goeie kans dat er katers tegenaan sproeien, waar je poes weer op reageert.
dan zou ik wattenschijfjes langs de wangen van de kat halen, en opplakken op de plekken waar ze sproeit.
hopelijk helpt dit, maar je hebt ook kans dat het een ingesleten gewoonte is geworden.
in dat geval ben je aangewezen op clomicalm icm gedragstherapie.
succes!
Gebruikersavatar
claudje
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 sep 2008 15:23

Re: poes doet sproeien

Bericht door claudje »

Het rare is dat de deur waar ze tegen sproeit geen deur naar buiten is maar een deur naar de gang ,maar ik zal het advies doorgeven en mochten ze het willen proberen met de fluisteraar dan laat ik iets weten hoe of wat .
In iedergeval bedankt alvast en ik laat jullie weten hoe het gaat met Bibi

groetjes
claudia :grin:
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: poes doet sproeien

Bericht door Nyncke »

Rieneke schreef
dan zou ik wattenschijfjes langs de wangen van de kat halen, en opplakken op de plekken waar ze sproeit.
Kun je me uitleggen hoe dit werkt en wat de achterliggende gedachte is. Ben er erg in geintresseerd.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: poes doet sproeien

Bericht door rieneke »

heel vaak sproeien poezen uit onzekerheid.
zou deze poes nu op meerdere plekken sproeien, dan zou ik een feliway verdamper aanraden voor een veilig thuisgevoel.
feliway is een synthetische versie van de gezichtsferomonen die katten aanmaken.
deze feromonen geven ze af door middel van het geven van kopjes.
omdat het slechts 1 sproeiplek betreft, zeg ik: hou je muntjes lekker in je zak, en werk met natuurlijke feromonen van de kat.
hoop dat het zo duidelijk is.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: poes doet sproeien

Bericht door Nyncke »

Ik heb zo'n verdamper gehad, helaas had dit geen effect, wel een dure hobby.

Is het zo dat het met verschillende soorten klachten te maken kan hebben, of het wel of niet werkt?
Of ligt het aan de kat, bij de 1 werkt het en bij de ander niet.

Dus wat ik wil vragen is, is er wat meer bekend bij welke soort klachten het werkt? Want als je de oorzaak weet, weet je misschien beter of het gaat werken of niet.

Wel heb ik van zo'n verdamper gehoord bij honden, daar had het inderdaad wel effect, dit betrof hele bange honden, die uit traumatische situaties zijn gehaald.
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: poes doet sproeien

Bericht door rieneke »

het geeft katten wat zekerheid en rust, dus te gebruiken bij katten die onzeker en/of gestresst zijn.
het punt is, dat het niet werkt als katten het alleen maar ruiken.
ze moeten de geur bewust opnemen via het orgaan van jacobson, wat zich in het verhemelte bevindt.
dit orgaan stelt katten in staat de lucht niet alleen te ruiken, maar ook te proeven.
mss heb je wel eens een kat zien flehmen, zo met het bekkie half open?
dan gebruiken ze dit orgaan.
om dit te ondervangen maakt de fabrikant de geur voor katten erg sterk, om ze te bewegen te flehmen.
helaas doet niet iedere kat dit, en dan heeft de feliway helaas geen uitwerking.
Nyncke
Tijger
Tijger
Berichten: 1284
Lid geworden op: 25 sep 2008 09:29
Contacteer:

Re: poes doet sproeien

Bericht door Nyncke »

Dank je wel, dit is een heel verhelderend antwoord!
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: poes doet sproeien

Bericht door Leonie89 »

oke, blonde gedachte..

ik dacht dat alleen katers sproeiden......... :oops:
maar dat maakt natuurlijk geen bal uit, elk geslacht plast...............
Gesloten