Wat is beter, brokjes of Sheba?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gesloten
Kucing
Huiskat
Huiskat

Wat is beter, brokjes of Sheba?

Bericht door Kucing »

Hallo allemaal,

Ik zal me even voorstellen.
Mijn naam is Barbara, ben 40 jaar.
Sinds 2 maanden verzorgen we de kat van de buren. Hij heet Mickey en is echt een schat.
Het zit eigenlijk zo:
Mickey is eigenlijk een buitenkat. De buren werken overdag en Mickey kan zijn huis niet binnen om te eten/drinken of als hij het koud heeft. En elke keer als ik boodschappen ging doen en ik Mickey buiten voor de portiekdeur zag zitten (ik woon in een flat), ging hij met zijn pootjes tegen het raam staan omdat hij naar binnen wilde. Hij liep ook altijd met me mee naar mijn voordeur en wilde bij mij naar binnen. Eerst wilde ik hem niet binnen laten. Maar toen het zo koud was buiten vond ik het toch zielig en heb hem binnen gelaten en hem ook eten gegeven. Nu is het zo dat hij meer bij ons zit, dan bij de buren zelf. Ik moet de buren nog vragen of ze het wel goed vinden. En daar komt nog bij dat ze in november gaan verhuizen.

En aangezien ik nu helemaal verzot ben op Mickey hebben mijn vriend en ik besloten om een kitten te nemen. Een vriendin van ons laat haar poezen in mei dekken (britse korthaar), en kunnen we in oktober de kitten mee naar huis nemen.
Aangezien ik helemaal niets van katten weet, zal ik wel veel vragen hebben. Maar dat komt nog wel als we de kitten hebben.

Na deze lange intro heb ik een vraag. Ik geef Mickey Sheba te eten. Of is het beter om brokjes te geven? Ik weet niet hoe oud Mickey is en of het wel goed voor hem is.

Graag jullie advies.

Ter afsluiting een paar foto's van Mickey

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes
Barbara
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
Admin
Administrator
Administrator
Contacteer:

Re: Wat is beter, brokjes of Sheba?

Bericht door Admin »

Hoi Barbara,

Welkom op het forum :-D
Wat betreft je vraag over de voeding, daarvoor kun je het beste even kijken in het grote topic over dat onderwerp waar je ongetwijfeld meer info erover kunt vinden.

Verder hebben we het forum Wie is Wie waar leden zich kunnen voorstellen. Misschien wil je je voorsteltekst daar in een nieuw topic plakken?

Alvast bedankt.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Ook van mijn kant van harte welkom op dit leuke forum :-)!

Even als antwoord op je vraag: brokjes zijn altijd beter voor een kat dan blikvoer of kuipjes versvlees, zeker brokjes van een goed merk, maar als tractatie, bijvoorbeeld 1 à 2 x per week kan het echt geen kwaad, tenzij het een hele dikke kat is of hij een (nier- of blaasgruis)dieet heeft. Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf wat de buren te eten geven.

Mickey is een echt een prachtige kat, maar wel een beetje te dik ;-). Wil je hem eigenlijk zelf gaan houden of gaat hij uiteindelijk meeverhuizen met de buren?

groeten,
Sandra
Kucing
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kucing »

Hey Sandra,

Bedankt voor de tip. Ik gebruik brokjes van One die koop je bij de AH. Wat geef jij je kat, naast de brokjes?
Om eerlijk te zeggen heb ik nog helemaal geen verstand van katten, dus ik weet niet of hij dun of dik is. Naar mijn mening ziet hij er normaal uit. Ik zit me ook helemaal suf te lezen op dit forum :grin:
We moeten nog met de buren overleggen wat ze met Mickey willen doen. Als ze hem niet meenemen, dan blijft hij uiteraard bij ons.

Groetjes
Barbara
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Haha, dat komt omdat de meeste katten (en honden) veel te dik zijn, we weten gewoon niet beter ;-). Een kat, zeker eentje die buiten komt en dus veel energie kwijt kan, is meestal slank met een smalle taille. Al is een kater, zeker een ongecastreerde kater, natuurlijk vaak wel wat steviger dan een poes. Daarnaast kan het ook hun bouw zijn, want je hebt stevige katten en ook hele tengere katjes.

Maar maak je geen zorgen, want hij is mollig (dat zie je aan de brede rug) en niet ongezond vet. Hij heeft die extraatjes dus niet echt nodig, maar hij vind het vast heel lekker om zo verwend te worden en die kuipjes van One zijn niet slecht als je ze met mate geeft.

Zelf geef ik mijn twee katten alleen brokjes (van One of van Perfect), aangezien de ene (een kater die ook mollig is en daarnaast dieetvoer nodig heeft) het niet mag en de andere (een poes die een sprietje is) geen blikvoer lust.

groeten,
Sandra
Shaz
Tijger
Tijger

Bericht door Shaz »

Brokjes zijn beter, daar zit minder vet in en het blijft minder snel plakken aan de tanden wat problemen aan het gebit voorkomt.
Mickey lijkt het in ieder geval goed naar zijn zin te hebben bij jullie! :grin: Hij is zeker niet te mager, dus daarom zouden brokken zeker beter zijn. Maar ook voor een kitten straks (dan wel in het begin speciale kittenbrokken natuurlijk ;-) )
groetjes Sharon
Kucing
Huiskat
Huiskat

Bericht door Kucing »

Bedankt voor al jullie reacties.
Micky vind volgens mij Sheba het lekkerst. Maar ik geef hem nu brokjes en 1 maal per dag Sheba. Is goed of nog te veel?

Groetjes
Barbara
Sandra W
Tijger
Tijger

Bericht door Sandra W »

Natuurlijk vindt hij Sheba het lekkerst, kinderen vinden patat ook lekker dan spruitjes :-)!

Het is moeilijk te zeggen wat te veel is, dat hangt er van af of hij bij de buren ook nog te eten krijgt. Als dat zo is, dan krijgt hij inderdaad te veel eten en kun je hem beter alleen iedere dag een handje brokjes en bijvoorbeeld 2 keer per week een half blikje Sheba als tractatie geven. Maar als dat niet zo is en je bent de enige die eten geeft dan kun je hem natuurlijk wel wat meer geven, gewoon twee keer per dag een bakje brokjes en daarnaast bijvoorbeeld 2 keer per week een blikje Sheba als tractatie.

groeten,
Sandra
Umimeis
Tijger
Tijger

Bericht door Umimeis »

Ik geef mijn kitten Flea kittenbrokjes van Casa Fera(da's zonder synthetische geur, kleur - en smaakstoffen) en ook 2x per dag een kwart blikvoer (van Wiskas of Felix of een kuipje kitten compleet menu gevogelte van de C1000 als variatie.)
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gesloten