Orijen en tandvleesontsteking???

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door ArPaS elftal »

Alsjeblieft, voor dat iedereen gaat roepen, ik geef dit en dat en ze doen het er super op en dat 'moet' je geven: ik wil het liefst een voer waar weinig tot geen granen inzitten, als het even kan een groter percentage vlees, een wat grotere brok (kauwen) en nog enigszins betaalbaar ook als het even kan..... *zucht 3 keer van ellende* (barfen of KVV geven is helaas geen optie, ten eerste practisch niet, beperkte vriesruimte, en ten tweede eten een aantal het absoluut niet)

Hieronder mijn (ONS) verhaal....

Oké. Eerst maar eens even over Fausto. Hij heeft dus wederom (3e keer, 4e keer, ben de tel kwijtgeraakt, hij mist in ieder geval al een kies, dat ben ik niet kwijt...) een behoorlijk heftige tandvleesontsteking. Afgelopen donderdag ging hij slechter eten, donderdagavond/vrijdagochten at hij bijna niets. We zouden een weekend weggaan dus hoppa de Da gebeld en tussen de middag konden we nog terecht. Na overleg injectie Prednison (2 weken) Synulox (50) als AB waarvan hij er 2 keer per dag 2 moest krijgen.... houdt het dan nooit op denk je dan...(volgende week controle)

Van de week vond ik Shadow wat uit dr giecheltje ruiken, schrik om mn hart want shadow mee naar de DA.... ze is nu 4 jaar hier en ik heb het nog niet aangedurfd überhaupt een poging te doen... Ze eet nog goed vooralsnog, hoop dat dat zo blijft en het meevalt.. dat ik gewoon ietwat paranoia ben ofzo...

Vanavond met Kayley en Leonardo naar de DA voor jaarlijkse checkup en inenting. Vorige keer een perfect gebit, ze VReten me arm dus ik maakte me daar eigenlijk totaal geen zorgen over ..... FOUTFOUTFOUT!

Kayley dr achterste kiezen, het tandvlees daar is behoorlijk rood. Ze heeft er nog niets voor meegehad, is nog niet zo erg maar moet wel goed in de gaten gehouden worden uiteraard... Dr oogjes warewn ook ietwat ontstoken, was me gisteren al opgevallen bij 1 oog dus vandaar gelijk gezegd en oogzalf meegehad, hopelijk gaat dat lukken zonder al te grote gevechten.
Dan Leonardo.... zn prachtige gebit is 1 groot tandsteenpaleis, het zit overal! Nu was me laatst al opgevallen dat 1 van zn voor (snij) tanden een wat rode rand vertoonde (het tandvlees) maar daar verder niet gelijk wat achter gezocht.... Om al zn tanden zit een donkeroze tot rode rand op het tandvlees....
(als het niet snel verbeterd dmv poetsen oid zal het onder narcose gereinigd moeten worden vrees ik) :cry:

Nou geven we sinds maart ofzo van dit jaar Orijen, dus Fausto is daar bijna gelijk op overgegaan. Leonardo vanwege zn voedselallergie wat later, durfde het niet aan met zn voedselallergie en het gaat prima! Met zn darmen ja... Hiervoor at hij RC sensitivity control van de DA, zo'n jaar lang denk ik, en bij de vorige enting was er niets mis met zn gebit... Bij Kayley ook niet... Die at hiervoor net als de anderen RC sensible 33.
Maar vanwege ontlastingproblemen en het orijen vrij van granen zijn zijn we overgegaan op iets anders en dat werd Orijen. Blijkt zelfs nog iets goedkoper dan de combi Leonardo (en Fausto want die verdraagde de gewone RC ook maar zozo) het DA voer en de rest de RC sensible... Was niet de belangrijkste doorslag want ze vreten me alsnog arm hoor, hahahaha!!!

Voor Leonardo heb ik nu een vingertandenbortellapje geval meegekregen, kijken of hij dat toelaat...

Ik voel me zo stom! Zou alle tandvleesproblemen nu echt aan het voer liggen? Heel begin bij Fausto heb ik dat geroepen maar ik geloofde het eigenlijk zelf niet.... nu twijfel ik toch wel heel erg hard.... Ik wordt hier zo moedeloos van.... En dat is nog niet eens het goede woord, je probeerd zo onwijs je best te doen door ze een goed voer te geven en dan dit... tis te toevallig om er niet aan te denken dat het ook daaraan zou kunnen liggen, verder is er niets veranderd.... *huil, nee brult het uit* :cry:

Meer mensen die al (langere tijd) Orijen geven en met tandvleesproblemen te maken gekregen hebben???
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door rieneke »

orijen mag dan een kwalitatief goede brok zijn, het blijft een brok.
het is een hardnekkig misverstand dat katten hun tandjes schoon eten met een brok.
het tegendeel is het geval: de zetmeel uit de brok (aardappel bij orijen) hecht zich aan de tand en vormt er een laagje op.
mensen hebben een bepaald enzym in hun speeksel wat de zetmeel afbreekt, maar katten hebben dit niet.
zolang je brok blijft geven, zal je helaas tegen dit probleem aan blijven lopen vrees ik.
ik snap je frustratie, ook ik ben maanden bezig geweest ze aan het versvoer te krijgen, met zeer matig resultaat.
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door ArPaS elftal »

Ik geloof ook niet dat het perse aan het voer ligt. Een brok is een brok, simpel. En dus vele malen minder goed dan vers vlees. Een ingrediënt is ook precies dat, niets meer en niets minder. Dus het KAN eigenlijk niet. Waarom dan nu ineens? :cry: Kayley is 3, had bij de vorige check up een perfect gebit, nu rood rond de achterste kiezen, Leonardo is ruim 2, ook hij had bij de vorige controle een supergebit, en nu is het een 'zooitje' . Nouja, Fausto is vanaf begin aan al knudde (zn gebit dan hè?...) , maar bij zijn nestgenootjes geen problemen. Dus ja..... Ik heb nog geen HTK naar de DA gebracht voor checkup, omdat die nu eenmaal erg moeilijk tot onmogelijk op afspraak mee te krijgen zijn (en deze kliniek werkt alleen op afspraak :'( ) dus kan er nog geen conclusie aan verbinden dat het een 'rassending' zou zijn (wat ook geroepen wordt) als het geen voerprobleem is maar ben wel erg benieuwd naar hun bekkies eigenlijk..... Helaas reageren ze niet als ik 'zeg eens aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa" roep :roll: :lol:

Wat zou ik nou naast de brok als extra kunnen geven voor de mondverzorging? Iets wat zo onweerstaanbaar is dat ze het wel moeten eten en niet over mn hele laminaatvloer slepen alsjeblieft... :shock: :lol: (doen ze met vis, blik, noem maar op..) En wat niet gemengd hoeft te worden )om het ze allemaal te laten eten) met iets anders want ook dat levert darmtroubles op :???:
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door rieneke »

ik weet dat er een soort mondwater bestaat, wat je door het drinkwater kan doen.
het schijnt goed geaccepteerd te worden.
misschien kan je da hier meer over vertellen?
verder kan je er denk ik niets van zeggen.
of het iets is dat ras gerelateerd is weet ik niet.
wel weet ik dat de ene kat veel gevoeliger kan zijn voor tandproblemen dan de ander.
de ene kat heeft al jong problemen, en heeft steeds weer schoonmaakbeurten nodig, de ander heeft in tien jaar geen enkel probleem.
Gebruikersavatar
Brig
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 nov 2003 12:36
Locatie: Lelystad

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Brig »

Hoi,

Ook ik heb katten met tandvleesontsteking. Onze DA zegt dat het steeds vaker voorkomt bij jonge katten en de oorzaak is nog niet bekend. Totaal heb ik tien katten en morgen worden er bij twee hun kiezen getrokken. Ook bij de andere katten zie ik dat zij af en toe rood en opgezet tandvlees hebben. Morgen gaat de DA een stukje tandvlees bij de twee katten weghalen, want het lijkt wel of het iets besmettelijks is. Ze gaan het verder onderzoeken. Nu ik lees dat er bij Arpa s elftal ook meerdere katten zijn met dit verschijnsel lijkt het mij best mogelijk dat het wel eens iets besmettelijks zou kunnen zijn. Onze DA vertelde dat hij dit meer ziet bij raskatten als bij htk katten. Nu is 1 kat een Siamees, maar de andere is een gewone htk. DA had trouwens nog nooit zo,n slecht gebit gezien. Ik hoop dat ze na het trekken van de kiezen minder last hebben van ontstekingen. Katten schijnen na een week al weer gewoon brokjes te kunnen eten. Heeft iemand daar ervaring mee?

Groetjes Brigit
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door tacuma »

Een vervelend probleem, dat helaas ook nog eens hoge kosten met zich meebrengt...

Toen wij Noah (Thai siamees) kregen, was hij al ruim een jaar, en had volgens onze da
behoorlijk last van tandsteen, waar hij toen nog niets aan wilde doen. Een jaar later, bij de
volgende controle en injectie, bleken er al drie kiesjes aangetast te zijn. Aan Noah was niets
te merken, die at gewoon. Er moesten dus drie kiezen uit, en bij Tacuma (moderne siamees)
ook ééntje. Daar zit je dan, met je goede bedoelingen met brokjes... Ze krijgen overigens RC
en Purina One.

Ze konden binnen een paar dagen alweer brokjes eten; ik gaf ze eerst wat natvoer en
geweekte brokjes, waar ze hun neusjes voor optrokken.

Het zou me dus helemaal niet verbazen dat er een of ander virus rondwaart, en dat het
verder niets met het voer op zich te maken heeft, al kan tandplaque het probleem natuurlijk
wel doen verergeren.

Onze andere twee katten (HTK) hebben nergens last van, maar die barfen dan ook. En
misschien zijn raskatten, juist door het selectief fokken, gevoeliger voor dergelijke
aandoeningen.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Boomer »

Stukjes brok kunnen tussen de tanden en kiezen gaan zitten, hierdoor krijg je tandplak en de nodige problemen. Dit gebeurt sneller bij een zachte brok dan een harde brok.

Je kan ze als beloning muizen/ eendagskuikens gaan geven. Door het eten van de muis schuurt het gebit schoon, ook door de botjes die erin zitten. Alle zachte botjes zijn hier geschikt voor ( ook kippenbotjes).
Voordeel van een muis is ook dat het de darmwand van binnen mooi schoon houdt van haren. Dit komt ook doordat de muis met vacht en al gegeten wordt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door ArPaS elftal »

Boomer schreef: Je kan ze als beloning muizen/ eendagskuikens gaan geven. Door het eten van de muis schuurt het gebit schoon, ook door de botjes die erin zitten. Alle zachte botjes zijn hier geschikt voor ( ook kippenbotjes).
Voordeel van een muis is ook dat het de darmwand van binnen mooi schoon houdt van haren. Dit komt ook doordat de muis met vacht en al gegeten wordt.
Ik moet daar echt niet aan denken, yakkie. En dan vooral niet aan hoe ze de muizen/kuikens het hele huis door gaan slepen :shock: :oops:

Andere opties die niet zo 'knoeigevoelig' zijn? En wat meer geschikt voor de zwakkere maag van het personeel? :eeh: Ik weet iemand die al jaren elke avond een klein beetje soepvlees geeft.... is dat een idee of is dat nu juist weer gevaarlijk ivm (te hard?) bot?

:eshifty:
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Boomer »

Zolang bot niet gekookt enz is mogen ze het eten. Dus wel alles rauw geven !
Gekookte botten versplinteren heel snel.

Verder schuurt rauw vlees de tanden beter schoon dan vlees wat gekookt is en makkelijk uit elkaar valt.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Kattenbella »

Orijen schijnt een erg goede brok te zijn, voor mij helaas niet te betalen.
Vers voer, kuikens, topbrokken, we doen allemaal ons best.

Ook ik heb voor mijn idee veel katten met tandproblemen, terwijl de ander het niet heeft. Mijn dierenarts is hier nuchter in. Kijk om je heen, ook bij ons mensen zit hier verschil in . Genetisch zijn wij en ook onze dieren gevoeliger voor dit soort problemen. Wil niet zeggen dat ik het allerbeste voer, liefst versvoer of een goede brok zou willen. Soms loopt het gewoon toch ondanks de goede zorgen zoals we het zouden willen. Je doet je allerbeste best. Soms zie je katten die het goedkoopste voer krijgen en het beter doen. Aanleg en mazzel.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door lievelijn »

Mijn schoonouders hebben ook een Coon en hun DA heeft wel eens gezegd dat tandsteen veelvoorkomend is bij Coons, ze gaat dan ook om het jaar naar de tandarts. Ze eet btw doodgewone brokken van de ah, iets anders lust ze niet. Dus misschien is aanleg ook een factor...
ik <3 Vlinder
Gebruikersavatar
evaleeuw
Lynx
Lynx
Berichten: 168
Lid geworden op: 10 jun 2008 18:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door evaleeuw »

Ari is natuurlijk nog jong, maar ik kreeg laatst van de DA (ik heb die man best hoog zitten ;-) ) te horen dat Ari een prachtig gebitje heeft voor een kat die 'gewone' brokken krijgt. Nu heb ik wel een proefzakje brokjes gehaald (best grote) die speciaal voor een schoon gebit zijn, t/d van Hill's. Die geef ik als 'snoepjes'.
Groetjes Eva
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door ArPaS elftal »

Vervelendeis dat ik Leonardo> de coon met het tandsteen. Geen andere brokken kan geven. Ook niet gemengd. net als snoepjes, nada. Tot nu toe maar 2 dingen waar zn darmen tegenkunnen (vreselijke diarree) en dat is orijen en de RC Sensetivety control van de DA. Maar ook niet gemengd dus....... Ben nu aan het oefenen met poetsen met hem, heel rustig, hij is de enige die dat wel een beetje toelaat :grin:


Met Fausto gaan we morgen naar de DA voor overleg en uitgebreide urine en boedonderzoeken. Ze willen hem nml op de Moderin (Prednison) hebben ivm de steeds terugkerende ontstekingen. Hij heeft overigend GEEN tandsteen....
En na alles gelezen te hebben ben ik geen prednison fan, dus eerst maar eens uitgebreid onderzoeken of er ergens nog iets te vinden is waar het vandaan komt ;-)

De brok zelf is uitgesloten, dan zou dat horen bij een combinatie van nog meer factoren ;-)
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door Sandra W »

Vervelend zeg die hardnekige tandvleesproblemen. Ik vond ook dit nog op het internet over het hulpmiddel Oravet, misschien helpt het wat:

Oravet is een polymeer die zich aan het tandglazuur vasthecht. Eenmaal aangebracht, vormt er zich gedurende minimaal 2 weken een permanente, onzichtbare laag die de vorming van tandplak en tandsteen significant vermindert. Na professionele gebitsreiniging, het polijsten en het drogen van de tanden, wordt Oravet Beschermende Gel aangebracht langs het tandvlees. Daarna wordt het verspreid over de tandoppervlakken, de gingivale overgangen en in de interdentale ruimten. Twee weken na de behandeling van de dierenarts brengt de eigenaar de Oravet Tandplak Preventie Gel aan op de overgang van tand naar tandvlees bij de kat. Dit gebeurt met behulp van het wattenstaafje. Het aanbrengen van deze Oravet Tandplak Preventie Gel dient eens per week herhaald te worden om de vorming van tandplak en tandsteen te voorkomen. Zie voor meer informatie de Oravet website .... of de bijsluiter bij FIDIN ....

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
ArPaS elftal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 mar 2006 08:59
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Orijen en tandvleesontsteking???

Bericht door ArPaS elftal »

Probleem is dat Fausto de grootste problemen heeft met zn gebit (terugkerende ontstekingen) maar dat de oorzaak dus niet in tandplak/tandsteen zit want dat heeft hij niet. Leonardo wel maar daar ben ik mee aan het oefenen om te poetsen, als ie dat een beetje toelaat met het vingerpoetslapje ga ik een borsteltje proberen. Het zal op den duur wel gereinigd moeten worden maar daarna wil ik dat ie het poetsen toelaat... hij is de enge waarbij ik dat goed mogelijk acht dus ik ga ervoor! :grin:


Ook hebben we van dat speciale mondwater wat ik in de waterbakjes doe... niet in alle want sommigen drinken het niet maar.... Leonardo in ieder geval WEL :grin: :grin:


Bij Fausto zitten de problemen dus dieper :cry: Hopelijk krijgen we na de onderzoeken van vandaag daar meer duidelijkheid over :???:
groetjes, Patricia en cats!

http://arpaskattenjungle.blogspot.com
Plaats reactie